Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD disk osynlig i AHCI/RAID


Monshi

Rekommendera Poster

Sitter och leker runt med diskarna datorn, funderar på att sätta upp en liten RAID1 nu när jag har två stycken 250 GB diskar gentemot den 1 TB disk jag köpte nyligen.

 

Dock faller detta på skam när ena disken, en WDC WD2500AABS på 250 GB inte är synlig under vare sig AHCI eller RAID. Kopplar jag in den genom IDE-läge på SATA-kontrollern, då syns den som den ska. Vare sig BIOS eller Windows hittar alltså disken om SATA-kontrollern är ställd i RAID eller AHCI-läge.

 

Okej, disken är gammal, från 2007, men inte ska detta väl hindra den från att synas i RAID? Eller måste jag konfigurera disken på något vis? Den finns plats för några "jumpers" på den.

 

Mina andra diskar syns i både RAID och AHCI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inte säker på om jag förstod riktigt, men sätter du disken i AHCI mode kanske den inte kan köra i RAID.

Detta gör du i BIOS

http://www.differenc...-ahci-and-raid/

 

Men du säger att disken inte syns ens i AHCI mode (utan RAID då)?

 

[Edit] Syns den inte ens i diskhanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ställer in BIOS att använda AHCI, inte RAID, så hittar vare sig Windows eller BIOS WD-disken. Den finns inte.

 

Om jag ställer in BIOS att använda RAID hittar inte BIOS/RAID-BIOS WD-disken. Ingen version av Windows startat i det läget. Tanken är att testa Windows-installation på den disken som ensam disk i RAID-läge till att börja med.

 

Om jag sätter WD-disken på en SATA-kontakt som är konfigurerat att använda IDE då hittar BIOS och Vista disken.

 

Efter ha sökt lite på nätet gissar jag att disken helt enkelt svarar nej på något som krävs för AHCI/RAID. Fast lite mystiskt är det då HD-Tune säger att disken stöder NCQ vilket kräver AHCI för att fungera.

Läs

http://community.wdc...top/td-p/222496

Typ som det som står i tredje inlägget.

 

Men kanske en dum idé att använda denna disk i RAID1 oavsett. Dess partner vore en Samsumg disk, samma storlek, som dock är cirka 20% snabbare.

 

ed: WD-disken kommer från en digitalbox...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...