Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar sig själv


Göken6

Rekommendera Poster

Hej

Min dator startar av sig själv vilken tid på dygnet som helst.

Har kört Telia säker surf men finns inget virus.

Är det någon som vet hur jag kan plocka bort detta ?

Nu måste jag slå av strömbrytaren bak på datan varje gg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kolla om du har någon inställning i BIOS som heter Wake on Lan eller liknande ex. Wake on USB

Brukar kunna vara under "Energy" eller "Power management" menyn.

Sätt till Disable på dessa som har "Wake".

 

Vilket operativsystem har du?

Använder du något energischema tex. Strömsparläge (Sleep) eller Viloläge (Hibernate)?

I såfall kan du ändra dessa inställningar i Kontrollpanelen >menyn för Energialternativ "Tillåt väcknings timers" => Inaktivera

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag slå av strömbrytaren bak på datan varje gg.

Ja, men det är ju ett bra sätt att spara ström och få en lägre elräkning (förutom att det är bra för miljön).

 

Vilket Windows gäller det?

Jag vill kunna flytta den här tråden till rätt Windows-avdelning.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag slå av strömbrytaren bak på datan varje gg.

Det är det ända sättet att helt stänga av en modern dator. Stänger du av datorn på annat sätt så går den in i något energisparläge ( vänteläge, viloläge eller standby).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det ända sättet att helt stänga av en modern dator. Stänger du av datorn på annat sätt så går den in i något energisparläge ( vänteläge, viloläge eller standby).

 

Det beror ju också lite på hur energialternativen är inställda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

När man väljer Stäng av på Start menyn så är det inte Viloläge eller Strömsparläge.

Datorn är i princip avstängd, men bla. 5V ligger på vissa kretsar för att datorn skall kunna startas med brytaren på framsidan.

Soft Power Off brukar det ibland heta på stationära datorer.

Datorn bootar då precis som vanligt och Windows startas upp men ingenting har sparats av tidigare öppna program.

Den vanligaste avstängningen på dom flesta datorer.

Datorn måste startas med strömbrytren på framsidan.

Drar väldigt lite ström - speciellt en modern dator.

 

Strömsparläget (Sleep) är när strömmen fortfarande är på för att hålla informationen i minnet men minimalt för övriga komponenter.

Datorn startas med tryck på tangentbordet eller musen.

Mycket snabb uppstart igen och det är bara att fortsätta arbeta där man var.

Drar mer ström än alla övriga lägen.

 

Sedan finns det Strömsspar i Hybrid läget som dels skriver till til en fil på hårddisken samt håller viss information i minnet för energi sparande och ändå snabb uppstart igen.

Det är bara att fortsätta arbeta där man var.

Datorn startas med tryck på tangentbordet eller musen.

Främst avsedd för stationära datorer.

Drar mer ström än Viloläget.

 

Viloläget (hibernate) så skrivs allting i minnet till Hiberfil.sys på hårddisken och därefter stänger datorn ned (Soft Power Off).

Drar väldigt lite ström (eller ingen ström alls beroende på om det tex. är en laptop som inte har Soft Power Off) - precis som en vanlig avstängning med skillnaden att vid uppstart så läser den in informationen från Hiberfil.sys så uppstarten går mycket fortare än en ren uppstart med Windows.

Datorn måste startas med Strömbrytaren på framsidan.

Lämpligt för bärbara (sparar ju batteriet) samt givetvis för stationära datorer.

Det är bara att fortsätta arbeta där man var.

Påverkas inte av strömavbrott - till skillnad mot Strömsparläge.

 

Mvh

 

[Edit] Laptop kan ibland också ha egna energialternativ inbyggda i hårdvaran samt speciell mjukvara som styr detta, men ovanstående berör Windows energischeman i huvudsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Tydligt är, att Göken6 har svårt att starta. :D

 

Å andra sidan, vet vi ännu inte, om det är en laptop eller stationär dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligt är, att Göken6 har svårt att starta. :D

 

Å andra sidan, vet vi ännu inte, om det är en laptop eller stationär dator?

 

Det är en stationär dator. Av första inlägget står det: "Nu måste jag slå av strömbrytaren bak på datan varje gg.". Ingen laptop har strömbrytare på baksidan.

 

Att Wake On LAN skulle vara orsaken tror jag inte då som standard är avaktiverat i BIOS och dessutom kräver ett magiskt paket för att datorn skall startas. Troligen är datorn inställd att gå in i sleep-mode vid avstängning. En sovande dator kan väckas av t.ex. nätaktivitet, mus, tangentbord eller USB-aktivitet. Det går att ställa in vad som kan väcka datorn. Tror att det är nätaktivitet i frågeställarens fall. För att väckas ur sleep-mode behövs inte ett magiskt paket utan t.ex. echo-request (ping) eller broadcast räcker.

 

Har en dator i standby-mode med WOL-aktiverat och den har aldrig startat av sig själv. Skickas ett magiskt paket till den så startar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Har inte sett någon dator, som har strömbrytaren bak.

 

Ja då var det ju lättare. Är det en laptop så kan batteriet orsaka detta med uppstarten. Gjorde så hos mig, när jag körde min laptop som stationär, hände detta. Nu är batteriet borta, eftersom den går som stationär och då händer det aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket Windows gäller det?

Jag vill kunna flytta den här tråden till rätt Windows-avdelning.

 

Cecilia

Moderator

I brist på svar flyttar jag tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Operativsystem - övriga".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett någon dator, som har strömbrytaren bak.

 

Ja då var det ju lättare. Är det en laptop så kan batteriet orsaka detta med uppstarten. Gjorde så hos mig, när jag körde min laptop som stationär, hände detta. Nu är batteriet borta, eftersom den går som stationär och då händer det aldrig.

 

Strömbrytaren sitter på nätaggregatet. Jag har det på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

På mina stationära datorer, sitter dom på fronten. Har som sagt inte sett någon dator, som stängs av på baksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina stationära datorer, sitter dom på fronten. Har som sagt inte sett någon dator, som stängs av på baksidan.

 

Med knappen på fronten går det inte att stänga datorn helt. Om datorn saknar strömbrytare på nätaggregatet (många gör det) så måste den kopplas bort från el-nätet för att stängas av helt (gäller inte urgamla AT-datorer). Så länge strömtillförseln till nätaggregatet inte är avstängd så blir datorn i standby-mode. Standby-mode gör att datorn kan startas via nätet med WOL. I standby-mode levererar nätaggregatet +5V spänning och upptill 2 A ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju det här inte till någon hjälp för TS, men jag har också en startknapp på fronten.

 

På baksidan på nätaggregatet sitter också en on/off knapp, där man kan bryta strömmen till datorn.

 

Så även om du inte har sett det, så finns det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sovande dator kan också väckas av schemalagda aktiviteter (Windows schemaläggaren är fylld av dessa) så därför brukar jag stänga av detta i Energischemat.

 

Windows 7

Start > i sökfältet skriv energi > välj i listan som kommer upp Redigera energischema > Ändra avancerade inställningar > Strömsparläge > tillåt väckningstimers => Inaktivera så så startar inte datorn pga. av dessa.

 

Bör vara lika på Vista men ser nog lite annorlunda ut på Windows XP men inställningen bör finnas där också.

 

Och för att Viloläget skall aktiveras så måste Hybridströmsparläget avaktiveras. Då får man även upp Viloläget på avstängningsmenyn.

 

post-73434-0-97806800-1311938896_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Naturligtvis, om man vill ha datorn strömlös, finns ju bara väggkontakten kvar att dra ur. Vilket jag oftast gör, när jag inte är hemma och hur många har strömbrytare på nättagget, Jag har inte sett en enda. Möjligen hemmabyggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis, om man vill ha datorn strömlös, finns ju bara väggkontakten kvar att dra ur. Vilket jag oftast gör, när jag inte är hemma och hur många har strömbrytare på nättagget, Jag har inte sett en enda. Möjligen hemmabyggen.

 

Snälla Olle Munter, kan vi avsluta den här diskussionen. Alla nätagg som jag har använt hittills har haft en strömbrytare. Även det Corsair som jag har nu. Därmed inte sagt att alla har det. Och ja, jag bygger mina datorer själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...