Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visa Electron - comviq.se/hemmalivs.se


hejhejmonica

Rekommendera Poster

hejhejmonica

På båda platserna kan man betala med visa/mastercards kreditkort. På comviq kan man dessutom betala med visa electron, men inte på hemmalivs.

 

Vi vet ju att electronkort kräver att man har täckning på kontot för att kunna handla, pengarna dras ju direkt när man handlar. Inga pengar = inget köp. Till skillnad mot kreditkorten.

 

Jättesmidigt för mig att kunna tanka mobilen via comviq med mitt electronkort. Synd att man inte kan betala med electron på hemmalivs också. Hade det varit så dyrt för hemmalivs att precis som comviq lösa detta problem? Vad är det rent tekniskt sett som comviq har men som hemmalivs saknar i detta fallet?

 

Inser att hemmalivs måste vara uppkopplad hela tiden mot kortföretaget för att jag ska kunna betala med electron. Men blir det så stora investeringskostnader?

 

 

 

https://www.comviq.se/

http://www.hemmalivs.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är ett electronkort?

Aldrig hört uttrycket förr.

 

På Hemmalivs så kan du ju välja att betala med VISA eller Mastercard och dessa behöver inte alls vara kreditkort utan vanliga betalkort sk. bankkort (med chip).

 

Ett sådant bankkort som jag har via Swedbank har VISA och är således ett betalkort.

Kan ta ut pengar i Automat samt handla på alla ställen inkl. e-handel där VISA är godkänt som betalmedel.

Givetvis måste då detta betalkort ha minst beloppet jag skall handla för på kontot som kortet är knutet till, för att kunna användas.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Vad är ett electronkort?

 

Ett betalkort där kortnumret inte består av upphöjda siffror och det därmed inte går att handla om förbindelse till banken saknas. Därför ställs det inga ekonomiska krav på att få ett sådant kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett betalkort där kortnumret inte består av upphöjda siffror och det därmed inte går att handla om förbindelse till banken saknas. Därför ställs det inga ekonomiska krav på att få ett sådant kort.

Ok.

Men är inte detta detsamma som ett kontantkort då, som måste laddas för att kunna användas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen mest Nordea som tillhandahåller dessa.

 

 

Ett kontokopplat kort utan kostnad för ungdomar mellan 11-17 år

VISA-Electron-Blue_186x79.jpg Alla ungdomar (11-17 år) med personkonto i Nordea kan erhålla ett Visa Electron kostnadsfritt.

 

 

Dina fördelar med Visa Electron

  • Kan tecknas redan från 11 år.
  • Kostnadsfritt upp till fyllda 18 år.
  • Se saldo på ditt Personkonto i uttagsautomat, på Internet och via SMS. (för närvarande ej möjligt för 11-12 åringar)
  • Betala med kortet på cirka 48.000 inköpsställen i Sverige och på ca 8 miljoner ställen utomlands som har Visa Electron-dekal.
  • Ta ut pengar i alla svenska uttagsautomater och i 500.000 utländska Visa-automater.
  • Ta ut kontanter hos våra ombud, exempelvis ICA och Coo

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Visa_Electron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...