Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! bara vissa sidor jag inte kommer åt.


ostborn

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som driver mig till vansinne snart och jag är lite kass på nätverk.

Som rubriken lyder kommer jag inte in på vissa sidor som tex Hotmail kommer bara till inloggningen, Windows update funkar inte hellerFacebook lika så Swedbank kommer jag in på men kan ej fullfölja en betalning sedan är det några andra sidor till som ej funkar.

Jag har två datorer med Xp och det är dom som krånglar sonen har en med Win 7 där funkar allt.hmm köpte en ny router netgear med adsl modem den (dyraste) funkade inte heller bytte den mot en Cisco E4200 funkar inte heller,tog fram min gamla D-link med adsl modem då funkade allt hmm problemet med den är att den måste startas om flera ggr i veckan.den är ca 5-6 år

har kollat brandväggar mm väldigt irriterande är det i alla fall

Hoppas någon har en lösningsad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för antivirusprogram och brandvägg i de två datorerna?

Har du gjort en fullständig genomsökning av datorerna med antivirusprogrammet?

Är det så att inga https-sidor fungerar men alla http-sidor fungerar (det första som står i webbadresserna i webbläsarens adressfält)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Norton internet secutity 2010 jag har gort genomsökning hittade inget har precis formaterat den ena datorn.Sonen som har Win 7har också Norton och han har inga problem alls och han tycker att cisco routern är grymt bra. Ang htpps blev jag osäker men jag tror att det är bara vissa https sidor som inte visas kan tyvärr inte kolla nu ligger ute på jobb hela veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns ett par trådar i Eforum där det har varit Norton-användare som plötsligt inte har kunnat använda HTTPS-sidor och där var lösningen att göra en komplett avinstallation av Norton och köra deras särskilda städprogram innan Norton har installerats på nytt. Det var några år sedan så det var ju äldre Norton-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte norton förut men det blev ju en ny installation vid formateringen och det som är konstigt är att det funkar med gamla rautern och att win 7 funkar felfritt den har också Norton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade du hur internet fungerade efter ominstallationen av Windows men innan installationen av Norton?

 

Routrarna kan ju tänkas använda sig av olika "subnet" (tredje siffergruppen i en IP-adress) och Nortons brandvägg reagerar olika på olika "subnet". Men visst är det långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har du provat att göra en systemåterställning? Hade samma problem för ett antal år sedan (Norton), har för mig att det löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ledråd till det går inte att skicka e-post med bifogade filer ,spotify kopplar upp men efter ca 10sek kopplar ifrån, Uch va trött man blir. Den andra datorn som krånglar den har sladd till nätverkskortet och nu säger familjen att den fungerar sidorna kommer upp men det tar lite tid jag testade bara hotmail när jag var hemma och tröttnade när inte sidan kom upp efter 30sek (det är ju 2011 nu) och antog att den också var kass.

Provade inte internet före installationen av Norton.Testade systemåterställning ett flertal ggr före formteringen men den kunde inte genomföras.Skall tilläggas att den som inte funkar till 100% har Win XP pro och den andra har Win XP home.

man vill ju inte kassera datorn för alla sidor som funkar laddas tok snabbt och allt annant funkar bra så därför är det så störande

kan det var nått med nån dns inställning har allt på auto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att se hur det går om du ansluter den sämst fungerande datorn med nätverkskabel till routern?

Se hur det går om du inaktiverar Nortons brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter långsökt kanske, men har du möjlighet att testa en av datorerna som felar, hos någon annan, för att kanske kunna utesluta om det är på insidan hos dig, eller om det är på utsidan hos dig, i så fall hos operatören/telestationen som det är fel?

 

För fungerar en av de felande datorerna hos någon annan, så är det troligen inte inne hos dig som det är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy va tråkigt igår av-installerade jag norton ringde support mm men blev inte klokare .Skulle sedan testa mitt playstation som alltid har fungerat men kunde inte logga in på PS network hmm kom in på tex youtube men det tog lååång tid att ladda en video tog fram min gamla router/modem och vips det fungerade direkt gick till datorn och vips allt fungerar, alltså måste det vara något med min nya router eller modemet men vad??Modemet är ett gammalt svart Zyxel från telia.Skall köpa ett nytt idag för att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trot eller ej fick mitt nya modem på fredagen em öppnade och då fattas kablar cd mm blir så less på allt bara att skicka tillbaka, satt till baka mitt gamla modem då kan jag ju göra mina bankärender,åkte på jobb sön em kommer hem till helgen, fattar inte varför det inte funkar, ps3:an funkade ju inte heller????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall fixa ett modem nästa vecka men under tiden kollade jag i loggboken och fann ett återkommande problem:

Händelsetyp: Fel

Händelsens källa: Dhcp

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 1002

Datum: 2011-08-05

Tid: 20:40:52

Användare: Saknas

Dator: XXXXXXXX

Beskrivning:

IP-adresslånet 192.168.1.7 för det nätverkskort som har nätverksadressen 0024012FE099 har nekats av DHCP-servern 192.168.1.1 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).

 

undrar vad det kan vara???

det fanns även andra problem men det här verkar lite mystiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering.. med en gammal router fungerar allt som det ska?

Med nya routers blir det fel, samma fel oavsett router?

 

Om man är DHCP-klient så tilldelas man ju en ip-adress av routern. Om man inte delar ut mappar till andra osv. eller behöver göra portmappning mm så behöver man ju inte ha koll på vilken lokal adress man blir tilldelad.

Tänkte då att alla nya routrar tilldelar adressen 192.168.1.x

Den gamla routern tilldelar kanske adressen 192.168.0.x

 

Någon gammal inställning i host-filen eller så kanske spärrar allt utom just 192.168.0.x (som exempel)?

 

Någon med mer nätverkskunskaper kanske kan berätta mer om detta..

 

(Om routern är enda skillanden mellan fungerar/icke fungerar kan man kanske luska mer vad som skiljer sig åt..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in på CMD och sen skriver IPconfig på alla datorerna hemma inklusive w7 datorn och kolla så alla börjar på 192.168.0.X eller 192.168.1.X på Ip-adress. om det är olika där så kan det bero på att ni har fast IP på Någon av datorerna och sen så har Routern den andra "sorten"

Tror inte att det kan bero på det men man vet ju alldrig, det brukar inte funka alls isf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya modemet installerat.Full av förhoppning testar jag Hotmail SUCK jä..a grejer segt som fan 1,12 min att logga in, facebook ca:26,3 sec Gmail 4,3 sec. Tar bort all säkerhet på det trådlösa men NEJ ingen skillnad.Allt är på XP datorn med D-link DWA-547 trådlöst kort uppdaterad driv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar nu med nätverkskabel från routern och ingen skillnad, hotmail 1,19min Gmail 6,2sek ,skall testa att sätta kabeln direkt i modemet.... det blev Ingen skillnad. bytte DNS nummer till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 ingen skillnad Gmail blev lite snabbare 3,4sek och hotmail 1,23 min.Men var för funkar det med gammla grejor. Får snart spunk ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som har varit uppe tidigare i tråden: Vad får datorn för IP-adress när det fungerar resp. när det inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...