Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macbook Air vs Pc?


Justice

Rekommendera Poster

Köpte en Macbook air för 7000kr : http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6089680de

Var rätt okey pris när man var lite halvsugen på Mac. Funderar ändå på att byta till en PC istället, då man verkar få en hel del mer för pengarna till ett lägre pris.

 

 

Tänka använda datorn till att Surfa, steama/titta på musik och film, redigera film och bilder ( fast verkar inte som iLife är med, som jag trodde de skulle vara, tänkter inte pröjsa mer iallafall, och inget gratisprogram i samma stil, med apple, lär ju finnas).

Det viktigaste för mig är att datorn ska hålla cirka 2-3 år och hålla sig någorlunda fräsch/snabb med tiden.

 

Vad säger ni erfarna datoranvändare , är det värt 1000-2000 tusen extra för en Macbook Air, eller ska man slå till på en PC i stil med:

 

 

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6487939

http://www.webhallen.com/hardvara/135010-asus_k52jv-sx072v-core_i5-480m-4gb-500gb-15.6-gf_gt_540m-bt-win_7_hp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är kul jobba med virusskydd, trojanskydd, rensa datorn från skitprogram, välj en billig PC. #

Vill du i PRAKTIKEN slippa hålla på med sånt, betala för det och välj MAC.

 

# Det finns en smitmetod för att spara pengar. Köp en PC och installera en bra linuxrelease på den. Då slipper du i PRAKTIKEN all skit men det går ju åt en hel del tid till att hitta en linuxrelease du trivs med. Och lära sig använda linux. Även om jag känner två pensionärer som kör Ubuntu, den senaste versionen av Windows (tror dom) på en Lenovo bärbar dator dom fått av sin son.

Strax innan han fick jobb i Kina och emigrerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Även om jag känner två pensionärer som kör Ubuntu, den senaste versionen av Windows (tror dom) på en Lenovo bärbar dator dom fått av sin son.

Strax innan han fick jobb i Kina och emigrerade.

Var det därför han emigrerade?:D

Skämt åsido.

 

Själv har jag ingen erfarenhet av Mac så där kan jag inte uttala mig om dess för och nackdelar.

 

Men om man tittar på programutbudet och då främst vilka tyngre (dyrare) program du skall utföra videoredigeringen med, vilka är dessa du har i åtanke?

 

Adobes olika programsviter ex. Premiere finns ju för båda plattformarna.

I övrigt verkar ju dom flesta typer av program finnas för båda plattformarna också?

 

Ang. virus etc. så är väl det som vanligt att skydda sig på PC - ett bra virusskydd och brandvägg samt sunt förnuft. Låta bli att besöka suspekta webbsidor och skanna igenom filer man laddar hem etc. Har aldrig haft några större problem med sådana otyg faktiskt, även om det hänt.

 

Annars är väl det viktigaste som datoranvändare att se till så regelbundna backuper tas - förvånansvärt hur få det är som faktiskt gör detta och ändå har man viktiga filer, semesterbilder etc. men tror inte att hårddisken kan paja eller systemet krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är kul jobba med virusskydd, trojanskydd, rensa datorn från skitprogram, välj en billig PC. #

Vill du i PRAKTIKEN slippa hålla på med sånt, betala för det och välj MAC.

 

# Det finns en smitmetod för att spara pengar. Köp en PC och installera en bra linuxrelease på den. Då slipper du i PRAKTIKEN all skit men det går ju åt en hel del tid till att hitta en linuxrelease du trivs med. Och lära sig använda linux. Även om jag känner två pensionärer som kör Ubuntu, den senaste versionen av Windows (tror dom) på en Lenovo bärbar dator dom fått av sin son.

Strax innan han fick jobb i Kina och emigrerade.

 

Jo helt klart är det ju en fördel att man inte behöver oroa sig för virus på samma sätt. Men som sagt kan man lösa det med linux, annars brukar ju skydd funka ganska bra.

Fördelen är ju knappast värd 1000-2000 extra om man vet hur man ska skydda sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det därför han emigrerade?:D

Skämt åsido.

 

Själv har jag ingen erfarenhet av Mac så där kan jag inte uttala mig om dess för och nackdelar.

 

Men om man tittar på programutbudet och då främst vilka tyngre (dyrare) program du skall utföra videoredigeringen med, vilka är dessa du har i åtanke?

 

Adobes olika programsviter ex. Premiere finns ju för båda plattformarna.

I övrigt verkar ju dom flesta typer av program finnas för båda plattformarna också?

 

Ang. virus etc. så är väl det som vanligt att skydda sig på PC - ett bra virusskydd och brandvägg samt sunt förnuft. Låta bli att besöka suspekta webbsidor och skanna igenom filer man laddar hem etc. Har aldrig haft några större problem med sådana otyg faktiskt, även om det hänt.

 

Annars är väl det viktigaste som datoranvändare att se till så regelbundna backuper tas - förvånansvärt hur få det är som faktiskt gör detta och ändå har man viktiga filer, semesterbilder etc. men tror inte att hårddisken kan paja eller systemet krascha.

 

Främst bara de program som följer med, och möjligtvis Photoshop i framtiden. Det som följer med i Mac:en är ju garageband, iMove och iPhoto ( Löste sig för övrigt, har iLife nu)

För Pc är det Windows movie maker och troligen photoshop för bilder.

iMove lär ju vara snäppet bättre, men utbudet till Pc är ju större så det går säkert att hitta nått bra.

 

Man stör sig lite på att det är relativt lite minne i Air också. 64 gb och efter installationen är man nere på 43 gb. Det är troligt att det inte kommer räcka om man ska ha den som allarounddator (inget spelande såklart).

Att den saknar cd är ju också ett litet minus.

 

Frågan är om det finns någon prisvärd Pc för tillfället, verkar som många är inne på att man ska satsa på sandy bridges, men har aldrig jämfört själv med de gamlare datorerna och om det verkligen är nödvändigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Att den saknar cd är ju också ett litet minus.

Det beror på hur man ser det.

Det är klart att vill man kunna titta på en DVD film som man köpt så behövs det ju DVD spelare förstås.

 

Men numera så klarar man sig oftast utan. Går ju att ansluta en USB DVD som man har hemma då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man ser det.

Det är klart att vill man kunna titta på en DVD film som man köpt så behövs det ju DVD spelare förstås.

 

Men numera så klarar man sig oftast utan. Går ju att ansluta en USB DVD som man har hemma då.

 

Idag bör man kanske titta på en blu-ray spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...