Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASUS P8Z68 DELUXE - Drivrutin till PCI styrenhet för enkel kommunikation saknas?


Micke.F

Rekommendera Poster

Jag har byggt mig en "kanonburk" enl. eget tycke och den fungerar ruskigt bra, men jag har trots det ett drivrutinsproblem för något jag inte vet vad det är till?

Moderkortet är ett ASUS P8Z68 DELUXE, Processorn en i7 2600K 3,4 Ghz och 2 st. 4 Gb Corsairminnen. Grafikkortet är ett ASUS Nvidia GeForce GTX 550 Ti (1 Gb). Nätaggregatet fick bli ett Corsair Pro på 650 W och en "vanlig" ATA 600 Seagate hdd på 1 Tb. Tanken är att när det blir lite mer slantar över ska jag uppgradera till SSD-disk. Operativet jag laddat in är Win 7 Pro 64 bit. (Ärlig licens). Nu till mitt problem: I enhetshanteraren och under fliken enheter och skrivare i startmenyn registrerar den ett problem, PCI styrenhet för enkel kommunikation har ingen drivrutin (??) Jag har installerat alla drivrutiner från cd:n till moderkortet i tur och ordning och även installerat alla tänkbara uppdateringar från Win update och låtit datorn själv leta efter en lösning/drivrutin men utan resultat. Jag har läst att intelchipsets drivrutiner kan behöva uppdateras så jag laddade ner intels uppdaterade drivrutiner för chipset från ASUS men det hjälpte inte, jag testade även den jag hittade på intels hemsida avsett för mitt moderkort men det hjälpte inte heller. Jag märker inget som krånglar men irriterar mej fruktansvärt på det lilla förb-de gula utropstecknet som håller på att göra mig galen! Vilken j-a drivrutin är det som saknas och till vad? 'PCI styrenhet för enkel kommunikation'? Vad är det och vad vill den ha för drivrutiner som tycks vara omöjliga att hitta? Någon som har haft lika problem och löst det eller vet lösningen ändå? Mycket tacksam om någon därute i cyberspace kan hjälpa mig tillrätta för jag går bet! Bifogar 2 skärmdumpar.. /Micke

post-62113-0-85025700-1311374256_thumb.jpg

post-62113-0-40583700-1311374266_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Till att börja med får jag gratulera till ett excellent val av moderkort och processor - har exakt samma själv.:thumbsup:

 

Är det för Bluetooth så måste du installera drivrutiner för detta (men den syns ju på din bild) - är nog 2 st. som skall synas om du expanderar vyn, samt installera Mobilink och BT GO! s/w.

Öppna AI Suite II > klicka på Tools > välj BT GO! => Så bör du se om den fungerar som den skall.

 

Realtek drivrutin för den ena av Lan portarna (nätverks portarna), den andra Lan porten drivs av Intels drivrutin.

Expandera Nätverkskort i enhetshanteraren så bör du nog ha 4 st. enheter listade inkl. 2 Bluetooth Device.

 

Annars möjligen kunna vara för dom externa E-SATA portarna?

Undrar om det då inte är JMicron JMB36X Controller Driver V1.17.62.0 som du då måste installera?

 

I såfall finns ju dessa på skivan annars under fliken SATA http://support.asus....DELUXE&p=1&s=39

 

Stäng av datorn och koppla sedan ur alla externa enheter såsom skrivare, skanner, externa USB-diskar och USB-minnen etc.

Ha dessa urkopplade tills du ser om du lyckas installera rätt drivrutin.

 

Du kan sedan börja med att i BIOS trycka på F5 (Load Optimized Defaults) spara och starta om.

 

Är du säker på att alla drivers installerades korrekt från skivan?

Annars är det bara att stoppa in skivan igen och köra in alla drivrutiner och s/w igen.

Fick själv göra om detta en gång direkt vid dom första uppstarterna.

 

Du har 2 val om jag inte minns fel:

Automatisk - så installeras allihopa

Manuell- du väljer då en efter en och installerar. Kanske du skall välja detta alternativ?

Möjligen bör du högerklicka på setup filen på skivan och välja Kör som Administratör.

Datorn skall sedan startas om.

 

Kolla sedan i enhetshanteraren igen, ser det bra ut så koppla in dina externa enheter och kontrollera igen.

 

Mvh

 

[Edit) Fungerar det fortfarande inte så kan du ladda hem ASUS PC Diagnostics och dels kolla under System information (kanske en ledtråd dyker upp) och dels kan du välja att köra Auto Test samt även Interact Test.

Finns att hämta i länken ovan under Utilities (finns också på skivan har jag för mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman!

Ett STORT tack till dig, har setat halva dagen från och till och från och försökt att lösa mitt problem innan jag kollade mailen och såg bl.a. ditt inlägg.

Jag startade installations cd:n för 5-11:e gången och upptäckte 'nu' att "install all" var en samlingsknapp för ALLA drivrutiner och installerade med hjälp av den istället. Därefter var det fula lilla gula eländet borta i enhetshanteraren och under fliken enheter och skrivare i startmenyn när datorn startat om. Jag har bara installerat drivrutinerna manuellt en och en utan att starta om mellan varje utan startade om när jag installerat samtliga "drivisar", förmodligen var det därför mitt problem uppstod (?) Nu är jag HELnöjd med mitt nybygge. Intressant att vi valt lika hårdvara då kanske vi kan "supporta" varandra om vi får framtida problem? En fråga, valde du vanlig SATA mekanisk hdd eller har du installerat operativet på ett SATA SSD kort? Om du kör med SSD kort undrar jag om installationsproceduren skiljer sig från om man gör det på en vanlig hdd?

 

Tack än en gång för hjälpen, ALLA som svarat naturligtvis! M.V.H Micke

 

 

´¯`•.¸¸.•´¯`•.¸¸.•´¯`•.¸¸.•´¯`•.¸¸.•´¯`•.¸ ><((((º>

 

 

Hej,

Till att börja med får jag gratulera till ett excellent val av moderkort och processor - har exakt samma själv.:thumbsup:

 

Är det för Bluetooth så måste du installera drivrutiner för detta (men den syns ju på din bild) - är nog 2 st. som skall synas om du expanderar vyn, samt installera Mobilink och BT GO! s/w.

Öppna AI Suite II > klicka på Tools > välj BT GO! => Så bör du se om den fungerar som den skall.

 

Realtek drivrutin för den ena av Lan portarna (nätverks portarna), den andra Lan porten drivs av Intels drivrutin.

Expandera Nätverkskort i enhetshanteraren så bör du nog ha 4 st. enheter listade inkl. 2 Bluetooth Device.

 

Annars möjligen kunna vara för dom externa E-SATA portarna?

Undrar om det då inte är JMicron JMB36X Controller Driver V1.17.62.0 som du då måste installera?

 

I såfall finns ju dessa på skivan annars under fliken SATA http://support.asus....DELUXE&p=1&s=39

 

Stäng av datorn och koppla sedan ur alla externa enheter såsom skrivare, skanner, externa USB-diskar och USB-minnen etc.

Ha dessa urkopplade tills du ser om du lyckas installera rätt drivrutin.

 

Du kan sedan börja med att i BIOS trycka på F5 (Load Optimized Defaults) spara och starta om.

 

Är du säker på att alla drivers installerades korrekt från skivan?

Annars är det bara att stoppa in skivan igen och köra in alla drivrutiner och s/w igen.

Fick själv göra om detta en gång direkt vid dom första uppstarterna.

 

Du har 2 val om jag inte minns fel:

Automatisk - så installeras allihopa

Manuell- du väljer då en efter en och installerar. Kanske du skall välja detta alternativ?

Möjligen bör du högerklicka på setup filen på skivan och välja Kör som Administratör.

Datorn skall sedan startas om.

 

Kolla sedan i enhetshanteraren igen, ser det bra ut så koppla in dina externa enheter och kontrollera igen.

 

Mvh

 

[Edit) Fungerar det fortfarande inte så kan du ladda hem ASUS PC Diagnostics och dels kolla under System information (kanske en ledtråd dyker upp) och dels kan du välja att köra Auto Test samt även Interact Test.

Finns att hämta i länken ovan under Utilities (finns också på skivan har jag för mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja vad kul att det löste sig.:rolleyes:

 

En fråga, valde du vanlig SATA mekanisk hdd eller har du installerat operativet på ett SATA SSD kort? Om du kör med SSD kort undrar jag om installationsproceduren skiljer sig från om man gör det på en vanlig hdd?

Jag har en Western Digital 450GB VelociRaptor SATA III 6Gbit/s 10 000 rpm hdd inkopplad på den grå SATA III 6Gbit Intel porten som systemdisk.

 

Dessutom 2 st. 1TB vanliga SATA II diskar.

 

Raptor disken har jag partionerat så jag har första partitionen strax under 120GB för jag skall med hjälp av Acronis True Image Home 2011 disk backup/disk restore lägga över innehållet på en SATA III 6Gbit 120GB SSD (som jag har liggandes) och då får inte källan vara större än måldisken.

 

SSD blir i huvudsak systemdisk och Raptordisken sedan installationsdisk för program etc.

Tror det kan bli en bra kombination.:)

Men det får bli i höst nån gång..även om jag redan nu har programinstallationerna och systemet på två olika partitioner, så växlingen torde bli rätt smidig ändå - utan ominstallation av nånting.

 

I övrigt så är det egentligen bara att installera som vanligt på en SSD.

 

En sak att tänka på är att vid nyinstallation så bör man ha endast en disk ansluten, annars så vill gärna Windows 7 installationen skapa den dolda lilla 100MB startpartitionen (som den faktiskt bootar från) på den andra hårddisken och Windows systemet då på första hårddisken.

Så för att slippa en massa strul i efterhand - ha endast en disk inkopplad under installationen.

 

Windows 7 kommer att känna av att det är just en SSD och bl.a. stänga av schemaläggaren för diskdefragmentering (som är påslagen per default).

En SSD skall inte defragmenteras på vanligt sätt.

 

Det schemat bör du ändra/kontrollera alternativt slå av - men ändå se till att du regelbundet defragmenterar hårddiskarna.

Start > skriv defragmentera i sökfältet > klicka på Defragmentera hårddisken => så kan du konfigurera den och köra manuellt etc.

 

Gör man som jag tänker göra är det viktigt att köra en Prestandaklassificering i Windows 7 för att systemet då registrerar att det är just en SSD.

 

Start > i sökfältet skriv kontrollera > välj i listan Kontrollera Windows Experience Index > klicka på Utvärderar => så aktuella data kommer in och då skall enligt uppgift Windows 7 bli varse att det är en SSD och hantera den därefter.

 

Sen kan du få lite tips i denna tråd också ang. SSD

http://eforum.idg.se...30430-harddisk/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grym kombination du har och kommer att fixa till hösten, ditt bygge drar ifrån mitt jämförelsevis Porsche - Fiat 126 :-) Jag har aldrig testat Velicoraptor disken men 10K rpm torde ju ge lite bättre prestanda ;-)Tack för alla tipsen om bl.a. ssd-disken. jag klipper och spar dina tips som doc tills det blir dags att bygga vidare med ssd, T.v. får min Barracuda delad c:a 25/75 % duga som systemdisk. Jag gjorde en spegling eller sk ghost av C: på min installation till en extern disk jag hade liggandes, kör med "docka" så det är bara att "ploppa i" en valfri sata hdd 2,5 el. 3,5 och köra backuper när det känns läge för det, enkelt och smidigt.

Vad har du för värde på din prestandaklassificering med nuvarande kombination? Det vore intressant att höra, i mitt system ligger det på 5,9 utan några "prestandahöjande justeringar". Dåligt eller bra? jag vet inte.

 

M.V.H Micke

 

 

 

Ja vad kul att det löste sig.:rolleyes:

 

 

Jag har en Western Digital 450GB VelociRaptor SATA III 6Gbit/s 10 000 rpm hdd inkopplad på den grå SATA III 6Gbit Intel porten som systemdisk.

 

Dessutom 2 st. 1TB vanliga SATA II diskar.

 

Raptor disken har jag partionerat så jag har första partitionen strax under 120GB för jag skall med hjälp av Acronis True Image Home 2011 disk backup/disk restore lägga över innehållet på en SATA III 6Gbit 120GB SSD (som jag har liggandes) och då får inte källan vara större än måldisken.

 

SSD blir i huvudsak systemdisk och Raptordisken sedan installationsdisk för program etc.

Tror det kan bli en bra kombination.:)

Men det får bli i höst nån gång..även om jag redan nu har programinstallationerna och systemet på två olika partitioner, så växlingen torde bli rätt smidig ändå - utan ominstallation av nånting.

 

I övrigt så är det egentligen bara att installera som vanligt på en SSD.

 

En sak att tänka på är att vid nyinstallation så bör man ha endast en disk ansluten, annars så vill gärna Windows 7 installationen skapa den dolda lilla 100MB startpartitionen (som den faktiskt bootar från) på den andra hårddisken och Windows systemet då på första hårddisken.

Så för att slippa en massa strul i efterhand - ha endast en disk inkopplad under installationen.

 

Windows 7 kommer att känna av att det är just en SSD och bl.a. stänga av schemaläggaren för diskdefragmentering (som är påslagen per default).

En SSD skall inte defragmenteras på vanligt sätt.

 

Det schemat bör du ändra/kontrollera alternativt slå av - men ändå se till att du regelbundet defragmenterar hårddiskarna.

Start > skriv defragmentera i sökfältet > klicka på Defragmentera hårddisken => så kan du konfigurera den och köra manuellt etc.

 

Gör man som jag tänker göra är det viktigt att köra en Prestandaklassificering i Windows 7 för att systemet då registrerar att det är just en SSD.

 

Start > i sökfältet skriv kontrollera > välj i listan Kontrollera Windows Experience Index > klicka på Utvärderar => så aktuella data kommer in och då skall enligt uppgift Windows 7 bli varse att det är en SSD och hantera den därefter.

 

Sen kan du få lite tips i denna tråd också ang. SSD

http://eforum.idg.se...30430-harddisk/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Vad har du för värde på din prestandaklassificering med nuvarande kombination? Det vore intressant att höra, i mitt system ligger det på 5,9 utan några "prestandahöjande justeringar". Dåligt eller bra? jag vet inte.

5,9 är väl din hårddisk? Samma för mig. Poängen baseras på det sämsta delresultatet.

Raptordisken har ju bäst prestanda när det gäller korta söktider och läsning/skrivning av mindre filer utspridda. Det är ju en 2,5" disk inbäddad i en kylare som är 3,5" så läsarmen har ju också mycket kortare sträcka att röra sig på. Dessutom så droppar inte överföringshastigheten nämnvärt någonstans över disken. Passar perfekt som systemdisk.

https://www.inet.se/...al-velociraptor

 

Ren läsning/skrivning av större filer skiljer faktiskt inte så mycket mot en bra vanlig SATA 7200 rpmTerabyte disk.

Värt att nämna så finns det ingen hårddisk som klarar att utnyttja SATA III 6Gbit/sek porten fullt ut. Endast dom snabbaste SSD SATA III 6Gbit klarar av att närma sig gränsen där i överföringshastighet.

 

En av dom snabbaste på marknaden (mycket bra betyg i tester gjorda) som visserligen kostar lite mer än en vanlig 2TB disk men ger mycket GB/krona i förhållande till prestanda är Western Digital Caviar Black SATA III 7200 rpm 2TB för c:a 1290:-

I vissa delmoment så spöar den t.o.m. Western Digitals VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek 10 000 rpm (som är världens snabbaste SATA hårddisk).

https://www.inet.se/...al-caviar-black

Är själv sugen på en sån.

 

Annars är 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB för c:a 480:- ett bra budgetval. Tyst och snabb och bra betyg i tester (har en sådan också).

https://www.inet.se/...oint-f3-hd103sj

 

Jag tror i ärlighetens namn inte att det skiljer så mycket mellan våra system förutom grafikkortet då. Har 2x4GB 1,5V 1600MHz CL9 Corsair XMP Low Profile minne.

Jag har inte något värsting grafikkort XFX Radeon HD 5830 1GB (medelmåttigt men klarar DirectX11 i alla fall) och spelar man så hänger det ju på detta i huvudsak till sist.

 

Så här ser det ut med HDTune

post-73434-0-19851400-1311477846_thumb.png

 

[Edit] Korrigerat länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen,

 

Ett tips som kapar uppstartstiden från att du trycker på startknappen till Windows är uppe med c:a 10 sek eller mer.

 

Slipper dessutom Marvells irriterande meny under POST (innan Windows bootar).

 

Eftersom jag inte använder Marvells inbyggda SATA III 6Gbit/sek portar (Navy Blue) eller RAID på denna utan använder Intels ena SATA III 6GBit/sek (Grå) samt Intel SATA II 3Gbit/sek portar (blå) och inte heller i dagsläget har någon E-SATA disk att ansluta på bakre portarna.

 

Dessutom så använder jag också i dagsläget endast Intels LAN port för Internet som sitter närmast ljudkontakterna (rekommenderad for single Lan user i manualen).

 

Drivrutinerna behövs ju följaktligen heller inte laddas för dessa.

I så fall om detta gäller för dig också så kan du om du vill välja en eller alla:

 

EFI BIOS > Advanced Mode > Advanced > On board Devices Configuration =>

Marvell Storage Controller (Navy Blue portar) - Disable

JMB Storage Controller (E-Sata samt Power Sata portar bak) - Disable

Realtek Lan (Den övre Lan porten längst från ljudkontakterna) - Disable

 

Spara ändringarna i BIOS och klocka den nya uppstarten till tex. då Windowsljudet kommer upp och jmfr med innan (om du först har klockat det vill säga). Borde vara nånstans på 10 sek snabbare från kallstart.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina tips är guld värda för mig, behöver inte tyda de egelska "datatermerna" i handboken då med min dåliga skolengelska. Jag brukar sällan titta i handböcker förens jag får problem eller "kör fast". Jag har min Seagate Barracuda 7200.12 - hårddisk - 1 TB - SATA-600 (32 Mb buffert) inkopplad på den ena grå porten, hoppas att jag gjort rätt då? Det fungerar iaf bra så.

Ska följa dina tips att inaktivera "Marwell", LMB Storage och Realtek Lan i BIOS, upptäckte att jag hade pluggat in nätverkskabeln i den så den har jag flyttat ner "ett hack" nu.

 

/M

 

Hej igen,

 

Ett tips som kapar uppstartstiden från att du trycker på startknappen till Windows är uppe med c:a 10 sek eller mer.

 

Slipper dessutom Marvells irriterande meny under POST (innan Windows bootar).

 

Eftersom jag inte använder Marvells inbyggda SATA III 6Gbit/sek portar (Navy Blue) eller RAID på denna utan använder Intels ena SATA III 6GBit/sek (Grå) samt Intel SATA II 3Gbit/sek portar (blå) och inte heller i dagsläget har någon E-SATA disk att ansluta på bakre portarna.

 

Dessutom så använder jag också i dagsläget endast Intels LAN port för Internet som sitter närmast ljudkontakterna (rekommenderad for single Lan user i manualen).

 

Drivrutinerna behövs ju följaktligen heller inte laddas för dessa.

I så fall om detta gäller för dig också så kan du om du vill välja en eller alla:

 

EFI BIOS > Advanced Mode > Advanced > On board Devices Configuration =>

Marvell Storage Controller (Navy Blue portar) - Disable

JMB Storage Controller (E-Sata samt Power Sata portar bak) - Disable

Realtek Lan (Den övre Lan porten längst från ljudkontakterna) - Disable

 

Spara ändringarna i BIOS och klocka den nya uppstarten till tex. då Windowsljudet kommer upp och jmfr med innan (om du först har klockat det vill säga). Borde vara nånstans på 10 sek snabbare från kallstart.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag "susat" in i BIOS och rivit mig lite i huvudet =) Har aldrig "pillat" i BIOS med musen tidigare. Jag är van att använda piltangenter, + o -, Enter och F10 när jag rotar i BIOS-inställningarna. Det märks att tekniken går framåt. Har följt ditt råd och satt:

 

Marvell Storage Controller (Navy Blue portar) - Disable

JMB Storage Controller (E-Sata samt Power Sata portar bak) - Disable

Realtek Lan (Den övre Lan porten längst från ljudkontakterna) - Disable

 

Jag märkte att omstarten gick betydligt snabbare och en irriterande text försvann vid uppstarten "No Physical disc" som jag antar har med Marvell Storage Controller inte hittar någon disk att boota ifrån? En annan lustig inställning jag upptäckte i Boot menyn var att min multiskrivare hade lagt sig som nr: 3 i bootordningen, förmodligen för att den har kortläsare och dessa tas som en alt. bootdisk. Körde Disable på den för det räcker ju med DVD och Disc eller egentligen bara Disc så länge man inte behöver installera om från DVD.

 

Dina tips är guld värda för mig, behöver inte tyda de egelska "datatermerna" i handboken då med min dåliga skolengelska. Jag brukar sällan titta i handböcker förens jag får problem eller "kör fast". Jag har min Seagate Barracuda 7200.12 - hårddisk - 1 TB - SATA-600 (32 Mb buffert) inkopplad på den ena grå porten, hoppas att jag gjort rätt då? Det fungerar iaf bra så.

Ska följa dina tips att inaktivera "Marwell", JMB Storage och Realtek Lan i BIOS, upptäckte att jag hade pluggat in nätverkskabeln i den så den har jag flyttat ner "ett hack" nu.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Nu har jag "susat" in i BIOS och rivit mig lite i huvudet =) Har aldrig "pillat" i BIOS med musen tidigare. Jag är van att använda piltangenter, + o -, Enter och F10 när jag rotar i BIOS-inställningarna. Det märks att tekniken går framåt.

Ja det är en ganska häftig UEFI BIOS.

Det går till och med att skriva ut direkt från BIOS.

Dock ej testat detta men det skall visst vara med F12.

 

Du kan ju också spara dina inställningar, namnge en profil.

EFI BIOS > Advanced Mode > Tool > Asus O.C. Profile => Skriv ett namn utan mellanslag och spara.

 

Kan vara bra om man testar lite olika saker och vill kunna ladda den sparade igen.

Går att ha ett flertal med olika BIOS inställningar.

 

Jag märkte att omstarten gick betydligt snabbare och en irriterande text försvann vid uppstarten "No Physical disc" som jag antar har med Marvell Storage Controller inte hittar någon disk att boota ifrån?

Ja precis. Är det ingen disk ansluten till dessa SATA III 6Gbit (Navy Blue) portar så visas detta meddelande.

Skönt att slippa det.:lol:

Och det finns ju ändå 2 st. Intel SATA III 6Gbit portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste vad du har för minnen och vi har väl nästan lika förutom att du har low profile då? Mina är ganska "höga" pga kylflänsarna. Jag kör med: Corsair Vengeance - Minne - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V och du har rätt ang. klassificeringen ser jag nu när jag tittar närmare, 5,9 är hdd. Min "lista" på klassficeringar är:

Processor: 7,6

Minne (Ram): 7,6

Grafik: 7,4

Spelgrafik: 7,4

HDD (Primär): 5,9

Antar att det är helt ok eftersom maxvärdet är satt till 7,9. Med en SSD som startdisk borde även diskprestandan bli vassare än 5,9 men vem bryr sig? (mer än oss "datorfreaks") ;)

Det var iaf kul att uppgradera sig lite på datorfronten och även testa på Win 7 Pro, jag har klängt fast vid Win XP pro så länge nu. har visserligen Vista som ligger på min lilla bärbara så "övergången" var inte så stor jämfört när man gick från Win 98 till XP.. Nä klockan tickar iväg ser jag och är snart halv två, kanske skulle försöka få några timmars sömn innan det ljusnar :blink:

 

5,9 är väl din hårddisk? Samma för mig. Poängen baseras på det sämsta delresultatet.

Raptordisken har ju bäst prestanda när det gäller korta söktider och läsning/skrivning av mindre filer utspridda. Det är ju en 2,5" disk inbäddad i en kylare som är 3,5" så läsarmen har ju också mycket kortare sträcka att röra sig på. Dessutom så droppar inte överföringshastigheten nämnvärt någonstans över disken. Passar perfekt som systemdisk.

https://www.inet.se/...al-velociraptor

 

Ren läsning/skrivning av större filer skiljer faktiskt inte så mycket mot en bra vanlig SATA 7200 rpmTerabyte disk.

Värt att nämna så finns det ingen hårddisk som klarar att utnyttja SATA III 6Gbit/sek porten fullt ut. Endast dom snabbaste SSD SATA III 6Gbit klarar av att närma sig gränsen där i överföringshastighet.

 

En av dom snabbaste på marknaden (mycket bra betyg i tester gjorda) som visserligen kostar lite mer än en vanlig 2TB disk men ger mycket GB/krona i förhållande till prestanda är Western Digital Caviar Black SATA III 7200 rpm 2TB för c:a 1290:-

I vissa delmoment så spöar den t.o.m. Western Digitals VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek 10 000 rpm (som är världens snabbaste SATA hårddisk).

https://www.inet.se/...al-caviar-black

Är själv sugen på en sån.

 

Annars är 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB för c:a 480:- ett bra budgetval. Tyst och snabb och bra betyg i tester (har en sådan också).

https://www.inet.se/...oint-f3-hd103sj

 

Jag tror i ärlighetens namn inte att det skiljer så mycket mellan våra system förutom grafikkortet då. Har 2x4GB 1,5V 1600MHz CL9 Corsair XMP Low Profile minne.

Jag har inte något värsting grafikkort XFX Radeon HD 5830 1GB (medelmåttigt men klarar DirectX11 i alla fall) och spelar man så hänger det ju på detta i huvudsak till sist.

 

Så här ser det ut med HDTune

post-73434-0-19851400-1311477846_thumb.png

 

[Edit] Korrigerat länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...