Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera W7, drivrutiner?!


NilsHJ

Rekommendera Poster

Jo det är nog rätt, var kanske lite förhastad när jag skummade manualen.;)

 

Sidan 41 och 42 Standard CMOS Feature är det nog.

http://download.giga...-870a-ud3_e.pdf

Låt IDE/SATA vara satt till Auto för automatisk detektion av SATA disk under uppstart.

 

Enabled=Aktiverad, Påslagen

Disabled=Inaktiverad, Avstängd

 

Mvh

 

[Edit] Försök att se om det står AHCI för din SATA hårddisk nånstans, så det inte står IDE för hårddisken. Funkar väl ändå, men inte med samma prestanda.

 

Sedan kan du när du ändå rotar runt bland menyerna ändra HDD S.M.A.R.T till Enable.

Det utnyttjar hårddiskens inbyggda felkontroll och tanken är att det då skall komma upp text på skärmen om den börjar på bli dålig. Inte helt 100% men bättre än ingenting..

Den bör du hitta under Advaced BIOS Features sidan 43.

 

Nu ändrade jag OnChip SATA Type till AHCI var det rätt? Det andra hittade jag inte, HDD SMART alltså. Tack för all hjälp än sålänge!=D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är värt att säga att ibland kommer jag inte ens in i BIOS menyn. Har en GIGABYTE logga som jag har olika alternativ på, typ tryck F9 för Q-Flash och Del för BIOS setup. Nu kom jag inte in på den menyn ens.

Överäger att lämna in datorn, känns sjukt drygt att lägga 700kr på det som jag som student knappt har, + det är stängt på nästan alla service ställen nu mitt i sommarn. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enabled betyder aktiverad. dissabled - avstängd.

 

 

[inlägg redigerat av moderator]

 

Att det skulle vara någon förolämpning och påstå att vi båda TS+leddikan ej är vidare hemma på det här med datorer har jag svårt att koppla ihop. Att jag använde ordet "tröga" är för att det är ett sydsvenskt uttryck som inte nödvändigtvis behöver vara något negativt eller nedsättande, speciellt inte då det användes att beskriva såväl leddikans+TS kunskaper i dessa ämnen. Och att cecilia fick "kramp" är väl inte helt osannolikt. snarast troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är värt att säga att ibland kommer jag inte ens in i BIOS menyn. Har en GIGABYTE logga som jag har olika alternativ på, typ tryck F9 för Q-Flash och Del för BIOS setup. Nu kom jag inte in på den menyn ens.

Överäger att lämna in datorn, känns sjukt drygt att lägga 700kr på det som jag som student knappt har, + det är stängt på nästan alla service ställen nu mitt i sommarn. :-(

Om det är ett ursprungligt fel så behöver du inte betala ett enda öre för att få datorn åtgärdad.

 

En sak att kolla så här i sommarvärmen är om det har samlat sig damm i ventilationshål, fläktar och kylflänsar, apropå att BIOS ibland inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog rätt, var kanske lite förhastad när jag skummade manualen.;)

 

Sidan 41 och 42 Standard CMOS Feature är det nog.

http://download.giga...-870a-ud3_e.pdf

Låt IDE/SATA vara satt till Auto för automatisk detektion av SATA disk under uppstart.

 

Enabled=Aktiverad, Påslagen

Disabled=Inaktiverad, Avstängd

 

Mvh

 

[Edit] Försök att se om det står AHCI för din SATA hårddisk nånstans, så det inte står IDE för hårddisken. Funkar väl ändå, men inte med samma prestanda.

 

Sedan kan du när du ändå rotar runt bland menyerna ändra HDD S.M.A.R.T till Enable.

Det utnyttjar hårddiskens inbyggda felkontroll och tanken är att det då skall komma upp text på skärmen om den börjar på bli dålig. Inte helt 100% men bättre än ingenting..

Den bör du hitta under Advaced BIOS Features sidan 43.

 

Min BIOS ser inte ut som den där från moderkortets hemsida. Min ser ut såhär:

 

OnChio SATA Controller [Enabled]

OnChip SATA Type [Native IDE]

Sen är det 2st i någon sorts grön färg.

x OnChip SATA Port4/5 Type IDE

x OnChip SATA RAID5 Support Enabled

Återigen till vit text

 

OnChip SATA3.0 Support [Enabled]

Onboard GSATA/IDE Ctrl [Enabled]

Onboard GSATA/IDE Mode [iDE]

Onboard ESATA controller [Enabled]

Onboard ESATA Mode [iDE]

Onboard LAN Function [Enabled]

Onboard LAN Boot ROM [Enabled]

SMART LAN [Press Enter]

Onboard Audion Function [Enabled]

Onboard 1394 Function [Enabled]

Onboard USB 3.0 Controller [Enabled]

USB Controllers [Enabled]

USB Legacy Function [Enabled]

USB Storage Function [Enabled]

Onboard Serial Port 1 [3F8/IRQ4]'

Oboard Parallel Port [378/IRQ7]

Parallel Port Mode [sPP]

 

Gröntext!

 

x ECP Mode Use DMA 3

 

Har ändrat den näst översta till AHCI, var det rätt? Tack somfan för all hjälp, du är en vardagshjälte Flyfisherman!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...