Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera W7, drivrutiner?!


NilsHJ

Rekommendera Poster

Skulle formatera min dator för första gången idag, har aldrig gjort det förut och har ingen aning om varför inte.

 

 

Hur som helst valde jag "Avancerat" då det skulle ta bort allting och total rensa skiten. Men när jag kommit några steg så ploppar en arg ruta upp som säger att jag ska söka efter drivrutiner, och den säger direkt att det inte finns några. Behöver jag alltså tanka några W7 drivisar till ett usb-minne och sedan sätta i undertiden jag formaterar?

 

Är inte alls kunnig så en lugn och sansad pedagogisk förklaring hade vart superbra! Tack!

 

EDIT; Får upp rutan med texten "Var vill du installera Windows?" Där visas ingenting. Och nedan för finns ett alternativ som är uppdatera och ett med "Läs in drivrutin"

Nedanför det är den en gulvarningsskylt som säger "Inga enheter kunde hittas. Klicka på Läs in drivrutin om du vill ange en drivrutin för lagringsenheter för installation."

Jag trycker på Läs in drivrutin och då ploppar en ruta in som säger "Sätt in det installationsmedium som har drivrutiner för hårddisken och klicka sedan på OK.

Installationsmediet kan vara en diskett, en CD en DVD eller en USB-flash enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle formatera min dator för första gången idag, har aldrig gjort det förut och har ingen aning om varför inte.

 

 

Hur som helst valde jag "Avancerat" då det skulle ta bort allting och total rensa skiten. Men när jag kommit några steg så ploppar en arg ruta upp som säger att jag ska söka efter drivrutiner, och den säger direkt att det inte finns några. Behöver jag alltså tanka några W7 drivisar till ett usb-minne och sedan sätta i undertiden jag formaterar?

 

Är inte alls kunnig så en lugn och sansad pedagogisk förklaring hade vart superbra! Tack!

Vid installation så skall windows fråga om du vill uppdatera drivrutiner om du är direktuppkopplad mot internet, annars har windows alla standard drivrutiner som installeras vid installation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid installation så skall windows fråga om du vill uppdatera drivrutiner om du är direktuppkopplad mot internet, annars har windows alla standard drivrutiner som installeras vid installation.

 

Har nätverkskabeln i dator men det verkar inte funka. Har fått upp den som alternativ att söka men den säger att den inte hittar något.

Och uppenbarligen finns inte dom drivrutinerna som behövs, eftersom den inte kan fortsätta utan dom. :-( Om du har några fler ideér eller intstruktioner så hade det varit väldigt, väldigt uppskattat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så installationsprogrammet hittar ingen hårddisk. Vad är det för dator och är det Windows 7 på den nu också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så installationsprogrammet hittar ingen hårddisk. Vad är det för dator och är det Windows 7 på den nu också?

 

http://www.heat-gaming.se/component/k2/item/113-value-demo den datorn och ja, det är windows 7 på den nu.

Det hela började med att den strulade och jag tryckte av den på strömknappen, första gången jag gjorde så på den här burken och så vart det såklart fel på någon vänster!:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så installationsprogrammet hittar ingen hårddisk. Vad är det för dator och är det Windows 7 på den nu också?

 

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e299ae607cd2_sopw7.JPG det jag har markerat på bilden, det är där det är tomt. + den säker någon om drivrutinerna men det kanske bara är en "ursäkt" eller vad man ska säga. Den optiska enheten är köpt på sidan av, om det skulle ändra något. :-) Uppskattas verkligen att folk tar sig tid och hjälper en förvirrad internetanvändare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du kommer in i BIOS-inställningarna?

Du skulle nog behöva komma in där och se om BIOS hittar hårddisken.

 

Vad händer om du försöker starta Windows i stället för installationsprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det där är väl helt normalt vad jag kan se,

Du har en hårddisk (0) på 1 TB och oformaterat så är den på 1269GB + 100MB över 2 partitioner som visas på bilden.

 

Windows 7 skapar alltså en liten startpartiton (1) på endast 100MB som den kommer att boota från, Windows 7 systemet kommer att installeras på den andra partitionen (2) som är på c:a 1TB.

 

Den första lilla startpartitionen (1) kommer sedan att vara dold från tex.Windows utforskaren.

Den andra stora partiomen (2) med Windows kommer att få enhetsbeteckningen C.

 

Kör på.:thumbsup:

 

Så här ser det ut på min om jag öppnar diskhanteraren i Windows 7

Nu har jag visserligen flera diskar och partitioner på min men den första är Windows systempartition och längst ned syns en omärkt partition på 100MB som datorn bootar från.

Dessa ligger alltså på disk 2 hos mig. Det har att göra med vilken SATA port diskarna är kopplade till.

 

Det är också därför viktigt att tänka på om man har flera hårddiskar, koppla ur dessa övriga utom den disk som man vill använda för Windows, annars vill Windows 7 installationen lägga denna 100MB startpartition att boota från på en av dom övriga och resten av Windows systemet på den disk och partition man valt som huvuddisk. Plockar man då ur den andra disken med den dolda startpartitionen kommer inte Windows att ens kunna boota upp trots att Systemet ligger intakt på C:

 

post-73434-0-20840100-1311355380_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl helt normalt vad jag kan se,

Någon av oss har missförstått. Jag fick uppfattning att NilsHJ inte ser något i listan, att det inringade området är tomt. Bilden är väl hämtad från guiden du länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du kommer in i BIOS-inställningarna?

Du skulle nog behöva komma in där och se om BIOS hittar hårddisken.

 

Vad händer om du försöker starta Windows i stället för installationsprogrammet?

 

Tyvärr kan jag inte BIOS grejjen.

Om jag startar windows så kommer det upp en sån där svart ruta med vittext som säger ungefär "Loading your OS ....

A harddrive problem occourd" Något i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Någon av oss har missförstått. Jag fick uppfattning att NilsHJ inte ser något i listan, att det inringade området är tomt. Bilden är väl hämtad från guiden du länkade till.

Ok hehe :blush:

 

Ja du kan direkt vid uppstarten trycka på Del tangenten för att komma in i BIOS setup.

Där går du in i menyn Integrated peripherals och kontrollerar att SATA hårddisken syns och är satt till AHCI

 

Manualen till moderkortet här: Gigabyte GA-870A-UD3

 

[Edit] För att klargöra: bilden du la ut på fuskbygg - är det bilden från guiden?

Dessutom: exakt hur har du (försökt) att formatera hårdisken, ändrat/skapat partitioner etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl helt normalt vad jag kan se,

Du har en hårddisk (0) på 1 TB och oformaterat så är den på 1269GB + 100MB över 2 partitioner som visas på bilden.

 

Windows 7 skapar alltså en liten startpartiton (1) på endast 100MB som den kommer att boota från, Windows 7 systemet kommer att installeras på den andra partitionen (2) som är på c:a 1TB.

 

Den första lilla startpartitionen (1) kommer sedan att vara dold från tex.Windows utforskaren.

Den andra stora partiomen (2) med Windows kommer att få enhetsbeteckningen C.

 

Kör på.:thumbsup:

 

Så här ser det ut på min om jag öppnar diskhanteraren i Windows 7

Nu har jag visserligen flera diskar och partitioner på min men den första är Windows systempartition och längst ned syns en omärkt partition på 100MB som datorn bootar från.

Dessa ligger alltså på disk 2 hos mig. Det har att göra med vilken SATA port diskarna är kopplade till.

 

Det är också därför viktigt att tänka på om man har flera hårddiskar, koppla ur dessa övriga utom den disk som man vill använda för Windows, annars vill Windows 7 installationen lägga denna 100MB startpartition att boota från på en av dom övriga och resten av Windows systemet på den disk och partition man valt som huvuddisk. Plockar man då ur den andra disken med den dolda startpartitionen kommer inte Windows att ens kunna boota upp trots att Systemet ligger intakt på C:

 

post-73434-0-20840100-1311355380_thumb.jpg

 

Känns helt sjukt taskigt att säga det, men vi har nog missuppfattat varandra, jag får alltså _inte_ upp några hårddiskar. Känns sjukt fel att behöva säga det, men tack för att du tog dig tid. Hoppas att du sitter på en lösning som matchar mina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte BIOS grejjen.

Om jag startar windows så kommer det upp en sån där svart ruta med vittext som säger ungefär "Loading your OS ....

A harddrive problem occourd" Något i den stilen.

Hjälper Flyfishermans tips om åtkomst av BIOS i inlägg 13?

 

Det låter som att det skulle vara något problem med hårddisken eftersom BIOS nämner "hard drive" när den försöker starta Windows. Eftersom datorn kom med Windows 7 lär den ju vara yngre än 3 år och det finns därmed möjlighet att reklamera ursprungliga fel, dit t ex en hårddisk som inte håller i tre år räknas. Jag föreslår att du kontaktar säljaren till att börja med.

 

Det finns en del saker som du kan göra, men det är bra att ha lite kunskap om innandömet i en dator då så att man t ex inte orsakar elektriska urladdningar.

Det man kan pröva med är att ta ur och sätta tillbaks kablarna till hårddisken och även byta kabeln mellan moderkortet och hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok hehe :blush:

 

Ja du kan direkt vid uppstarten trycka på Del tangenten för att komma in i BIOS setup.

Där går du in i menyn Integrated peripherals och kontrollerar att SATA hårddisken syns och är satt till AHCI

 

Manualen till moderkortet här: Gigabyte GA-870A-UD3

 

[Edit] För att klargöra: bilden du la ut på fuskbygg - är det bilden från guiden?

Dessutom: exakt hur har du (försökt) att formatera hårdisken, ändrat/skapat partitioner etc?

 

Bilden är från guiden, det stämmer. Ska prova med BOIS nu, måste flytta över tangetbord och mus mellan datorerna bara:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper Flyfishermans tips om åtkomst av BIOS i inlägg 13?

 

Det låter som att det skulle vara något problem med hårddisken eftersom BIOS nämner "hard drive" när den försöker starta Windows. Eftersom datorn kom med Windows 7 lär den ju vara yngre än 3 år och det finns därmed möjlighet att reklamera ursprungliga fel, dit t ex en hårddisk som inte håller i tre år räknas. Jag föreslår att du kontaktar säljaren till att börja med.

 

Det finns en del saker som du kan göra, men det är bra att ha lite kunskap om innandömet i en dator då så att man t ex inte orsakar elektriska urladdningar.

Det man kan pröva med är att ta ur och sätta tillbaks kablarna till hårddisken och även byta kabeln mellan moderkortet och hårddisken.

 

Datorn är ungefär en månad gammal, och när jag beställde den råkade jag beställa utan optisk enhet, så jag köpte en dvd-läsare separat OCH OS separat. Alltså fanns det inte med när jag köpte datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer in i " Integrated peripherals" den får jag upp en hel rad med alternativ, skriver ner alla för säkerhetsskull:-)

 

OnChio SATA Controller [Enabled]

OnChip SATA Type [Native IDE]

Sen är det 2st i någon sorts grön färg.

x OnChip SATA Port4/5 Type IDE

x OnChip SATA RAID5 Support Enabled

Återigen till vit text

 

OnChip SATA3.0 Support [Enabled]

Onboard GSATA/IDE Ctrl [Enabled]

Onboard GSATA/IDE Mode [iDE]

Onboard ESATA controller [Enabled]

Onboard ESATA Mode [iDE]

Onboard LAN Function [Enabled]

Onboard LAN Boot ROM [Enabled]

SMART LAN [Press Enter]

Onboard Audion Function [Enabled]

Onboard 1394 Function [Enabled]

Onboard USB 3.0 Controller [Enabled]

USB Controllers [Enabled]

USB Legacy Function [Enabled]

USB Storage Function [Enabled]

Onboard Serial Port 1 [3F8/IRQ4]'

Oboard Parallel Port [378/IRQ7]

Parallel Port Mode [sPP]

 

Gröntext!

 

x ECP Mode Use DMA 3

 

Haha vart kanske en lite rörig variant, men känner inte igen något:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Integrated peripherals" verkar inte vara rätt ställe, utan den är till för att du ska kunna stänga av olika enheter som finns på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Integrated peripherals" verkar inte vara rätt ställe, utan den är till för att du ska kunna stänga av olika enheter som finns på moderkortet.

 

Men "Enabled" är väl avstängd om jag inte har helt fel? Borde inte en massa av dom där vara påslagna? Typ USB portar och ljud kort och allt vad det stog?

Om inte vart ska jag gå in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

" Integrated peripherals" verkar inte vara rätt ställe, utan den är till för att du ska kunna stänga av olika enheter som finns på moderkortet.

Jo det är nog rätt, var kanske lite förhastad när jag skummade manualen.;)

 

Sidan 41 och 42 Standard CMOS Feature är det nog.

http://download.giga...-870a-ud3_e.pdf

Låt IDE/SATA vara satt till Auto för automatisk detektion av SATA disk under uppstart.

 

Enabled=Aktiverad, Påslagen

Disabled=Inaktiverad, Avstängd

 

Mvh

 

[Edit] Försök att se om det står AHCI för din SATA hårddisk nånstans, så det inte står IDE för hårddisken. Funkar väl ändå, men inte med samma prestanda.

 

Sedan kan du när du ändå rotar runt bland menyerna ändra HDD S.M.A.R.T till Enable.

Det utnyttjar hårddiskens inbyggda felkontroll och tanken är att det då skall komma upp text på skärmen om den börjar på bli dålig. Inte helt 100% men bättre än ingenting..

Den bör du hitta under Advaced BIOS Features sidan 43.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men "Enabled" är väl avstängd om jag inte har helt fel? Borde inte en massa av dom där vara påslagna? Typ USB portar och ljud kort och allt vad det stog?

Om inte vart ska jag gå in?

 

enabled betyder aktiverad. dissabled - avstängd.

 

 

[inlägg redigerat av moderator]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Integrated peripherals" verkar inte vara rätt ställe, utan den är till för att du ska kunna stänga av olika enheter som finns på moderkortet.

 

Vet du vart jag ska gå istället? Hade vart guld värt om någon kunnig kunde hjälpa till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vet du vart jag ska gå istället? Hade vart guld värt om någon kunnig kunde hjälpa till!

Ja du kan ju börja med att läsa mitt inlägg #21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...