Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM med olika storlek fungerar inte


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försökte sparka igång en bärbar dator som vi kasserat på jobbet, bara för att ha något att surfa på under en resa där man inte vill ta med sig något av högre värde.

 

Nu till problemet:

Minnena i datorn är av den gamla sortens DDR-333 (PC2700) och jag har tillgång till en modul av den något udda storleken 896MB och en annan modul på 256MB. När jag sätter i båda minnena i de två tillgängliga slottarna så failar testet alltid (ca 20 rapporterade fel) när jag kör Memtest86+, medan om jag bara testar ett minne i taget så går testet pass. Jag har provat att testa respektive minnesmodul i båda slottarna för att utesluta att någon slot skulle vara defekt men det fungerar precis lika bra. Men som sagt, så snart jag använder båda minnena tillsammans så rapporteras ungefär 20 fel under en runda med Memtest.

 

Datorn tycks dock fungera hjälpligt med båda minnena, men jag har i alla fall lyckats få en blåskärm under ca 5 timmars driftstid, vilket jag misstänker hör ihop med minnesproblemen. Har inte hunnit testa om den blir stabilare med bara ett minne.

 

Någon som förstår vad detta kan bero på? Nämnas bör att minnena är av olika fabrikat, vilket kanske kan ge dessa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att olika märken, även kända kan ge problem har jag av egen erfarenhet träffat på, men varför kan jag inte säga något om tyvärr.

Du får väl köra på det största minnet eller hitta ett likvärdigt som kan fungera med dito.

Man kan även få olika info. om totalt installerade minnen med av olika program eller Windows själv med blandade märken, fast det kan fungera bra.

Kolla med m.fl.

 

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om samma med två lika stora minnen 512MB, olika fabrikat Samsung och Kingston, var för sig inga problem, tillsammans 1024 MB startade datorn inte (svart skärm).

 

Lösningen var att klocka ner datorn 10%. Minneschipet på moderkortet orkade helt enkelt inte driva 1024MB med den högre frekvensen.

 

Det enklaste tycker jag är att du skippar 256MB minnet.

Ska du ha datorn enbart till att surfa tycker jag du ska prova Puppylinux.

Med lite flax räcker dina 896MB.

Och du slipper allt vad virus och skitprogram heter i praktiken.

För det lönar sig inte göra skit mot puppy (ja Flash aktivt är ju alltid en säkerhetsrisk...men det går ju att inaktivera i webbläsaren)

http://www.puppylinux.com

 

Förresten, hur vet du att minnet är på 896MB?

Jag känner igen det här från äldre linuxreleaser. Jag hade 1024MB RAM men linux redovisade inte 1024MB utan ett lägre värde än 1024MB, kanske 896MB(?).

Vid en här tiden var maximal swappartition vad jag minns 128MB och 896+128=1024MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Förresten, hur vet du att minnet är på 896MB?

 

Ursäkta extremt sent svar, har varit semestertider och en massa annat på gång. Det vet jag väl egentligen inte säkert utan det är vad som rapporterades i systeminformationen i Windows XP. Även aktivitetshanteraren visar samma mängd. Däremot säger CPU-Z faktiskt 1GB, så frågan är vem man ska tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger CPU-Z att minnet är 1 GB så säger den fel. En minnesmodul kan inte vara 1 GB då 1 GB (1000000 000 B) inte är en heltalspotens av två. Den korrekta storleken på modulen är 1 GiB (1073741824 B). 128 MiB används av hårdvaran (främst grafikkortet) så 896 MiB blir kvar för OS och applikationer.

1 KiB = 2¹⁰ B = 1024 B 1 kB = 10³ =1000 B

1 MiB = 2²⁰ B = 1048576 B 1MB = 10⁶ = 1000000 B

Tillverkare av hårddiskar anger storleken i GB (avrundat). Exakta värdet måste vara delbart med sektorstorleken (512 eller 4096 B).

Tillverkare av minnen anger storleken i MiB eller GiB.

Operativsystemet använder KIB, MiB eller GiB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...