Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NET USE Delete


Mikaoj

Rekommendera Poster

Jag råkade få in net use \\dator-namn\c$ kommandot.

Så nu när jag skriver net use så får jag upp att C: då finns i Microsoft Windows Network.

 

Vad jag nu undrar är hur jag får bort det igen?

Vilket är kommandot för att delete så när man bara skriver net use så ska det bli tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Hej!

 

Du kan inte radera C:\ när du eller någon annan är inloggad i Windows, eller Windows är startad då du håller filer på C:\ låsta.. vilket datorn måste vara för att duskall komma åt den via t.ex. nätverket..

 

Vill du radera allt på C:\ så gör du det genom att starta på Windows-skivan och använder de aancerade installatonsalternativen.. Dvs. Raderar partitionen med C:\ på sig och skapar en ny partition som du sedan installerar Windows till igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan inte radera C:\ när du eller någon annan är inloggad i Windows, eller Windows är startad då du håller filer på C:\ låsta.. vilket datorn måste vara för att duskall komma åt den via t.ex. nätverket..

 

Vill du radera allt på C:\ så gör du det genom att starta på Windows-skivan och använder de aancerade installatonsalternativen.. Dvs. Raderar partitionen med C:\ på sig och skapar en ny partition som du sedan installerar Windows till igen...

 

Jag vill ju inte radera C: (d.v.s. formatera) utan jag vill ta bort så att C: inte syns när jag skriver kommandot "net use"

 

Är det möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"net use c: /d"

 

Ok. Tack :)

Ska testa det. Man behöver inte skriva "net use \\dator-namn\c: /d"?

 

En liten fråga utöver, vad gör net use? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att man använder net use för att mappa upp nätverksenhet i utforskaren.

om man skriver

net use f: \\minandradator\c$\musik

Så kommer du få en enhet f: i utforskaren som går direkt till musik-mappen på din andra dator. (förutsatt att c: är utdelad som c$)

 

För att få bort den behöver du bara skriva enhetsbeteckningen, inte hela sökvägen.

 

Du kan även skapa nätverksenheter direkt i utforskaren under verktygsmenyn.

 

Net use kan också användas för att mappa portar, ex LPT1 till IP-adresser osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...