Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kylfläns lossnat-är kortet skadat?


Mr_kenoBoy

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skulle lägga in ett XFX Radeon HD5450 i PCI-E x16 slotten och såg att den lilla fläkten var lös från kylflänsen?(liten ask av metall sittande under fläkten i bild), se Radeon HD5450 Flänsen var knappt fastskruvad med 2 skruvar undertill och lossnade så man såg kylpastan. Är det farligt och har kortet gått skada?

 

Jag skruvade tillbaks flänsen och monterade fläkten. Datorn fungerar utan drivrutiner. När jag först installarede drivrutinerna fick jag konstiga färger på skärmen och datorn vägrade boota. Jag startade datorn i senast fungerande konfigurationer och försökte ominstallera drivrutinerna(tog bort dem via kontrollpanelen och körde driver sweeper på övriga ATI-komponeneter). Nu vägrar den installera drivrutinerna(försökt med drivers både från CDn och från amd.com).

 

Får felmeddelandet: Driver install: user must be a a member of the Administrators group

Det är jag som är administratören och har bara ett konto. Har registrarat produkten med serie- och usernummer via xfxforce.com. Försökt med att rensa alla register med ATI innan installation, men den vägrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flänsen var knappt fastskruvad med 2 skruvar undertill och lossnade så man såg kylpastan. Är det farligt och har kortet gått skada?

Åtminstone enligt mina erfarenheter så brukar korten inte dö meddetsamma då kylningen upphör. Ditt kan mycket väl ha klarat sig om det inte har gått för lång tid. Första gången som de karaktäristiska grafikfelen uppstår kan vara enbart som en följd av räknefel p g a hettan och inte att GPU:n faktiskt skulle ha gått sönder.

 

Det finns – givetvis vid sidan av andra tecken – en enkel sak att utgå ifrån:

 

Grafikfel redan vid bios-skärmen: sannolikt trasigt grafikkort och ej mjukvarufel.

 

Icke grafikfel vid bios-skärmen: chansen är relativt stor att problemet bara är mjukvarurelaterat.

 

Detta även om verkligheten förstås inte är så svartvit. Att ditt kort verkade funka med den grundläggande vga-drivaren, men inte Catalyst, oroar mig lite grand. Med den första så kan man krasst säga att kortet "inte används" varför det kan ge intrycket att vara felfritt. Det är först i och med Catalyst som kortet så att säga kopplas på och drar igång – och fel kan avslöja sig.

 

Får felmeddelandet: Driver install: user must be a a member of the Administrators group Det är jag som är administratören och har bara ett konto.

Om du kör Vista/7 och har UAC igång (vilket det är som standard) så ska man vid installation av drivrutiner högerklicka setupfilen och välja att köra som administratör eftersom Windows annars sänker rättighetsnivån av säkerhetsskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Åtminstone enligt mina erfarenheter så brukar korten inte dö meddetsamma då kylningen upphör. Ditt kan mycket väl ha klarat sig om det inte har gått för lång tid. Första gången som de karaktäristiska grafikfelen uppstår kan vara enbart som en följd av räknefel p g a hettan och inte att GPU:n faktiskt skulle ha gått sönder.

 

Tack för ditt svar. Kylpastan var blottad, men grafikkortet var i kartong då(alltså inte i användning) så jag utgår från att den inte har skadats. Min fundering var mer om det var farligt att pastan blottades och om man behöver lägga ny. Jag trodde att man under inga omständigheter ska öppna där emellan. Antar att samma sak gäller CPU också.

 

Om du kör Vista/7 och har UAC igång (vilket det är som standard) så ska man vid installation av drivrutiner högerklicka setupfilen och välja att köra som administratör eftersom Windows annars sänker rättighetsnivån av säkerhetsskäl.

Det är XP på denna dator och jag installerade om OS och då funkade det. Lite omständigt men jag har ingen aning varför det inte gick innan. Hade dessutom ominstallerat OS bara för nån vecka sen på samma dator. Fungerar utan problem än så länge. Ska kolla temp med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fundering var mer om det var farligt att pastan blottades och om man behöver lägga ny.

Pastan kan förstås ha torkat en del då den har varit i kontakt med luft. Hela syftet med pastan är ju att göra det hermetiskt tätt – det vill säga fritt på luft – mellan GPU och fläkt.

 

Jag brukar då det har gått några år vilja byta ut denna pasta just på grund av att den torkar med tiden. Den åtgärden brukar resultera i ett minst tio grader svalare grafikkort. Senaste gången var under påsken då jag bytte pastan på lillebrorsans två 8800GTS som nu har hunnit bli fyra år gamla. De började genast gå mellan 15-25 grader svalare.

 

Fungerar utan problem än så länge. Ska kolla temp med jämna mellanrum.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...