Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela mellan två datorer ur olika nätverk


MKM

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Jag kommer till hösten att få en dator på skolan. Har redan en bärbar hemma som jag tidigare använt till skolarbete.

 

Nu undrar jag om det finns något sätt att kunna dela filer/skolarbete mellan dessa två datorer utan att behöva mejla filerna, bära runt på ett USB-minne osv.

 

Tacksam för hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några sätt. , som t.ex FTP, sFTP och scp. Av säkerhetsskäl är sFTP och scp att föredra. Båda är delar av SSH. Nu det på beror vilka rättigheter du har att installera program på skoldatorn vad du kan använda. Bäst om du kan installera en SSH-server på bägge datorerna. Hemma måste du göra portforwardning i routern till din bärbara och i skolan till skoldatorn. Som standard använder SSH port 22 men kan använda andra portar. Om skolans administratör inte tillåter portforwarding till din skoldator så går det ändå att från skolan flytta filer mellan datorerna men inte hemifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Flitig :)

 

Men jag är inget datasnille så skulle vara tacksam för lite vidare info, typ säkerhet/risker, kostnad o dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att jag får göra vad jag vill med skoldatorn, men måste lämna igen den efter mina tre gymnasieår.

 

Går det då att avinstallera och ta bort denna typ av program?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det då att avinstallera och ta bort denna typ av program?

Javisst går det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in Dropbox eller liknande.

 

Skulle nog inte satsa på Dropbox i första hand, dom har haft stora svårigheter med att kunna hålla säkerheten på sina servar, går alltså inte att lita på i dagens läge.

 

Det finns liknande, t.ex. LiveKive , som AVG tillhandahåller, men jag har ingen erfarenhet av dessa, oavsett vad dom heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Jag antar att jag får återkomma när jag äger två datorer. Tills dess vill jag ändå gärna höra om för- och nacdelar från de som är vana med dessa program. Tips och råd är även mycket välkomna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är som du säger att du är rookie på datorer och inte heller är något datorsnille skulle jag inte föredra att dra in dig i programvärlden bland ftp:er, utan fortsätta hålla det enkelt och rekommendera Microsofts egna Skydrive som lösning.

 

Det är enkelt att begripa sig på och till synes mättar alla dina behov som du beskriver.

 

http://explore.live.com/windows-live-skydrive

 

25 gig som du har för dig själv och bollar mellan de datorer du vill på ett enkelt och smidigt sätt.

 

Har själv använt skydrive som en nödlösning bland privat och företagsmiljöer och fungerar alldelles ypperligt med sin drag&drop-funktion filer emellan.

 

///Dec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lät ju kanske lite vettigare. Jag är inte mycket till datasnille även fastän jag anser mig ha baskunskaper, men ju enklare desto bättre. Tack! :thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :lol: Det fungerade jättebra (provade med mammas och min dator) och det är lagom enkelt och bra. Kunde inte vara nöjdare :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...