Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv samsung 55" 3d


HUP151

Rekommendera Poster

elgiganten annonserar en modell ue55d6327xxe för 16980:- som jag inte hittar på samsungs hemsida, kan få en ue55d6205tsxxe för ungefär samma pris och sen finns ju även 8005 för ca 26000:-. finns någon som har erfarenhet och synpunkter på dessa? det är en avsevärd prisskillnad upp till 8005 - kan denna skillnad motiveras av prestanda? 8005 verkar häftig. har canal digitals största utbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två helt olika serier men kan inte säga så mycket om prestanda.

 

Serier med högre nummer brukar ha bättre paneler men funktionsmässigt är de väldigt lika bortsett från att 8005 har inbyggd wifi samt webbläsare för surf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har beställt samsungen 8005. enligt spec ska den kunna läsa av och spela upp filer från datorn (har vista- ev köpa w7). har också en PS3 och när den söker lagringsmedia hittar den inte på min dator. antar att tv:n har samma princip. måste datorn ha nån speciell sändare/mottagare för att kommunicera med tv:/n resp PS3:an?? vet inte om detta blir rätt Forum men det gäller ju liksom också tv:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv kör nog på uPNP som de flesta enheter. Det ska bara vara att ansluta tvn till nätverket ned en nätverkskabel (eller om wifidongel ingår).

uPHP/DLNA måste vara inställt i din router för att det ska fungera bra (har jag för mig).

 

TV tror jag inte kommunicerar med PS3an då båda är av sorten mediespelare och inte mediaarkiv som strömmar video och ljud till mediespelarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har fått hem tv:n. den trådlösa kontakten funkar bra både med datorn och Ps3. finns ju massor av frågor då den annars kunnige försäljaren ej "var hemma" på denna TV. undrar hur man ska komma in på de olika funktionerna som SmartHub, SearchAll, SocialTV,Guide etc vilka kräver lösenord/användarnamn. ska jag ha olika för vart och ett? Hr lyckats få Facebook att funka med samma lösenord/användarnamn som i datorn. när TV:n startas står det 50 hertz men enligt spec 200/800? var kan ställas in? på gamla Sharpen fanns en aktivering av 100 hertz. hoppas nån har nåt svar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

har BBB:s internet med adsl 12-24 och det visar sig att tv:n 8005 stjäl enormt med bandbredd så när jag kör 3d och har datorn trådlös till modemet så orkar inte tv:n med utan 3d hackar och stannar och säger för dålig internetkraft. det här problemet har jag inte läst nånstans om i tester etc. BBB säger att det är känt att den här typen stjäl enormt med bandbredd men det sägs ingenting om detta från Samsung. normalt laddar jag hem ca 13 men när tv:n kopplas på sjunker det till 6-7 - enligt Bredbandskollen. nu har jag beställt BBB:s vdsl-modem med hastighet 40-60 och då lär jag inte få nåra som helst problem. men det kostar 50:- mer per månad. det finns säkert många som har modem med abonnemang max 1, 2 och 8 i nerladdning så dessa har ju inte en chans att klara 3d.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har fått hem tv:n. den trådlösa kontakten funkar bra både med datorn och Ps3. finns ju massor av frågor då den annars kunnige försäljaren ej "var hemma" på denna TV. undrar hur man ska komma in på de olika funktionerna som SmartHub, SearchAll, SocialTV,Guide etc vilka kräver lösenord/användarnamn. ska jag ha olika för vart och ett? Hr lyckats få Facebook att funka med samma lösenord/användarnamn som i datorn. när TV:n startas står det 50 hertz men enligt spec 200/800? var kan ställas in? på gamla Sharpen fanns en aktivering av 100 hertz. hoppas nån har nåt svar....

Kolla i manualen?

 

 

har BBB:s internet med adsl 12-24 och det visar sig att tv:n 8005 stjäl enormt med bandbredd så när jag kör 3d och har datorn trådlös till modemet så orkar inte tv:n med utan 3d hackar och stannar och säger för dålig internetkraft. det här problemet har jag inte läst nånstans om i tester etc. BBB säger att det är känt att den här typen stjäl enormt med bandbredd men det sägs ingenting om detta från Samsung. normalt laddar jag hem ca 13 men när tv:n kopplas på sjunker det till 6-7 - enligt Bredbandskollen. nu har jag beställt BBB:s vdsl-modem med hastighet 40-60 och då lär jag inte få nåra som helst problem. men det kostar 50:- mer per månad. det finns säkert många som har modem med abonnemang max 1, 2 och 8 i nerladdning så dessa har ju inte en chans att klara 3d.

Ja, jo det är väl normalt att bandbredden sjunker om du använder den.

Men _vad_ är det som du gör med TV:n? IPTV, strömma film från nätet eller vad?

Den använder ju inte bandbredd om du ser på 3D från t ex bluray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CanalDigital har ju inte startat sina 3d-sändningar än men i SmartTv:n finns möjligheten på ikonen "Explore 3D" att se ganska många olika videos och det är här jag har problemet med bandbredd. eftersom utbudet än så länge är ytterst begränsat får den möjligheten duga. jag kan köra blueray i PS3an men har inte provat nån skiva där men då kan det inte va nåt problem som du säger och inte heller när CanalDigital kör igång. Lika när jag kör Facebook eller Messenger m fl på TV:n så stjäl väl även dessa bandbredd? däremot förutsätter jag att när jag kör trådlöst videos/mp3 från datorn i tv:n så ska väl inte detta påverka bandbredden - eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CanalDigital har ju inte startat sina 3d-sändningar än men i SmartTv:n finns möjligheten på ikonen "Explore 3D" att se ganska många olika videos och det är här jag har problemet med bandbredd. eftersom utbudet än så länge är ytterst begränsat får den möjligheten duga. jag kan köra blueray i PS3an men har inte provat nån skiva där men då kan det inte va nåt problem som du säger och inte heller när CanalDigital kör igång. Lika när jag kör Facebook eller Messenger m fl på TV:n så stjäl väl även dessa bandbredd? däremot förutsätter jag att när jag kör trådlöst videos/mp3 från datorn i tv:n så ska väl inte detta påverka bandbredden - eller?

 

Explore 3D streamar väl så det är inte så konstigt i det fallet. Högupplöst/3D kräver en hel del.

 

Facebook/msn borde inte ta så mycket om apparna inte är dåligt gjorda.

 

Lokal överföring påverkar endast de enheter som används så en tredje enhet borde utan begränsning kunna nyttja internet till fullo.

 

Känner du att det är ett problem med bandbredden på internet får du väl öka den hos din ISP om du har möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har beställt ett nytt vdsl-modem med utlovad hastighet 40-60 nerströms och bor väldigt nära masten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Explore 3D streamar väl så det är inte så konstigt i det fallet. Högupplöst/3D kräver en hel del.

 

Facebook/msn borde inte ta så mycket om apparna inte är dåligt gjorda.

 

Lokal överföring påverkar endast de enheter som används så en tredje enhet borde utan begränsning kunna nyttja internet till fullo.

 

Känner du att det är ett problem med bandbredden på internet får du väl öka den hos din ISP om du har möjlighet.

 

upplever igen problem med att tv:n inte orkar köra 3d strömmande trots att jag har bra fart på modemet - laddar hem stadigt 54 mb - en tv:n säger ofta att snabbare internet krävs. jag kör trådlöst från modemet och BBB säger att jag måste ha kabelanslutning för att det ska funka - t o m om jag haft fiber skulle det krävas kabelanslutning. finns nåra synpunkter? kanske jag då kunnat ha haft kvar det gamla billigare adsl-modemet med sladd??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De menar väl nätverkskabel mellan modemet och teven eftersom en trådlös förbindelse är störningskänslig och det kan vara svårt att få ut någon högre hastighet. Men du kan ju försöka få den trådlösa förbindelsen att fungera bättre, t ex genom att pröva med olika kanaler i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De menar väl nätverkskabel mellan modemet och teven eftersom en trådlös förbindelse är störningskänslig och det kan vara svårt att få ut någon högre hastighet. Men du kan ju försöka få den trådlösa förbindelsen att fungera bättre, t ex genom att pröva med olika kanaler i routern.

tack Cecilia - det är så jag menar. jag har ingen router i egentlig mening utan helt sonika BBB:s kombinerade tfn/internet-modem av typ vdsl (märke Thompson)och där finns inget jag kan ändra på. BBB menar att det högpresterar hos mig. när jag nu anslutit tv:n med kabel till modemet fårjag trots det störningar i strömmande 3d och har nu kontakt med Samsung och väntar på besked.det har blivit det klassiska "den ene skyller på den andre" och båda har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...