Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WiFi utomlands


BeSon

Rekommendera Poster

Hallå kunnigheten.

 

Ska på semester med husbilen till Polen, på vissa campingplatser har de gratis WiFi samt på McDonald.

 

Kommer att utnyttja dessa för kontakt med barn o barnbarn samt kolla väder och vind och nfo om nästa ställe vi tänker åka till.

 

Är det någon inställning man ska vara uppmärksam på med okända trådlösa uppkopplingar så inte burken blir nerlusad, kommer att ha en några år gammal HP med Vista med oss.

 

Har rensat ut alla dok o bilder, något mer jag ska tänka på har AVG free installerat samt Windows rekommenderade inställningar i Defender och Essentials, dessa bara hänger med.

 

Kommer att bli tacksam för alla förslag hur och vad jag ska göra.

 

Använder Telia mobila bredband och där ingår deras säkerhets paket.

 

Ska jag byta ut AVG mot deras paket, vet inte vad som ingår hos Telia.

Kommer inte att använda mobilt bredband utan använda gratis WiFi.

 

Ska jag använda Microsoft Outlook eller Telias inloggning på webmail?

 

ha en bra da B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon inställning man ska vara uppmärksam på med okända trådlösa uppkopplingar så inte burken blir nerlusad, kommer att ha en några år gammal HP med Vista med oss.
Du ska ha en brandvägg i datorn utan några öppna portar. Om du hemma har datorn ansluten till en router så kan det innebära att brandväggen är konfigurerad med ett antal öppna portar för lokal fil- och skrivardelning.

 

Använder Telia mobila bredband och där ingår deras säkerhets paket.

 

Ska jag byta ut AVG mot deras paket, vet inte vad som ingår hos Telia.

Telia Säker Surf är en variant på F-secure. Om det innehåller en brandvägg så kan det vara bra att byta då den brandväggen går lättare att få helt tät.

 

Ska jag använda Microsoft Outlook eller Telias inloggning på webmail?
Spelar ingen roll säkerhetsmässigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du att köra med kontantkort eller med abonnemang?

 

Kontantkort, ingen fara, bara att ladda och köra.

Abonnemang, kolla då med telia om du kan ha en prisspärr om kostnaden springer iväg.

Syftar då på eventuell oavsiktliga/dolda kostnader,när ni surfar.

Det är ju tyvärr många som får skyhöga räkningar på sina mobila abonnemang, när dom surfar i utlandet.

 

Edit: Kom på att det är inte säkert att vissa kontantkort fungerar i utlandet, kolla med operatören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tackar för svaren, uttryckte mig tydligen oklart, men tack ändå för informationen, ska ha det i åtanke vid ngt annat tillfälle.

 

Kommer troligen inte att använda mobila ab. får se.

 

Även om jag får vänta, för det är inget nödvändigt med uppkoppling.

 

Blir SMS om var vi är, vad vi gör osv.

 

Tack till Cecilia, ska byta till Telia säker surf.

 

Ha en bra da

B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tackar för svaren, uttryckte mig tydligen oklart, men tack ändå för informationen, ska ha det i åtanke vid ngt annat tillfälle.

 

Kommer troligen inte att använda mobila ab. får se.

 

Även om jag får vänta, för det är inget nödvändigt med uppkoppling.

 

Blir SMS om var vi är, vad vi gör osv.

 

Tack till Cecilia, ska byta till Telia säker surf.

 

Ha en bra da

B

 

Du uttryckte dig inte oklart, ville bara varna för att sådant kan inträffa, även där man använder "gratis wifi", för även på sådana ställen har folk blivit lura utomlands, och blivit felaktigt "omkopplade" till ej gratis.

Och naturligtvis ska du använda och utnyttja Telias säkerhetspaket.

 

Lycka till med detta, och ha en trevlig semester B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"gratis wifi", för även på sådana ställen har folk blivit lura utomlands, och blivit felaktigt "omkopplade" till ej gratis.

 

Lycka till med detta, och ha en trevlig semester B)

 

Ups, ja jag säger då det, trodde i mitt enfald att vra det gratis så var det.

Kan jag se det på något vis, altså blir omkopplad?

 

Hur kan de ta ut en avgift om jag använder WiFi? bara undrar, är det genom ip nummer eller hur, vet inte riktigt hur allt det här tekniska fungerar!

 

Vad kan jag göra verkar som man är utsatt vad man än gör.

 

Kan säkerhetspaketen hjälpa mig?

 

Än en gång tack för hjälpen.

 

ha en bra da B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett öppet (okrypterat) wifi-nät är det omöjligt att ta betalt. Det är i praktiken omöjligt att indentifiera vem som har anslutit sig. I ett krypterat går det om betalningen eller faktureringsuppgifterna tas före överlämnandet av lösenordet. I princip är det möjligt för hotellet att lägga till avgiften då de har tillgång till dina personuppgifter.

 

Kom ihåg att innehavaren av Wifi-nätet kan avlyssna din trafik. Så känslig information bör krypteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morn alla glada, ni andra med förståsse.

 

Tänkte när jag skrev frågan det behövs ett eller två svar för att fixa en sådan fråga.

 

Kan jag själv kryptera mina uppgifter när jag kopplar upp mig eller är det endast typ banker som fixar in låset i ? ja vad det nu heter?

 

Får nog ändå köpa ett kontant kort till en telefon för att surfa om det jag angett tidigare.

 

Ha en bra da B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är närmast de sociala medierna, som kan orsaka problem då de inte använder https (som bankerna använder) trots att de ger tillgång till känslig privat information. Kolla också att din webbmail går över https. Det finns effektiva program för att kryptera mail (PGP). Problemet med dem är att mottagaren måste ha nyckeln.

Surfande till öppna välrenommerade sajter är ingen säkerhetsrisk. Så länge som du inte sänder ut personuppgifter så är du anonym. Riskerna utomlands är inte större än i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej B,

 

Du gör alldeles för stor affär av detta. Internet utanför Sverige är som internet i Sverige. Du behöver ingenting, förutom det du använder hemma.

 

Jag bor i Schweiz och här finns mängder med pubar och caféer, som har internet. Har aldrig fått något skräp i datorn när jag använt mig av dessa.

 

Varför skulle det vara mer riskabelt att använda internet utanför Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...