Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator krånglar, BEHÖVER HJÄLP:(


trulsk

Rekommendera Poster

Hejsan min dator beter sig jättemystiskt helt plötsligt, fått 2 bluescreens idag och när jag körde systemåterställning så stod det att den failade, och nu har jag bara som val att systemåterställa till en tidigare punkt idag, finns inga andra punkter och det kommer inte hjälpa så mkt, förövrigt fick jag ominstallera kaspersky internet security 2012 för att det va helt fuckat, och nu när jag ska starta det står det "avp.exe-application error - The instuction at 0x671a4568 referenced memory at 0x024f15b4. The memory could not be read." och dessutom så fryser sig program och slutar svara, när datorn startas upp så stannar den ibland när moderkortet startar elr så, det 1sta som visas när datan startar med boot options å sån skit och då måste ja starta om den igen, elr så blir det att mitt os inte kan boota.

 

Nu har jag även försökt att installera nytt windows vilket inte går! Står nått i stil med att det saknas filer, óch jag kan dessutom inte komma in på mitt OS för varje gång ja startar datan går den automatiskt till startup repair, säger att det inte är något fel och så får man ta finish för att automatiskt datan startas om och proceduren upprepas. Har installerat w7 med skivan ja använder på olika datorer 2-3 gånger så det ska inte vara något fel där, och ja kan inte ta mej in på mitt os,

detta postade jag på flashback och sweclockers och då fick jag råd att testa byta ut minnena och som tur va så hade jag ett likadant som de 2 som sitter i datorn liggandes, och när jag tog ut dem 2 och satte i det oanvända så blir det helt plötsligt ingen bild på skärmen och dessutom kan jag svära på att 4 små orange/röd/gröna lampor på moderkortet som lös innan inte lyser. Nu har jag testat alla möjliga kombinationer av minnena och olika slots men inge verkar hjälpa.

Edit- Fläktarna på grafikkortet chassit och processorn är i gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så otålig - forumet är inte så värst befolkat under natten och svar kommer inte på en timma.

 

Initiala misstanken på de andra forumen kan ha varit korrekt, att minnena gått sönder. Dock tror jag att du nu dragit på dig större problem.

 

Du har gått från att ha en dator som bråkar, startar upp men genererar fel, till att ha en som inte startar upp alls. Det låter som om du, i samband med att du skiftat minnena, skadat datorn. Gett den en liten chock statisk elektricitet. Man måste ALLTID ESD-säkra sig innan man rör i en dator samt se till att datorn är helt strömlös. Annars kan det mycket enkelt blir mer skada än man menat.

 

Felsökning:

När datorn startar är det första som sker att den går igenom en testrutin kallat POST. När denna är klar ger datorn ifrån sig ett pip och startar upp. När något fel upptäcks genereras istället vanligen ett antal pip, en felkod. En del moderkort har även dioder, LCD-skärmar som kan ge felinformation.

 

Så - piper din dator en gång vid uppstart?

Om inte, testa ta ut alla minnen eller ta ut grafikkortet och starta om. Om datorns test ens startar ska den då ge ifrån en serie med pip, utan minne ska den inte lyckas starta.

 

ed: Samt inte fint att sprida samma fråga över flera forum. Svaren blir lika, bara massa dubbelarbete.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1023062-datorn-kranglar/

https://www.flashback.org/p31733971

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter
Har installerat w7 med skivan ja använder på olika datorer 2-3 gånger så det ska inte vara något fel där, och ja kan inte ta mej in på mitt os,

 

 

Kanske lite väl häftigt, att installera samma OS på flera datorer, men vad vet jag, det kanske går med lite tur. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så otålig - forumet är inte så värst befolkat under natten och svar kommer inte på en timma.

 

Initiala misstanken på de andra forumen kan ha varit korrekt, att minnena gått sönder. Dock tror jag att du nu dragit på dig större problem.

 

Du har gått från att ha en dator som bråkar, startar upp men genererar fel, till att ha en som inte startar upp alls. Det låter som om du, i samband med att du skiftat minnena, skadat datorn. Gett den en liten chock statisk elektricitet. Man måste ALLTID ESD-säkra sig innan man rör i en dator samt se till att datorn är helt strömlös. Annars kan det mycket enkelt blir mer skada än man menat.

 

Felsökning:

När datorn startar är det första som sker att den går igenom en testrutin kallat POST. När denna är klar ger datorn ifrån sig ett pip och startar upp. När något fel upptäcks genereras istället vanligen ett antal pip, en felkod. En del moderkort har även dioder, LCD-skärmar som kan ge felinformation.

 

Så - piper din dator en gång vid uppstart?

Om inte, testa ta ut alla minnen eller ta ut grafikkortet och starta om. Om datorns test ens startar ska den då ge ifrån en serie med pip, utan minne ska den inte lyckas starta.

 

ed: Samt inte fint att sprida samma fråga över flera forum. Svaren blir lika, bara massa dubbelarbete.

http://www.sweclocke...atorn-kranglar/

https://www.flashback.org/p31733971

 

den piper inte överhuvudtaget, varken med minnen i, utan minnen och utan grafikkort och minnen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som du kortslutit den i samband med att du tog ur/satte in minnen. Eller kanske, mycket kanske, råkat dra ur någon kabel, rubba CPU eller liknande.

 

Den vaknar helt enkelt inte, den kommer inte igång och då finns det inte mycket att göra annat än testa testa testa tills man hittar det som är fel. Misstanken faller givetvis på moderkortet i detta fallet.

Annars - testa det som testa går i annan dator om du har möjlighet.

 

Fråga; Var datorn avstängd, helt frånkopplad från elnätet, när du bytte minnena? Jordade du dig mot datorn innan du petade i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som du kortslutit den i samband med att du tog ur/satte in minnen. Eller kanske, mycket kanske, råkat dra ur någon kabel, rubba CPU eller liknande.

 

Den vaknar helt enkelt inte, den kommer inte igång och då finns det inte mycket att göra annat än testa testa testa tills man hittar det som är fel. Misstanken faller givetvis på moderkortet i detta fallet.

Annars - testa det som testa går i annan dator om du har möjlighet.

 

Fråga; Var datorn avstängd, helt frånkopplad från elnätet, när du bytte minnena? Jordade du dig mot datorn innan du petade i datorn?

 

Ja den var heltfrånkopplad, fast jag jordade mig inte direkt, tog av mig min tröja petade på chassit tog ut ett minne petade igen tog ut ett minne osv. har inget sånt där armband så gjorde det som kändes logiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det låter som du skött dig någorlunda men som om du haft otur. Mer än så kan jag nog inte hjälpa tyvärr.

 

Datorn du tog minnen ifrån, den fungerar än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det låter som du skött dig någorlunda men som om du haft otur. Mer än så kan jag nog inte hjälpa tyvärr.

 

Datorn du tog minnen ifrån, den fungerar än?

 

 

Jag hade ett oanvändt likadant minne som de 2 som satt i så det var det jag bytte ut dem 2 till och de var då skärmen slutade svara och alltid elände startade=)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...