Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

moderkort


Hector Tormen

Rekommendera Poster

Hector Tormen

Hur kan jag veta vad är det för moderkort jag har och vilka komponenter som är kompatibla med den? ... jag vill köpa en ny grafikkort med HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja tex. kan du börja med att ladda hem och installera gratis Speccy (klicka uppe till höger).

Med det bör du kunna se moderkortet, processorn, grafikkortet samt BIOS verson etc.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

Speccy fungerar inte på min pc den hackar sig och stängs av hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en märkesdator, t ex HP eller Dell, så är det bra att veta datormodellen.

Hur gammal är datorn?

 

-----------

Jag flyttar tråden från "Processorer, moderkort & minnen" till "Köpa datortillbehör och komponenter".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

jag har hittat en program som heter Belarc Advisor och hittat namnet på modekortet,

 

Board: ASUSTeK Computer INC. P5KPL/1600 Rev 2.xx

Serial Number: MT7088K00508866

Bus Clock: 200 megahertz

BIOS: American Megatrends Inc. 0512 03/16/2009,

 

frågan nu är, vilken grafikkort med hdmi kan jag köpa som är kompatible med modekortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan nu är, vilken grafikkort med hdmi kan jag köpa som är kompatible med modekortet.

Massa olika! Min fråga är hur mycket pengar du max skulle vilja lägga ut på grafikkortet? Då är det lättare att leta fram ett :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

Jag vet inte riktigt, men i alla fall inget super dyrt, från 500 - 1500kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

kan det här vara något för mig? ... ASUS EAH5450 SILENT/DI/1GD2 - grafikadapter - Radeon HD 5450 - 1 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha grafikkort som följer standarden PCI Express x16 (PCIe x16). Det är det enda som moderkortet bestämmer.

 

Sedan ska nätaggregatet klara av att strömförsörja grafikkortet och grafikkortet ska få plats utan att krocka med något annat. Vad har du för grafikkort idag?

Hur kraftfullt är nätaggregatet enligt den klisterlapp som sitter på det på insidan av datorn?

 

Ska kortet användas för något annat än filmvisning och enkla saker som surfning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

jag tror att grafikkortet är integrerad i modekort, för att det finns ingen grafikkort installerad ... min modekort är:

 

Board: ASUSTeK Computer INC. P5KPL/1600 Rev 2.xx

Serial Number: MT7088K00508866

Bus Clock: 200 megahertz

BIOS: American Megatrends Inc. 0512 03/16/2009,

 

... jag vet inte hur kraftfull är nätaggregatet, för att min den som sålde den till mig har bygg upp den själv.

 

jag ska använda grafikkortet bara för filmvisning, surfning och för att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.prisjakt....y=radeon+hd6850

 

Radeon HD6850 är det kort som sägs ska ge mest prestanda för pengarna, så det skulle ju kunna vara något om du spelar också. Du kan ju t.ex välja det billigaste utav dom i listan där. Det enda du behöver försäkra dig om är att ditt nätaggregat är på minst 400 watt och att du har en kabel med 6-pins kontakt till övers för strömförsörjningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

Jag vet inte om jag kollade rätt, men jag googlade modelnr (KY-400ATX) på mitt nätaggregat och kom till den här sidan, http://www.winsis.com/print.asp?id=132, där säger de att det bara är 300W, i så fall vilken sort grafikkort kan jag köpa? ... jag tittade på den här tidigare i veckan, ASUS EAH5450 SILENT/DI/1GD2 - grafikadapter - Radeon HD 5450 - 1 GB, kan det vara nåt? ... hur kan jag veta vad är det för sort nätaggregat måste jag ha innan jag köper grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

hur kan jag veta vilken typ av grafikkort måste jag köpa som är kompatibel med min nätaggregat på 300W?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hector Tormen

Cecilia sade ...

 

Du ska ha grafikkort som följer standarden PCI Express x16 (PCIe x16). Det är det enda som moderkortet bestämmer, Sedan ska nätaggregatet klara av att strömförsörja grafikkortet .

 

... men hur kan jag veta om mitt nätaggregat kan strömförsörja grafikkortet jag vill köpa??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

... men hur kan jag veta om mitt nätaggregat kan strömförsörja grafikkortet jag vill köpa??

Hej,

Som ett exempel. Ponera att du är intresserad av detta grafikkort Gigabyte Radeon HD 6850 HDMI Dual DVI 1GB som finns på prisjakt: http://www.prisjakt....kt.php?e=748423

 

Då kan man läsa i manualen: http://download.giga...oc%29-1gd_e.pdf

 

Citat:

 

A power supply that provides at least 500-watt and with one 75w 2x3-pin PCIe power,connector is required.

 

Eller ibland på webbsidan hos butiken. Men väldigt ofta på tex. Alina systems så stämmer inte alltid den tekniska beskrivningen av produkten som dom lägger ut på webbsidan (har faktiskt klagat på detta upprepade ggr) så det bästa är ändå att försöka leta på tillverkarens supportsida och då i den tekniska beskrivningen efter System requirements (systemkrav).

Finns inte informationen där, så titta i manualen - som jag fick göra här.

 

Ofta bra då att veta vilket artikelnr produkten har i det här fallet heter kortet: GV-R685D5-1GD

 

Då räcker inte ditt 300W nätaggregat till. Du kanske hade klarat dig på ett 400 W.

Det är ganska tilltagna nivåer men samtidigt så är det bra att ha ett nätaggregat som klarar lite mer än kraven för att ha lite marginal och nätaggregatet behöver då inte stressas till nästan 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag kollade rätt, men jag googlade modelnr (KY-400ATX) på mitt nätaggregat och kom till den här sidan, http://www.winsis.com/print.asp?id=132, där säger de att det bara är 300W, i så fall vilken sort grafikkort kan jag köpa? ... jag tittade på den här tidigare i veckan, ASUS EAH5450 SILENT/DI/1GD2 - grafikadapter - Radeon HD 5450 - 1 GB, kan det vara nåt? ... hur kan jag veta vad är det för sort nätaggregat måste jag ha innan jag köper grafikkortet?

Har du tagit bort sidoplåten och sett efter om det finns en klisterlapp på nätaggregatet?

 

jag ska använda grafikkortet bara för filmvisning, surfning och för att spela.
Spela vad för sorts spel?

En del spel kräver ju väldigt mycket av grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla denna likartade tråd: //eforum.idg.se/topic/327426-kopa-ett-nytt-grafikkort-tips/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...