Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Fartkameror i CoPilot

Rekommendera Poster

Mikael63

Jag har i min Androidtelefon GPS-mjukvaran CoPilot v8

(Se även min utvärdering i //eforum.idg.se/topic/327967-navigering-med-androidtelefon/#entry1535883)

Eftersom den har en massa inställningsmöjligheter så hade jag vid något tillfälle lyckas radera, istället för att avmarkera, vilka sk. POI (Points Of Interest) som skulle vara synliga "just nu". Även en del andra saker kan jag nog ha pillat bort.

Jag installerade då om programmet och nu verkar ju allt fungera bra igen. Man kan välja en POI som resmål och bland dessa POI kan man välja fartkamera, eller säkerhetskamera som de eg. heter i programmet. Om jag nu skulle vilja åka och besöka en sådan kamera(!) så listas, och visas på kartan, de närmaste. Där ser jag nu att en del kameror efter E4 saknas. Dessa vet jag med bestämdhet att programmet har haft tidigare.

Att nya fartkameror inte listas kan jag ju förstå men varför skulle gamla ramla bort?

Mina funderingar nu är dels om man hos ex. Transportstyrelesen/vägverket kan hitta en lista med alla kameror? (Ja, jag ska leta själv men kanske någon redan har en länk?) Dels om, och i så fall var, man kan lägga in dessa positioner?

Programmet säger själv att det är uppdaterat (har uppdaterats kanske sex-sju gånger sedan jag började använda det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

http://speedcam.tk/

Så nära komplett lista med bl.a Fartkameror det går, i olika format

Okej..

Där fanns ju en länk till Svenska fartkameror och på den en länk till en karta.

Enligt den kartan, som jag antar är uppdaterad, så finns inga kameror på den plats jag såg kameran i lördags.

Kan det innebära att det inte finns någon kamera där och bara stolpen med "kamerahuset" och stolpen med skylten står kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LHP

Om inte verkligheten stämmer med kartan, så är verkligheten felbiggrin.gif

Det påstod de, när man gjorde Lumpen !

Jag tar hem Garminfilen fartkameror.csv från speedcam.tk och öppnar den med prg. PoiEdit

sen kan man se där om det stämmer ?

De har ju namn K17W02@70

K=kamera

17=vägnummer

02=Löpnummer

70=Hastighet

Lite småjobbigt, men det går smile.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)

Om inte verkligheten stämmer med kartan, så är verkligheten felbiggrin.gif

Det påstod de, när man gjorde Lumpen !

Jo, så var det nog. Även i detta fall.

Tog också hem garmins fil och där fanns det bara en kamera som skulle passa in men det är en annan kamera.

Ska bli intressant att se nästa gång jag passerar om stolparna är nermonterade. Dock skönt att det inte var jag som pillat bort något!

Edit: Gjorde en grundligare koll och kameran finns mycket riktigt i ex. Garmin-filen. (17.86997, 62.70728, "KE4S96@80")

Ska även testa en annan mjukvara men den skriver jag mer om i den andra tråden.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Vet inte om det spökar eller ej men efter att ha testat annan mjukvara och (till sist) förkastat den skulle jag åter försöka klura ut hur jag lyckats "fibbla bort" en fartkamera. När jag då gör en ny sökning efter POI så finns ju kameran där!?

Lika bra att dra täcket över huvudet och glömma allt annars lär man ju, om möjligt, bli ännu snurrigare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...