Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken hårdisk är bäst?


Peter

Rekommendera Poster

Jag undrar vilken hårdisk (runt 40gb)som är att rekommendera. Jag har snappat upp att IBM:s 60GXP och 75GXP serierna är defekta. Jag har nämligen beställt en Western Digital Caviar XL 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE. Är den dålig tro??? /Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den är utmärkt, WDx00BB-serien är mycket trevliga diskar. Tysta och inte alls långt ifrån IBM-diskarna i prestanda. Det senaste tillskottet WD1000BB på 100GB för runt 3000 pix sägs vara aningen uppsnabbad btw - vill ha ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland lider av lite "Western Digital fetish" ;)

Själv så rekommenderar jag såklart IBM's 60GXP.

 

 

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland lider av lite "Western Digital fetish" ;)

 

Mjo, det är nog sant :) Är lite kär i deras WD1000BB också - mycket fascinerande enhet...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har planer på att köpa en ny hårddisk på runt 20 - 40GB som skall ligga som slav. Först tänkte jag köpa en IBM hårddisk som jag hittills bara har goda erfarenheter av. Nu har jag dock fått lite kalla fötter efter vad jag har läst om den. För ett tag sen köpte jag en Maxtor DiamondMax - 20,4 GB's hårddisk och är inte speciellt imponerad så det blir nog inte någon hårddisk från Maxtor igen. Vad jag är ute efter är en tyst och pålitlig hårddisk, men den behöver nödvändigtvis inte var så jättesnabb. Jag har ingen erfarenhet av Western Digital's hårddiskar, skulle en Western Digital hårddisk vara något för mig?

 

Mvh

Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle en Western Digital hårddisk vara något för mig?

 

Alltid! ;) ..fast det beror juh på modell förstås.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för ett par veckor sen skulle jag skrika IBM här, men nu när mina två stolta 75GXP håller på att rasa så får jag be att jag kan byta ut dom mot ett par andra harddiskar på garantin.

 

Men som jag förstått det så får jag vara glad om jag får 2 nya likadana - vilket iof är helt logiskt men mycket irriterande då dom antagligen kommer lägga av efter ett tag om det fortsätter i den här takten...

 

Jag är helt formaterad nu, men ska jag köpa något nytt så lutar det mot WD

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig en Western Digital Caviar XL, 40 GB AT, Ultra ATA/100 7200 varv/min (ca:1800kr), eller har du något annat och bättre förslag Weyland?

 

Vet någon om Specitek är ett seriöst och bra företag som man vågar handla av? Tänkte köpa en ny skärm (Samsung 700NF).

 

 

Mvh

Mikey

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-31 02:51:27 av Mikey12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Köp för faan ingen Caviar. Har ägt tre stycken det senaste året. Ingen av dom lever idag :( Jag skulle köpa Seagate diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj... och jag som sitter och väntar på min IBM 60GXP 60GB som jag beställde i tisdags.

 

Typiskt!!!

 

 

 

// Ulf

_______________________________________

Folk som åker i fängelse är inte bara förbrytare - de är

definitionsmässigt förbrytare som har misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Apropå Specitek; jag köpte hårddisk, minne och grafikkort från dom för snart två år sen, mycket trevliga på telefon och inga som helst problem, utnyttjade tom ångerveckan för att byta grafikkortet ( TNT2 M64 mot Matrox G 400dh 32MB ). Vilket visade sig klokt, Matroxkortet, numera i en Plll 700@933, fungerar fortfarande tillfredställande i alla spel som vi spelar, vilket man väl knappast kan säga om M64.

 

Msh K Arne S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet...jag har ett M64 :-( Det täcker mina behov just nu men det är med ett nödrop! Med andra ord, jag har inga krävande spel!

 

Det verkar vara svårt att köpa en bra hårddisk. IBM är inte bra, Western Digital är inte bra, Maxtor är inte bra, Fujitsu är inte bra! Purre rekommenderade Seagate's hårddiskar men det skulle inte förvåna mig om någon som haft problem med Seagate snart hör av sig och varnar för dom och var står jag då? Weyland rekommenderade Western Digital och Purre varnande för dom. Har Weyland haft tur eller Purre otur? Fan också...det här var svårt :-(

 

 

Mvh

Mikey

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-31 16:02:14 av Mikey12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ta steget fullt ut och kör SCSI diskar. Men även de kan ju krascha... Tur är nog det som gäller vid slutet av dagen.

 

 

- My eyes have been so red, I've been mistaken for dead... But not tonight. (DM)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Weyland skrev:

...köp nå'ra av varje sort och bilda en egen uppfattning =)"

 

Det är ju ett sätt att ta reda på vilket hårddisk märke/modell som är bäst men ack så DYRT för en fattig student :^)

 

Mvh

Mikey

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett sätt att ta reda på vilket hårddisk märke/modell som är bäst men ack så DYRT för en fattig student :^)

 

I know, I know - therefor: http://www.storagereview.com ladies and gentlemen ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well.. jag har en ett år gammal 75GXP 46 GB som jag ännu inte haft några problem med (peppar peppar..). Tvärt om har den fungerat utmärkt och framför allt varit ruggigt snabb och hyfsat tyst.

 

Köpte för några veckor sedan en WD 80GB (XL nånting, ja.. :) och den har ännu inte visat någon märkbar skillnad mot IBM-disken. Den kan vara något långsammare, och den låter lite annorlunda (inte högre), men jag är helt klart nöjd med båda mina diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...