Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skicka meddelande direkt till annan dator.

simkort

Recommended Posts

Exemplet nedan gör ju att e-posten måste gå över någon leverantörs överinseende.

Skulle man på ett enkelt sätt skicka e-post direkt till annan dator.

Hur skriver man då istället för mailto:

[font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"] 

private[/color][/size][/font][/color][/size][/font][/color][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][font="Consolas"][size="2"] [/size][/font][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"]void[/color][/size][/font][/color][/size][/font][/color][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][font="Consolas"][size="2"] button1_Click([/size][/font][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"][font="Consolas"][size="2"][color="#0000ff"]object[/color][/size][/font][/color][/size][/font][/color][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][font="Consolas"][size="2"] sender, System.[/size][/font][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][color="#2b91af"][font="Consolas"][size="2"][color="#2b91af"][font="Consolas"][size="2"][color="#2b91af"]EventArgs[/color][/size][/font][/color][/size][/font][/color][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][font="Consolas"][size="2"] e) 

{ 

System.Diagnostics.[/size][/font][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][color="#2b91af"][font="Consolas"][size="2"][color="#2b91af"][font="Consolas"][size="2"][color="#2b91af"]Process[/color][/size][/font][/color][/size][/font][/color][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][font="Consolas"][size="2"].Start([/size][/font][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][color="#a31515"][font="Consolas"][size="2"][color="#a31515"][font="Consolas"][size="2"][color="#a31515"]"mailto:n1.nn2@nnn.se"[/color][/size][/font][/color][/size][/font][/color][/size][/font][font="Consolas"][size="2"][font="Consolas"][size="2"]); 

}

[/size][/font][/size][/font]

Thomas Tydal

Den andra datorn måste i så fall ha en mailserver och om du måste använda internet för att nå den får den inte vara på standardporten 25, då de flesta (alla?) internetleverantören spärrar den porten i ett försök att minska mängden spam.

Uppfyller den andra datorn de villkoren så kan du skicka direkt till den genom att ange dess adress (och port) som SMTP-server.

Det måste finnas enklare sätt, Tex. där man skickar till ip-nummer om det är uppkopplat

1- Hur många portar finns det

2- Hur kan mannan blockera en port(som du beskriver)

3-Kan utomstående(andra datorer) öppna en port.

Tja, du kan skapa ett program (likt MSN), som lyssnar efter meddelande på en port och sedan ha ett annat program. i en annan dator, som vet vilken adress den ska skicka meddelandet till.

Enda som kan öppna och lyssna på en port är ett program i datorn. Ofta krävs även att en brandvägg konfigureras för att öppna porten och så vidare. Inte bara att göra med andra ord.

1. Det finns 65536 (2¹⁶) portar, varav de 1024 (0 - 1023) första kan endast användas av systemet eller root (administratör). Se http://www.iana.org/assignments/port-numbers.

2. Användningen av en port kan blockeras av en brandvägg eller systemet (0 - 1023). Internetsleverantörernas brandväggar blockerar port 25 så att endast paket från eller till egna kunder via deras SMTP-server tillåts. Alla inkommande paket adresserade till en annan SMTP-server kastas. Även paket till egna kunder från en server, som är känd för att skicka spam kan blockeras.

3. Nej

Hej jag måste ärkänna att det är inte mycket jag förstår.

Hur kan man blockera en port (25) när man inte kan öppna den utifrån.

Man kan ju använda port 5900 det vet ju ingen.

Nja det här var inte lätt.

Update tycks fungera utan att jag kopplat upp, har ofta undrat hur det går till.

Man är nog utanför, och tex. microsoft har kontroll över allt man gör om man

använder deras grejor. Tack till er alla bra människor.

Nu kan jag inte tekniken exakt, dvs hur man öppnar en port via ett program, men givetvis kan man inte öppna portar utifrån, det skulle ju innebära att alla portar vore öppna och därmed datorn öppen för i princip vilken attack som helst.

För att datorn ska ta emot och släppa in ett meddelande till ett program i datorn måste detta program deklarerar att det vill ha meddelanden på denna port, att brandväggen ska öppnas samt även navigera ut genom eventuell NAT (dvs ut från lokala nätverket till internet).

men vill du lyssna på port, Googles första svar

http://stackoverflow.com/questions/627031/listen-for-data-on-tcp-port-c

inte så svårt egentligen, finns färdiga klasser för det.

En brandvägg läser paketets huvud och avgör på basen av reglerna om paketet får passera eller om det skall kastas. Det är brandväggen hos ISP:en som blockerar port 25 för icke godkänd trafik. En avancerad brandvägg kan ha regler som stänger porten för obehörig trafik och öppnar den för behörig. Behörigheten avgörs av t.ex. varifrån paketet kommer (IP-nummer och port), använda nätverkskort, destination (IP-nummer och port) och protokoll

Exempel på brandväggsregler (linux):

84.250.0.0/16 är ISP:ens nät, 84.250.0.5 är SMTP-serverns IP-nummer. ! betyder inte, -s = source, -d destination, -i = nätverkskort in, -p =protokoll

Blockerar paket, som kommer från det egna nätet på port 25 och inte skall till den egna SMTP-servern:

iptables -A FORWARD -p tcp -i eth0 -s 84.250.0.0/16 -d ! 84.250.0.5 --dport 25 -j DROP

Tillåter paket, som kommer från det egna nätet på port 25 och skall till den egna SMTP-servern (utgående e-post):

iptables -A FORWARD -p tcp -i eth0 -s 84.250.0.0/16 -d 84.250.0.5 --dport 25 -j ACCEPT

Tillåter paket, som kommer från andra nät på port 25 och skall till den egna SMTP-servern (inkommande e-post):

iptables -A FORWARD -p tcp -i eth1 -s ! 84.250.0.0/16 -d 84.250.0.5 --dport 25 -j ACCEPT

Fageria: Hur tusan kan du kunna sånt, för mig är det värre än grekiskt algrebra!!!

Jag vet inte om jag kan ta till mig det och förstå, men visst är det klurit.

Vet inte hur jag ska tackla din kunskap. Men imponerad är jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...