Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kräver en stor datorskärm kraft?


Dama

Rekommendera Poster

Enkel fråga.

 

Jag spelar inte på min dator därför har jag ett tyst, men mycket dåligt grafikkort.

 

*Kan alla grafikkort visa full HD, eller måste jag kolla upp mitt grafikkort?

*Tar stora (27") mycket kraft, så att jag kan förvänta mig lagg och prestandaproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Man får prova eller köpa nytt. Kan gälla både dator och grafikkort, om det går. Köpte ny skärm till vår gamla Compaq från 2001, den gamla var slut och det är en så kallad kontorsmaskin köpt på Dustin, ingen avancerad grafik här inte, men den nya skärmen funkade kanon och det var för något år sedan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Storleken på skärmen har ingen betydelse, utan det är antalet pixlar du kör med som är avgörande. Full HD är 1920x1080 och för att visa en sådan bild på skärmen krävs 8 MB minne till grafikkortet. I dagens moderna operativsystem kan man ha en del ögongodis och det är väl i så fall sånt som skulle kunna ge dig prestandaproblem, men det är ju bara att avaktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får prova eller köpa nytt. Kan gälla både dator och grafikkort, om det går. Köpte ny skärm till vår gamla Compaq från 2001, den gamla var slut och det är en så kallad kontorsmaskin köpt på Dustin, ingen avancerad grafik här inte, men den nya skärmen funkade kanon och det var för något år sedan.

 

 

Värt att tillägga kanske, men min dator är inte såpass gammal. Några på på nacken med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på skärmen har ingen betydelse, utan det är antalet pixlar du kör med som är avgörande. Full HD är 1920x1080 och för att visa en sådan bild på skärmen krävs 8 MB minne till grafikkortet. I dagens moderna operativsystem kan man ha en del ögongodis och det är väl i så fall sånt som skulle kunna ge dig prestandaproblem, men det är ju bara att avaktivera.

 

Just nu har jag en bildskärm som visar 1680*1050 utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

1600x1200 är 7,3 MB, så det är ju nästan lika mycket. Borde inte vara några problem med andra ord. Bara att kontrollera så skärmen har samma ingång som grafikkortet har utgång. Vanliga kontakter är VGA, DVI och HDMI.

 

VGA:

250px-VGA_Stecker.jpg

 

DVI:

250px-DVI_Connector.jpg

 

HDMI:

250px-HDMI_connector-male_2_sharp_PNr%C2%B00059.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1600x1200 är 7,3 MB, så det är ju nästan lika mycket. Borde inte vara några problem med andra ord. Bara att kontrollera så skärmen har samma ingång som grafikkortet har utgång. Vanliga kontakter är VGA, DVI och HDMI

 

 

Egentligen alla skärmar jag sett som befinner sig vid 27 tum har haft alla tre, vilket är bra, behöver både HDMI och VGA.

 

Tack för hjälpen alla (:!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel fråga.

 

Jag spelar inte på min dator därför har jag ett tyst, men mycket dåligt grafikkort.

 

*Kan alla grafikkort visa full HD, eller måste jag kolla upp mitt grafikkort?

*Tar stora (27") mycket kraft, så att jag kan förvänta mig lagg och prestandaproblem?

Du måste ha ett grafikkort som klarar full HD. Skärmen i övrigt skall inte skapa några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...