Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös nätverksanslutning?


hejhejmonica

Rekommendera Poster

Det är ett trådlöst nätverk i närheten av dig. Det är krypterat så du måste veta krypteringsnyckeln för att kunna ansluta till det nätverket. Du bör inte ansluta till andras trådlösa nätverk, dels är det troligen olagligt och dels ger du den som äger nätverket möjlighet att spionera på allt du gör. Om du vill använda datorn trådlöst skaffar du en router som kan skapa trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

Det är ett trådlöst nätverk i närheten av dig. Det är krypterat så du måste veta krypteringsnyckeln för att kunna ansluta till det nätverket. Du bör inte ansluta till andras trådlösa nätverk, dels är det troligen olagligt och dels ger du den som äger nätverket möjlighet att spionera på allt du gör. Om du vill använda datorn trådlöst skaffar du en router som kan skapa trådlösa nätverk.

 

där ser man, mycket man inte vet. hur hade det set ut om det inte varit krypterat?

kan du redogöra för vad man ser på min skärmdump? namn = 656be8/signalstyrka = hyfsad/säkerhetstyp = wpa2-psk/radiotyp =802,11g/ssid = 656be8

 

läste att wpa/wpa2 är kryptering som gör det trådlösa nätverket säkert. wpa2 är bättre än wpa. wep ska man undvika helt tydligen.

 

ssid är tydligen namnet på det trådlösa nätverket, namnet är ofta förvalt av tillverkaren.

 

fick svar av polisen precis nu. om jag vill komma ut på nätet och surfa runt lite, exempelvis på någon av mina grannars trådlösa nätverk, så kan jag göra det utan att behöva oroa mig för att "lagen" ska sätta käppar i hjulet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta har du ju besvarat själv och "radiotyp =802,11g" innebär att det trådlösa förbindelsen följer standaren 802.11g som bland annat handlar om hur signalerna ska se ut i luften.

 

När det gäller lagligheten har jag sett motsatta åsikter från juridiskt insatta personer. Jag har svårt att tro att det skulle vara lagligt att orsaka någon kostnader hur som helst, men det finns flera gamla trådar om det i Eforum så det behöver vi inte diskutera i den här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

Tänker att om man slår på sin dator och datorn tekniskt sett "frågar" om det finns möjlighet att ansluta sig någonstans och helt plötsligt uppenbarar sig ett antal möjligheter där det bara är att klicka på "anslut". Då kan man tycka att det inte är helt orimligt att ansluta sig för att kanske surfa ut och läsa tidningar göra sina bankärenden eller liknande oskyldigt surfande.

 

Självklart finns det även de som medvetet begår brott under ovanstående tillvägagångssätt och därav sätter ägaren till nätverket i klistret

 

lagen

 

Vet inte om lagen kanske uppdaterats? Det sker ju ett och annat utan att man kanske hängt med själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den artikeln är väl flera år gammal så det kan ha hänt en del sedan dess.

 

Wikipedia skriver så här:

De flesta jurister verkar numera överens om att sådant uppsåtligt olovligt nyttjande av både oskyddade och skyddade nätverk är olagligt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dl%C3%B6st_LAN

 

Tråden //eforum.idg.se/topic/121703-anvanda-andras-tradlosa-natverk/ börjar med en liknelse och i inlägg 7 finns en länk till en avhandling vid en juridisk fakultet om du vill läsa mer om det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

död!

http://web2.jur.lu.s...pdf?OpenElement

 

om nu de flesta jurister är ense idag, varför kan ingen uppvisa avsnitt i lagboken som ger stöd åt enigheten? juristerna bör ju basera sina slutsatser på mer än tyckande om hur det borde vara. om lagen tydligt säger att det är olagligt då önskar jag läsa aktuellt avsnitt med egna ögon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen särskild lag om just snyltande på trådlösa nätverk för lagar är inte så detaljerade utan det blir lagar som gäller dataintrång och liknande som kommer att tolkas för att användas även för snyltande på trådlösa nätverk. Ingen vet med säkerhet vad som gäller innan högsta domstolen har fällt något utslag och så vitt jag vet har aldrig snyltande på andras trådlösa nätverk utan att använda någons lösenord eller liknande gått upp i någon svensk domstol.

 

I diskussionen på http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-139637.html citeras några lagparagrafer om dataintrång.

 

I sista stycket på sidan http://halkrisk.blogspot.com/2011/03/hacka-tradlosa-natverk-lagtligt-eller.html finns en fungerande länk till dokumentet från Lunds juridiska fakultet, där bland annat kapitel 13 kan vara intressant.

 

Tillägg:

http://lawline.se/answers/2101

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

har läst igenom allt, och som många säger inte helt lätt att vara klar över vad som gäller, även om det i vissa avseenden ändå pekar åt ett visst håll. nämligen att man bör avstå från att nyttja något man inte med säkerhet vet att man får nyttja.

 

tack!

 

Som någon skrev och som låter ganska rimligt:

"Det är olagligt under (nästan?) alla omständigheter att använda ett trådlöst nätverk som du inte uttryckligen fått tillstånd att använda."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Japp, det går inte att veta säkert vad som gäller men vill man inte riskera något låter man blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...