Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd inför köp av nytt grafikkort


TCDS

Rekommendera Poster

Behöver bytra ut grafikkortet i min stationära dator från 2004. Datorn startar inte och dess Diagnostic Lights indikerar att grafikkortet (troligen) är trasigt.

Dator: Dell Dimension 8400, Intel P4 530 3GHz HT.

Nuvarande kort Nvidia Geforce 6800.

Har utökat minnet till 4 GB, DDR2 PC 4200, 533 MHz

PSU: 350 W

Vilket grafikkort bör jag köpa med den konfigurationen?

/TCDS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Det är så jag dagit slutledningen att kortet är trasigt, på något sätt.

Noteras skall att man ibland kan få igång burken. Frekvensen av felaktiga starter har ökat drastiskt, för några veckor sedan var det problemfritt.

Nej, alla i bekantskapskretsen har bara bärbara datorer (!).

Jag hoppas också på att kunna öka prestandan på video, i synnerhet redigering av egna videos (AVI-filer än så länge).

/TCDS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag hoppas också på att kunna öka prestandan på video, i synnerhet redigering av egna videos (AVI-filer än så länge).

Datorn är från 2004 och det kommer inte att hjälpa att byta grafikkort för att få upp prestandan.

 

Det är i huvudsak processorn det hänger på, även om grafikkortet kan hjälpa till lite grann.

Men inte i det här fallet, du kommer inte att märka någon nämnvärd skillnad.

 

Din Intel P4 530 är väl en processor med endast en processorkärna?

 

Du behöver minst en dubbelkärnig, men ännu hellre en 4-kärnig (Quad core) modern processor.

Och för detta behöver du nytt moderkort, nya DDR3 minnen, nytt nätaggregat etc.

 

Såvida inte ditt moderkort stöder en processoruppgradering till en dubbelkärnig (Dual core) processor?

Tveksamt och även då kommer det att gå segt med videoredigering.;)

Det är bland det mest processorkrävande man kan hålla på med..

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde väl ana att delarna som satts ihop av Dell matchar varandra sådär lagom. Jepp, 530 är enkelkärnig, men supportar Hyper Threading. Kan utnyttjas av Adobe Photoshop och Premiere Elements.

Jag inser att om jag vill uppgradera CPU så måste moderkortet bytas med kringkretsar och deras kylning, RAM, PSU och fläktar. Kvar är nog då bara lådan, som nog är illräckligt stor och öppet för större luftgenomsrömning, ev. HDD och DVD-brännaren, om man inte vill uppgradera till Blu-ray.

Försöker nog bara hålla befintlig konfiguration, men behöver nytt grafikkort. Vilket skulle bäst motsvara GF6800 prestanda idag? Tips från mer erfarna kalenderbitare emotses.

(Glömde säga att det är ett PCI x16 kort.).

/TCDS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...