Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista burk som hänger sig


Fraggelberget

Rekommendera Poster

Fraggelberget

Förmodligen en ganska dåligt vald rubrik med tanke på forumet, men jag kom inte på någon annan. :P

Har en FujitsuSiemens burk, Esprimo Edition P2511, som kör vista som rullat på hyffsat bra i någar år. Men efter att den börjat krångla så är jag snart redo för ett madraserat rum utan handtag på insidan.

Problemet är att den tvärstannar lite hur som helst. Jag har testat att uppgradera till Win7, vilket inte gick, och det skull heller inte gå enl FSC.

Har efter det gjort en ominstallation med recovery cd och efter det så började eländet. Den går att starta, men sedan hänger den sig innan windows startar, ibland kommer den en bit in i uppstarten och ibland rullar den igång som den ska. Och då kan man köra den hur bra som helst.....tills den helt utan anledning tvärstannar. Och det som händer då är att den spänningslampan lyser men hdd lampan och nätverkskortet är helt "döda".

Och då är det bara att rycka sladden och sen kan den helt plötsligt inte starta igen.......

 

Nån som har en ide på vad det kan vara?

 

/Fraggelberget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Kör en diskkontroll och defragmentera disken om du inte gjort det på länge, om det går, såvida inte disken gett upp.

 

Att bara dra ur kontakten i väggen, kan orsaka ytterligare fel. Använd helst strömbrytaren på datorn om den inte går att stänga av normalt.

 

Är datorn äldre än tio år, köp en ny. Datorer är förbrukningsvara.

 

Visserligen använder jag själv en från 2001 forfarande varje dag, den är som ny och så har jag gjort service på den varje månad, d.v.s. städat och defragmenterat den.

 

Att du inte kunde installera windows 7 över Vista är ovanligt. Köpte själv en laptop 2008 med Vista Buisness på och 2010 la jag in Windows 7 ultimate på den, hur lätt som helst. Antar att du kört Upgrade Advisor och fått beskedet att det inte gick så bra, fast en ren installation, borde det ju gå att göra, som jag gjorde på min Toshiba laptop. Se bara till att ta hem alla drivrutiner från datorns hemsida, innan du installerar windows 7. Spara dessa sedan på ett externt medium.

 

http://windows.micro...upgrade-advisor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fraggelberget

Tack för svaren men jag ger upp och plockar ihop en ny burk istället.

Vet inte om det är nätdelen, moderkortet eller hårddisken som är problemet.

Testade att installera XP på den med den "dog" flera gånger innan jag en hunnit installera klart.

 

/Fraggelberget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...