Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera..Hjälp mig!


Jessica.L

Rekommendera Poster

Jag undrar vad jag ska ha för typ av minne, processor, hårddisk, RAM o.s.v. hur mycket kan jag bygga ut min dator?? Jag har en Compaq 5420. Hittar ingen info om den på nätet. den é ca 2-3 år...

Hur många "pins" på minnet?

SIMM el DIMM? vad är skillnaden?

Hur stor hårddisk kan jag köpa?resp. processor..

Mycket tacksam för hjälp!!

MVH Jessica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just wipe & clean2
Hur många "pins" på minnet?

SIMM el DIMM? vad är skillnaden?

Simm andvändes för länge sedan, medans dimm är vad som används nu. Så jag skulle gissa att din burk har dimm.

Dimm:arna har 164pin. Eller var det 168?

 

Resten får någon som vet bättre än jag svara på.

 

Mvh/Wipe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Där har du info (om det är en persario 5420 vill säga, det står inte så mycket).

ftp://ftp.compaq.com/pub/supportinformation/consumerdocs/Consumer_QRG/presario5400.pdf

 

Och det är dimm med 100Mhz köp alltså minst PC100 RAM. Sedan kan jag erkänna att jag hatar märkes datorer då dom alltid måste ha speciallösningar och specialminnen och special... ja, du förstår nog.

Det ska finnas minnen som inte behöver beställas från Compaq som ska fungera (Kingston eller nåt) kolla på Dustin eller skribofont. Sedan kan jag meddela att det sitter en AMD K6 processor vilket innbär att moderkortet har Socket 7 så det ända du kan uppgradera till är en ny AMD k6 som inte finns i högre än 550Mhz, återvändsgränd alltså.

Mitt råd är att spara pengar sedan köpa en Duron baserad lösning (kräver ny Läda, moderkort och eventuellt minnen).

 

Hör av dig i fall du behöver mer hjälp.

 

jonas.j@home.se

 

/Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Just wipe & clean1!

 

DIMM har 168 pinnars och SIMM 72 pinnars, eller hur var det? :)

 

/Stefan.E

 

**************************************************

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har sannolikt en Compaq Presario 5420, det finns information om den maskinen på Compaqs hemsida. Länk nedan. Men betänk att den modell länken hänvisar till är grundmodellen 5400. Men du bör kunna få ut någonting av nedanstående. Compaq släpper olika modeller i olika länder.

 

http://web14.compaq.com/falco/sp_list.asp#manuals

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...