Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tänka på innan val av grafikkort


Mr_kenoBoy

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte byta grafikkort och undrar om det tex på det nya kortet står "API-stöd DirectX 11, OpenGL 3.1", måste det stämma överens med nuvarande DirectX version. Har just nu bara 9.0c. Något annat att tänka på förutom att slottypen ska vara samma(PCI-Ex16) och att se över om nätagg-effekten uppfyller kraven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Längden på grafikkortet, ifall du skaffar ett "värstingkort" så är vissa av dessa långa och tar upp minst 2 kortplatser i något fall 3 beroende på vilket kylpaket tillverkaren monterat på.

 

Så i små chassin kanske inte ett långt kort ryms.

 

Windows 7 har stöd för DirectX11 så om du skall kunna utnyttja det så måste kortet ha stöd för det också.

Det är väl främst dom senaste spelen som utnyttjar detta?

Kortet måste inte ha detta stöd och kan då heller inte nyttjas för DirectX11 effekter i Windows 7.

 

Se till att du har kontakter (6 eller 8 pins) från nätaggregatet för strömförsörjningen till grafikkortet. Det brukar annars gå bra att köpa adapter(s) för detta. Kan sitta 1 eller 2 beroende på grafikkort.

 

Samt kanske att googla runt efter tester på grafikkort från flera olika tidningar och sajter.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på något särskilt kort ännu?

Jag tänkte mig inget värstingkort direkt då jag inte spelar överhuvudtaget. Tänkt att använda till enklare analyser och modeller i ingenjörsmässiga program som CAD-ritning(Pro/E, Catia) och beräkningsprogram(Ansys, Abaqus). Har inte riktigt koll på hur mkt dessa program kräver men kan inte tänka mig att det är i närheten som nya spel. Så kanske onödigt att köpa ett grafikkort och nätagg för flera tusenlappar.

 

Radeon HD5450 är billigt med tanke på dess minnes- och GPUfrekvenser, så man får mkt för pengarna och jag tror kortet räcker för mig. Finns hela 81 produkter av dessa enl prisjakt både med 512mb och 1 gb så det är inte lätt å välja. Är 1 gb det minsta man ska satsa på idag? Vet ej om det rapporterats problem om det kortet. Vad skulle ni rekomendera? Sen tänkte jag Corsairs eller OCZ nätagg med ca 500W räcker gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag förstår, men tyvärr så har jag ingen som helst koll på grafikkraven när det gäller 3d program. Jag googlade runt lite och det jag fick veta egentligen var väl att det finns grafikkort av både Nvidia och AMD som är anpassade för arbete i Pro/E etc, men dom har hutlösa priser i jämföresle.

 

Jag får tyvärr bolla frågan vidare till någon mer insatt i ämnet. Vad gäller nätagget så beror det väl på vad du faktiskt väljer för grafikkort till slut, men håller du dig till 5450 eller något liknande så bör du klara dig fint med 500w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, eftersom du skall hålla på mestadels med CAD och liknande så bör kanske kortet som minimikrav ha stöd för minst 2 bildskärmar och dom flesta korten har ju detta idag. 1GB grafikminne är heller inte fel.

 

ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire samt HIS är bra tillverkare av bla. grafikkort med mestadels gott rykte.

 

HD Radeon 5450 finns ju med passiv kylare så det betyder ett tyst kort.

Kortet finns för både PCI-E x1 (lilla kontakten) samt x16 (den vanliga långa kontakten).

 

Priset lär väl ligga mellan 4-500:-

Inet har bla. MSI Radeon HD5450 1GB GDDR3 minnen PCI-E 2.1 x16 för 425:- http://www.inet.se/a...deon-hd5450-1gb

Samt stöd för DirectX11 - som endast finns på Windows 7

Men ganska tjockt med den passiva kylaren - men tyst.

Måtten: 167.5 x 69 x 32mm

 

Kortet har också stöd för OpenGL 3.2 och OpenCL som bl.a. kan utnyttjas av vissa program (tex. Adobe Photoshop, vissa CAD-program m.fl.) för att dra nytta av grafikkortets GPU för att avlasta CPU vid beräkningar och rendering.

Kallas också för AMD Catalyst Accelerated Parallel Processing (APP).

 

Senaste Grafikkortsdrivrutiner med APP (inkl. OpenCL) hos AMD (ATI)

 

MSI har en programvara för dels överklockning och uppdatering av kortets BIOS.

Spec och programvara hos MSI: R5450-MD1GD3H/LP

 

Microsoft - Vilken version av DirectX är installerad på datorn?

Men det beror som sagt på dina krav också, men jag tror att det skulle passa mycket bra till CAD, filmvisning i HD, video/foto redigering och annat krävande som du kanske skall göra.

 

För att dra max nytta av kortets egenskaper så är det bäst med Windows 7 men fungerar naturligtvis även på Windows XP/Vista.

Finns betydligt bättre kort med det följer också prislappen med.

 

Mvh

 

[Edit] Corsair CX 500W V2 80+ 503:- på Inet är ett bra 80+ certifierat nätaggregat.

http://www.inet.se/a...-cx-500w-v2-80-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, eftersom du skall hålla på mestadels med CAD och liknande så bör kanske kortet som minimikrav ha stöd för minst 2 bildskärmar och dom flesta korten har ju detta idag. 1GB grafikminne är heller inte fel.

 

ASUS, Gigabyte, MSI, Sapphire samt HIS är bra tillverkare av bla. grafikkort med mestadels gott rykte.

 

HD Radeon 5450 finns ju med passiv kylare så det betyder ett tyst kort.

Kortet finns för både PCI-E x1 (lilla kontakten) samt x16 (den vanliga långa kontakten).

 

Priset lär väl ligga mellan 4-500:-

Inet har bla. MSI Radeon HD5450 1GB GDDR3 minnen PCI-E 2.1 x16 för 425:- http://www.inet.se/a...deon-hd5450-1gb

Samt stöd för DirectX11 - som endast finns på Windows 7

Men ganska tjockt med den passiva kylaren - men tyst.

Måtten: 167.5 x 69 x 32mm

 

Kortet har också stöd för OpenGL 3.2 och OpenCL som bl.a. kan utnyttjas av vissa program (tex. Adobe Photoshop, vissa CAD-program m.fl.) för att dra nytta av grafikkortets GPU för att avlasta CPU vid beräkningar och rendering.

Kallas också för AMD Catalyst Accelerated Parallel Processing (APP).

 

Senaste Grafikkortsdrivrutiner med APP (inkl. OpenCL) hos AMD (ATI)

 

MSI har en programvara för dels överklockning och uppdatering av kortets BIOS.

Spec och programvara hos MSI: R5450-MD1GD3H/LP

 

Microsoft - Vilken version av DirectX är installerad på datorn?

Men det beror som sagt på dina krav också, men jag tror att det skulle passa mycket bra till CAD, filmvisning i HD, video/foto redigering och annat krävande som du kanske skall göra.

 

För att dra max nytta av kortets egenskaper så är det bäst med Windows 7 men fungerar naturligtvis även på Windows XP/Vista.

Finns betydligt bättre kort med det följer också prislappen med.

 

Mvh

 

[Edit] Corsair CX 500W V2 80+ 503:- på Inet är ett bra 80+ certifierat nätaggregat.

http://www.inet.se/a...-cx-500w-v2-80-

Tack för ett utförligt analyserande svar. Vad gäller DirectX så har jag nu v9.0c eftersom jag nu kör XP. Jag har Win7 x64(oinstallerad) men är osäker på om mina program som jag tänkt använda är kompatibla med win7 då det är ca 3 år gamla licenser när jag gick i skolan. Jag får nog installera win7 iaf för att kunna utnyttja ett nytt grafikkort och andra nya komponeneter fullt ut.

 

Är OpenGL och OpenCL också knutna till OS eller utnyttjas dessa oavsett övriga hård- och mjukvaror?

 

HD5450 verkar ändå fylla mina behov, både vad gäller 2 skärmar, dess minne och hastighet. Jag kan lägga ut dryga 1000-lappen också men vet inte om jag vinner mkt prestanda på det. Kommer knappt utnytjja ens detta kort till max då jag inte spelar. Det finns drygt 80 olika typer av HD 5450 såg jag på prisjakt, får se vilket jag väljer. PCI-E x16 är väl ändå en snabbare port än PCI-E x1, så jag tar x16.

 

Vad gäller PSU så tror jag väljer ocz. Har hört ett gott rykte, är modulär, kabelstrumpor och också 80+ brons certf. Den har 1 x 6-pin PCI-E och 1 x 6+2-pin PCI-E. Är det dessa man behöver för att koppla till ett grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...