Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteribyte moderkort


asa-nesse

Rekommendera Poster

Hej!

Min sambo har en dator Toshiba SA50E-106 som lade av för några månader sedan. Vi har nu förstått att det är batteriet till moderkortet som behöver bytas. Eftersom vi båda är extremt dåliga på det tekniska så undrar jag om någon vet om det är enkelt att byta detta batteri och var det i så fall sitter. Vi har tyvärr ganska långt till en dataverkstad och man tycker att man borde kunna byta ett batteri själv. I instruktionsboken står bara att man skall ta datorn till verkstaden. Måste man verkligen göra detta?

 

Jag har skruvat och tittat bakom alla luckor men inte sjutton ser jag något litet klockbatteri. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att byta "lilla batteriet" på en bärbar, så vet inte jag direkt heller, du måste ju öppna chassit på den bärbara, och lokalisera moderkortet, har du otur så måste du kanske montera bort flertalet komponenter för att komma åt,. jag är faktiskt osäker på om det är något för gemene man att hålla på med, det är lite skillnad mot att byta på en stationär dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "lade av"? Ett dåligt BIOS-batteri brukar medföra att datorn inte längre kommer ihåg vad det är för datum och en del andra BIOS-inställningar, men inte att Windows inte längre startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad får dig att tro att batteriet är dåligt?

 

Om du skall öppna din Toshiba så kan du ladda hem instruktioner här kolla också längst ned i länken om generella tips som är viktiga.

http://www.irisvista.com/tech/

 

Dock så finner jag inte just din modellbeteckning i listan?

Säker på att du skrivit den korrekt, annars så finns väl inte just denna då?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...