Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

backup efter client avstänging


pontaxxr

Rekommendera Poster

HEJ,

Jag vill att när man stänger av mina datorer som är kopplade till min domän så kör windows server 2008 en automatisk backup av valda mappar.

hur kan man lösa detta på ett smidigt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

ingen som fattar vad jag menar?

Altså när man stänger av datorn så körs en bakup på förendrade filer till en nätverksmap som ligger i detta fallet på en server.

finns det några program som sköter det snyggt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att de mappar du vill säkerhetskopiera finns på Servern så kan du schemalägga en inkrementell backup .. (med det inbyggda säkerhetskopieringsprogrammet)

 

Däremot att få det automatiskt när alla klienter är avstängda är lite värre!

 

Alternativet är att begränsa tiden för inloggningar och ange i policy att inloggade "kastas ut" när tiden är inne! och sedan köra backupen en tid därefter..

 

(Förutsatt att jag förstod din fråga korrekt! :blush: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. På ett företag jag jobbar (sommarjobb ) så är det så att när man loggar ut från datorn så körs en backup på users

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra backup på en avstängd dator är omöjligt. Dock kan du lägga in ett skript som startar backup när du loggar ut och sedan stänger datorn när backupen är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då har jag formulerat mig fel alltså när man trycker på stäng av knappen så loggar den ut sen backup sen stängs av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då har jag formulerat mig fel alltså när man trycker på stäng av knappen så loggar den ut sen backup sen stängs av!

 

 

Nej! Det fungerar inte..

Däremot kan du prova att skapa ett utloggningsscript som med Xminuters fördröjning kör en backup, men det kräver att användaren loggar ut. (Datorn måste ju fortfarande vara igång när backupen sker..)

 

Men har man en server/klient miljö är den bästa policyn att INGENTING får lagras lokalt på resp. dator. ALLT skall sparas till nätverkets utdelningar, just för att det är på dessa man kan köra backuper på.. och dessa finns kvar även om en dators hårddisk kraschar...

Alternativt att man använder offlline files: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Understanding-offline-files som synkar lokala mappar till nätverket.. (bra för bärbara datorer etc. då de "får med sig" nätverket även när datorn inte är inkopplad mot nätverket!)

 

Så mitt råd är att användarna skall spara allt till nätverket (Hemkatalogen eller annan utdelad mapp) och sparar de något lokalt får de leva med att det datat försvinner när datorns funktion försvinner eller datorn installeras om..

Eller att ni undersöker ifall Offline files-funktionen kan användas för att synka lokala filer/mappar mot nätverket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...