Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krav på PC vid Full HD videoredigering?


ritchie

Rekommendera Poster

Hej,

jag skall köpa en ny PC och tänkte styra valet av PC till en som klarar videoredigering av full HD 1920x1080. Jag har en bildskärm som klarar visning av full HD.

 

Jag har tagit del av PC för allas köpguide men där får jag endast information om att en snabb hårddisk och en kraftfull processor skall jag ha.

 

Men jag får ingen information om vad som avses med en snabb hårddisk eller kraftfull processor. Hur mycket krävs? Något annat jag skall tänka på?

 

Hoppas att någon här kan ge mig ett råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilket videoredigerings-program avses?

 

Mycket minne, minst 8GB, skall du hålla på med avancerad redigering i tex. Adobe Premiere Pro CS4, CS5 så bör du ha 12 eller 16GB minne.

Minimikraven är låga och det fungerar med 4GB men dessa räcker inte långt egentligen: http://www.adobe.com...tech-specs.html

 

En kraftfull processor för renderingar är sådant som kräver processorkraft.

 

2 st. hårddiskar är inte fel heller. Videofilmerna har en tendens att ta mycket plats och prestandan på skriv/läs blir bättre om du har flera hårddiskar än allting på samma systemdisk.

 

Eller en SSD samt en hårddisk.

 

Hårddisken/arna bör vara på 7200 varv/minut och det finns många diskar för detta.

 

En av dom snabbare på marknaden som visserligen kostar lite mer men ger mycket GB/krona i förhållande till prestanda är Western Digital Caviar Black 2TB för c:a 1290:-

I vissa delmoment så spöar den t.o.m. Western Digitals VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek 10 000 rpm (som är världens snabbaste SATA hårddisk).

https://www.inet.se/...al-caviar-black

 

Annars är 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB för c:a 480:- ett bra budgetval.

https://www.inet.se/...oint-f3-hd103sj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket videoredigerings-program avses?

 

Mycket minne, minst 8GB, skall du hålla på med avancerad redigering i tex. Adobe Premiere Pro CS4, CS5 så bör du ha 12 eller 16GB minne.

Minimikraven är låga och det fungerar med 4GB men dessa räcker inte långt egentligen: http://www.adobe.com...tech-specs.html

 

En kraftfull processor för renderingar är sådant som kräver processorkraft.

 

2 st. hårddiskar är inte fel heller. Videofilmerna har en tendens att ta mycket plats och prestandan på skriv/läs blir bättre om du har flera hårddiskar än allting på samma systemdisk.

 

Eller en SSD samt en hårddisk.

 

Hårddisken/arna bör vara på 7200 varv/minut och det finns många diskar för detta.

 

En av dom snabbare på marknaden som visserligen kostar lite mer men ger mycket GB/krona i förhållande till prestanda är Western Digital Caviar Black 2TB för c:a 1290:-

I vissa delmoment så spöar den t.o.m. Western Digitals VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek 10 000 rpm (som är världens snabbaste SATA hårddisk).

https://www.inet.se/...al-caviar-black

 

Annars är 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB för c:a 480:- ett bra budgetval.

https://www.inet.se/...oint-f3-hd103sj

 

Mycket bra! Tack!

Jag nöjer mig inledningsvis med att köra videoredigering i typ Moviemaker från Windows 7. Men jag filmar i full hd (mp4) och då krävs det en hel för att överhuvudtaget se filmen i PC´n. Så 8 GB borde duga för minnet.

 

När det gäller processorn skall den vara i de nyare versionerna t ex Core I7 2XXX?

 

Jag hade tänkt köpa en "färdig" PC. Dina förslag för hårddiskar finns väl i allmänhet i de "färdiga" PC man kan köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. processorn så Tror jag att Intel Core i7 2600k bör vara ett bra val med tanke på dennes hyperthreading, det skall väl vara bra för bl.a rendering kan jag tänka mig? Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja vad har du för budget och andra speciella preferenser?

Tex. märkesdator, datorspel etc.

 

Eller så kan du ju på Inet välja och skräddarsy ett eget paket samt välja till montering (c:a 790:-) så sätter dom ihop allting, testar och då får du garanti på hela datorn istället för garanti på ingående delar separat.

 

Komplett.se samt Alina Systems har också denna möjlighet

 

Här har Inet bla. detta färdiga paket som kanske kan vara intressant?

Inet VOX i7 2600K ingen bildskärm, operativsystem eller övrigt medföljer.

 

Om du redan har en gammal (inte alltför gammal) dator så kanske ett uppgraderingspaket?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en bildskärm som klarar visning av full HD.

Följande systemkrav uppger Nero angående uppspelning av det:

http://www.nero.com/...e985ce5c05b8a80

 

Additional System Requirements for Blu-ray disc and HD DVD

  • Blu-ray Disc or HD DVD capable drive with recorder function for data, audio and video
  • Windows® XP (SP2 or later), Windows® Server™ 2003 (SP1 or later), Windows® XP Media Center Edition 2005 or later, Windows Vista®
  • 2 GHz Intel® Pentium® IV processor, AMD Sempron™ 3000+ or faster
  • Minimum 512 MB RAM
  • Windows® Internet Explorer® 6.0 or higher
  • DirectX 9.0c (October 10, 2006) or higher

Additional Requirements for Playing Protected High-ResolutionContent

  • One of the following processors with at least the specified clock speed: AMD Athlon 64 FX 2.6 GHz, AMD Athlon 64 X2 2.2 GHz, AMD Turion 64 X2 2 GHz, Intel® CoreDuo 2 GHz, Intel® Core 2 Duo 1.8 GHz, Intel® Pentium® Extreme Edition 3.2 GHz, Intel® Pentium® D 3.4 GHz
  • Minimum 1 GB RAM
  • Up to 50 GB free hard drive space for Blu-ray Disc BD-R/RE dual layer disc images
  • Up to 30 GB free drive space for HD DVD-R/RW dual layer disc images
  • Minimum Vista® for 64-bit systems
  • AACS support by means of the installed Blu-ray Disc or HD DVD drive
  • Graphics card with at least 256 MB video RAM based on: nVidia GeForce 6600GT, 7600GT, 7800GTX512, 7900GS, 7900GT, 7900GX, 7900GTX, 7950GT, 7950GTX, 8500, 8600, 8800, 8400M, 8600M or newer. ATI series X1600, X1650, X1800, X1900, X1950, Radeon HD or newer in one of the following board and screen combinations: PCI-Express/Onboard video board with built-in display (e.g. notebook or integrated PC). PCI-Express video board with support for DVI/HDMI and HDCP, screen/television with HDMI input or HDCP supported DVI input. PCI-Express video board with VGA output and VGA monitor. PCI-Express video board with component video output and video output, CGMS-A and Macrovision support, television or projector. On analog monitors some discs display only at low resolution or not at all.
  • The newest graphics drivers with COPP support. Recommended: ATI Catalyst 7.5, nVidia ForceWare 94.24 (Windows XP), ForceWare 158.22 (Windows XP / GeForce 8 Series), ForceWare 158.24 (Windows Vista) or higher
  • Microsoft® .Net Framework 2.0 must be installed prior to Nero Suite in order to play interactive HDi content on HD DVD-Video
  • For optimal resolution, the graphics card and the screen should support HDCP - some combinations of graphics card and screen produce poor resolution
  • Internet connection for updating AACS keys. These are needed in order to play AACS protected Blu-ray Disc and HD DVD videos. See the respective device manual to determine whether a screen or TV device supports HDCP.

Optional System Requirements for Blu-ray Disc and HD DVD

  • HD capable video board and DVB(-T) adapter
  • TV tuner or video capture board for analog recording. You will find a list of compatible devices at http://www.nero.com/...php?topic_id=91
  • FireWire® controller conforming to OHCI (IEEE 1394) for HDV recording

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad har du för budget och andra speciella preferenser?

Tex. märkesdator, datorspel etc.

 

Eller så kan du ju på Inet välja och skräddarsy ett eget paket samt välja till montering (c:a 790:-) så sätter dom ihop allting, testar och då får du garanti på hela datorn istället för garanti på ingående delar separat.

 

Komplett.se samt Alina Systems har också denna möjlighet

 

Här har Inet bla. detta färdiga paket som kanske kan vara intressant?

Inet VOX i7 2600K ingen bildskärm, operativsystem eller övrigt medföljer.

 

Om du redan har en gammal (inte alltför gammal) dator så kanske ett uppgraderingspaket?

 

Mvh

 

Nej, min gamla dator är alldeles för gammal att bygga om. 2002 eller något liknande köpte jag den.

 

Men att skräddarsy en dator skall jag fundera på. Det verkar både smart och lite billigare. Jättebra! Det färdiga paketet som du föreslog kändes lite dyrt, 13 tusen. Jag har inga preferenser om märke eller så men jag hade tänkt mig en dator för ca 7-8 tusen inkluderande OS. Det är kanske naivt med mina krav?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande systemkrav uppger Nero angående uppspelning av det:

http://www.nero.com/...e985ce5c05b8a80

 

Additional System Requirements for Blu-ray disc and HD DVD

  • Blu-ray Disc or HD DVD capable drive with recorder function for data, audio and video
  • Windows® XP (SP2 or later), Windows® Server™ 2003 (SP1 or later), Windows® XP Media Center Edition 2005 or later, Windows Vista®
  • 2 GHz Intel® Pentium® IV processor, AMD Sempron™ 3000+ or faster
  • Minimum 512 MB RAM
  • Windows® Internet Explorer® 6.0 or higher
  • DirectX 9.0c (October 10, 2006) or higher

Additional Requirements for Playing Protected High-ResolutionContent

  • One of the following processors with at least the specified clock speed: AMD Athlon 64 FX 2.6 GHz, AMD Athlon 64 X2 2.2 GHz, AMD Turion 64 X2 2 GHz, Intel® CoreDuo 2 GHz, Intel® Core 2 Duo 1.8 GHz, Intel® Pentium® Extreme Edition 3.2 GHz, Intel® Pentium® D 3.4 GHz
  • Minimum 1 GB RAM
  • Up to 50 GB free hard drive space for Blu-ray Disc BD-R/RE dual layer disc images
  • Up to 30 GB free drive space for HD DVD-R/RW dual layer disc images
  • Minimum Vista® for 64-bit systems
  • AACS support by means of the installed Blu-ray Disc or HD DVD drive
  • Graphics card with at least 256 MB video RAM based on: nVidia GeForce 6600GT, 7600GT, 7800GTX512, 7900GS, 7900GT, 7900GX, 7900GTX, 7950GT, 7950GTX, 8500, 8600, 8800, 8400M, 8600M or newer. ATI series X1600, X1650, X1800, X1900, X1950, Radeon HD or newer in one of the following board and screen combinations: PCI-Express/Onboard video board with built-in display (e.g. notebook or integrated PC). PCI-Express video board with support for DVI/HDMI and HDCP, screen/television with HDMI input or HDCP supported DVI input. PCI-Express video board with VGA output and VGA monitor. PCI-Express video board with component video output and video output, CGMS-A and Macrovision support, television or projector. On analog monitors some discs display only at low resolution or not at all.
  • The newest graphics drivers with COPP support. Recommended: ATI Catalyst 7.5, nVidia ForceWare 94.24 (Windows XP), ForceWare 158.22 (Windows XP / GeForce 8 Series), ForceWare 158.24 (Windows Vista) or higher
  • Microsoft® .Net Framework 2.0 must be installed prior to Nero Suite in order to play interactive HDi content on HD DVD-Video
  • For optimal resolution, the graphics card and the screen should support HDCP - some combinations of graphics card and screen produce poor resolution
  • Internet connection for updating AACS keys. These are needed in order to play AACS protected Blu-ray Disc and HD DVD videos. See the respective device manual to determine whether a screen or TV device supports HDCP.

Optional System Requirements for Blu-ray Disc and HD DVD

  • HD capable video board and DVB(-T) adapter
  • TV tuner or video capture board for analog recording. You will find a list of compatible devices at http://www.nero.com/...php?topic_id=91
  • FireWire® controller conforming to OHCI (IEEE 1394) for HDV recording

 

Tack RN! Bra översikt om vad som gäller!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. processorn så Tror jag att Intel Core i7 2600k bör vara ett bra val med tanke på dennes hyperthreading, det skall väl vara bra för bl.a rendering kan jag tänka mig? Rätta mig om jag har fel.

 

Det verkar som om det är de nya processerna som gäller. Vad menas med hyperthreading/rendering?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med hyperthreading/rendering?

 

Med hyperthreading menas att det går 2 trådar till varje processorkärna istället för bara 1, vilket snabbar på olika processer i de flesta fall. Det borde även gälla videorendering och liknande då, menade jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hyperthreading menas att det går 2 trådar till varje processorkärna istället för bara 1, vilket snabbar på olika processer i de flesta fall. Det borde även gälla videorendering och liknande då, menade jag på.

 

Just precis hemkommen från MediaMarkt. Där fanns tre PC på den här nivån. Det var Acer Predator 3600 med tre olika nivåer på 10, 9 och 8 tusen kr. Alla hade 1 TB hårddisk. De två dyraste hade 12 GB ram. Den dyraste hade I7 Core 2600 som processor. De två billigare hade beteckningen 15-2300 2,8 GHz för processorn. Vad är det för beteckning? För långsam?

 

I övrigt var de helt identiska; Windows 7, TV-utgångar, HDMI, kortläsare etc.

 

Kanske värt att ta den dyraste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i5-2300 är helt enkelt bara i en lägre klass än i7-2600, den ska förvisso vara rätt så prisvärd men självklart så har ju 2600k högre prestanda rent generellt. Exakt hur stor prestandaskillnaden är kan jag inte svara på, men i slutändan så beror det ju bara på hur mycket pengar du vill lägga ut helt enkelt.

 

Däremot så vill jag uppmana dig att kolla upp ifall ditt editing program är kompatibelt med hyper-threading innan du väljer vad du vill ha för processor. En del bra-att-veta finns att läsa här: http://www.videoforu...e-i7-users.html

Som du kan se i den tråden så kan hyper-threading ge en väldig speed-boost ifall programmet är kompatibelt med det, men om det inte är det så kan problem uppstå istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i5-2300 är helt enkelt bara i en lägre klass än i7-2600, den ska förvisso vara rätt så prisvärd men självklart så har ju 2600k högre prestanda rent generellt. Exakt hur stor prestandaskillnaden är kan jag inte svara på, men i slutändan så beror det ju bara på hur mycket pengar du vill lägga ut helt enkelt.

 

Däremot så vill jag uppmana dig att kolla upp ifall ditt editing program är kompatibelt med hyper-threading innan du väljer vad du vill ha för processor. En del bra-att-veta finns att läsa här: http://www.videoforu...e-i7-users.html

Som du kan se i den tråden så kan hyper-threading ge en väldig speed-boost ifall programmet är kompatibelt med det, men om det inte är det så kan problem uppstå istället.

 

Tack för varningen! Nu verkar det som om problemet, enligt tråden, var relaterat till Sonys Vegas redigeringsprogram. Den här tråden var ifrån februari 2010 och då var väl I7 2600 relativt färsk som den nya generationens processorer. Förhoppningsvis är programmet nu kompatibelt.

 

Jag hade tänkt, åtminstone inledningsvis, köra med Microsofts MovieMaker. Och det borde väl vara kompatibelt. Men jag skall kolla upp och framförallt om jag skulle välja något mera avancerat redigeringsprogram framöver så kan det vara bra att känna till att sådana problem kan finnas.

 

Tack!

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kan det vara bra att känna till att sådana problem kan finnas.

Det var mest det jag var ute efter =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...