Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Framtidens bredband (fiber)


hejhejmonica

Rekommendera Poster

hejhejmonica

Lite funderingar på hur jag ska göra, vill ju inte göra något förhastat och därav vill jag belysa frågan med er hjälp. Det kan ju finnas någon aspekt som jag kanske inte tänkt på. Finns ju finstilt att läsa också...

 

Idag har jag både tv-utbud och bredband via kopparkabel comhem. Bredband = Download Upp till 1000 kbit/s - Upload Upp till 256 kbit/s = 150kr/månad (ingen bindningstid). Tv = grundutbudet via fastighetsägarens avtal med comhem.

Har inga extra kanaler, är egentligen inte intresserad av vare sig fler kanaler eller digitalt. Har vanlig analog platt-tv. Så länge fastighetsägarens avtal med comhem gäller så kör jag troligtvis vidare på detta när det gäller

tv-kanaler.

 

När det gäller bredbandet så funderar jag på att säga upp nuvarande avtal med comhem (kopparkabel) och köra på fiber istället. Jag har ju framtidens bredband installerat och kan börja använda det om jag vill.

För de 150kr jag betalar idag så kan jag ju få ut betydligt mer för pengarna.

 

De olika tjänsteleveraqntörerna är: All Tele/Bredband 2/Net at Once/Tyfon/Bahnhof/Comhem/T3/Universal Telecom

http://www.framtidensbredband.se/hem

 

Jag har inget behov av mer än den lägsta hastigheten som erbjuds av leverantörerna, den är i alla fall snabbare än den jag har idag. Vill hitta så låg kostnad per månad som möjligt och för den kostnaden få ut så mkt som möjligt.

 

Vill slippa startkostnad vilka vissa har. Månadskostnaderna ligger ju på: 137kr - 129kr - 138kr - 150kr och så vidare. Olika bindningstider 12-18månader, olika uppsägningstider, vissa har 3 månader. Vissa erbjuder halva priset i 3 eller 4 månader.

 

Som jag har förstått det så är det bara den röda nätverkskabeln som behövs för att koppla in datorn till fibernätet och den ingår ju i avtalet med den leverantör jag väljer?

http://www.framtidensbredband.se/hjalp-och-support/hur-kopplar-jag-in?id=1

 

 

Olika erbjudanden från leverantörer:

http://tinyurl.com/68rxs4x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det var många alternativ.

 

Min rekommendation blir att du börjar med att välja ut de företag du "tror på", vad in magkänsla säger.

Därefter ställa upp en kalkyl över dessa, vad de erbjuder och till vilket pris. Exempelvis vad det skulle kosta över 12/24 månader. Även ta med de villkor som skiljer, det vill säga bindnings- och uppsägningstider.

 

Ofta har operatörerna köp-tre-betala-för-två erbjudanden, dvs köper du TV, internet och telefoni av dem får du någon del (oftast telefoni) gratis.

 

Din analoga kanaler via ComHem blir du nog inte av med, precis som du säger. Att satsa på digitalTV är dock något jag ändå rekommenderar, bilden och ljudet är helt enkelt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, ja det skall säkert inte vara några problem.

 

Jag har själv fiber in till huset sedan ett år tillbaks och nätverkskabel från kopplingsdosan i hallen samt i vardagsrummet.

 

Jag stoppade in min trådlösa router i kopplingsskåpet för mina trådlösa enheter.

Routerns Wan port kopplad till uttaget som kommer in till lägenheten i skåpet.

Jag fick däremot själv köpa patchkabel Cat 6 och dra från routerns Lan port till min stationära

Inga kostnader, köpte 7m + 0,5 m på Kjell & Company samt kabelklammer, för Routerns andra Lan port till kopplingsplinten för att även ha internet i uttaget i vardagsrummet (vilket jag inte utnyttjat).

 

Vi fick också välja mellan en drös med leverantörer och alla med kort bindningstid och jag valde Bahnhof (100/10) som jag är mycket nöjd med.

 

Det du kan jämföra mellan dom olika bredbandsleverantörerna och som skiljer och kanske är viktigt för dig beroende på ditt behov eller framtida behov:

 

Epost adress/adresser?

Mailbox -storlek?

Webbmail?

Egen hemsida/hemsidor (samt storlek)?

Egen domän?

Skall du ha flera tjänster (telefon etc.)?

Pris?

Etc?

 

Bahnhof erbjuder tex. egen domänadress, hemsidor på 3GB, Mailboxstorlek på 2GB med 6 e-postadresser, Webbmail samt att dom håller hårt på den personliga integriteten - vilket det också skrivits en hel del om.

 

Allt detta sammantaget tillsammans med bra pris gjorde att jag inte behövde fundera så värst länge. Jag har endast bredband ingen telefoni eller digital TV.

 

Men det beror ju också på vilka behov du har och det är väl dessa tillsammans med priset som bör avgöra.

Tror att kvaliteten på tjänsterna kanske inte skiljer så mycket?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

grundutbudet via kabel-tv (kopparkabel) är ju helt gratis idag (svt1, svt2, 3, 4, 5, 6, 4+, 8, 9, 19, tv11, kunskapskanalen, svt barn, 4 sport samt svt 24)

 

lite sne är jag för att det upphör om några år när fastighetsägarens avtal med comhem går ut och då kommer avtalet inte att förnyas, utan då får vi hyresgäster ordna tv-utbudet själva via fiber. den kostnaden hade jag gärna sluppit, men nu blir det som det blir och bara att acceptera det.

 

men undrar ändå lite hur jag ska göra när jag måste fixa tv-utbudet själv framöver. har ju bara en analog platt-tv och vill inte ha några digitala kanaler. jag måste ändå ha någon typ av box eller hur, framöver, för att kunna se det minsta lilla tv via fiber? och betala kortavgifter etc? vet inte om jag riktigt fattat det hela fullt ut. (HDMI, VGA in, Hd ready har den i alla fall).

 

så det enda i dagsläget jag betalar för är som sagt bredbandet via comhem (Download Upp till 1000 kbit/s - Upload Upp till 256 kbit/s). Jag gör faktiskt inte så extremt mkt på nätet, läser tidn, bankärenden, kollar lite hemsidor här och där, lite webb-tv ibland.

 

men om man tittar på hastigheten man får för ca 137kr/månad/fiber = Bredband ned: 1 Mbit Bredband upp: 1 Mbit. Hur stor kommer skillnaden att bli från det jag har idag? Största skillnaden är ju upload förstås.

 

Telefonin är inget av intresse kör med enbart mobil idag och kör vidare på det. hemsidor/domän etc inget av intresse.

Flyfisherman har du analog precis som jag då? då vet du exakt vad även jag måste skaffa i framtiden för att kunna se tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten korrektion av det du skriver. De analoga kanaler är inte gratis, du betalar för dem via hyran.

 

Går du över till digitalTv krävs det i praktiken en digitalbox och de allra flesta tar ut krypteringsavgifter. Dock är alla skyldiga att sända must-carry-kanalerna fritt. Idag innebär detta SVTs kanaler och ibland sänds även TV4 och kanske något mer.

Eller så smäller du upp en liten bordsantenn, om du bor så det räcker, och tar in boxers marksända öppna utbud, SVT och TV4.

 

Analog platt-TV? Du menar en LCD-TV? Eller? Oavsett, du får bättre bild om du går över till digitalTV. Rätt proportioner inte minst.

 

Du har idag 1 Mbit ned och 0,25 Mbit upp som jag förstår det.

Och med fiber, 137 kr/månad, får du 1 Mbit ned och 1 Mbit upp.

Skillnaden du kommer märka är att det går snabbare att ladda upp bilder till nätet, att skicka stora epost och liknande. Du har samma hastighet ned, att läsa tidningar går precis lika bra/dåligt som idag.

 

Jag skulle säga att du borde satsa på cirka 10 Mbit ned som minst. Då kan du titta på video på webben utan problem exempelvis. 1 Mbit är knapert för det.

 

men som ett tredje alternativ, om du bara vill ha surf. Mobilt bredband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

har läst igenom i stort sett alla erbjudanden rörande bredband och kommer nog inte att satsa på 1/1 utan det blir nog minst 5/5, det blir en tia extra/månad och det är det värt. har inga större problem att titta på webb-tv idag faktiskt trots den låga uppkopplingen.

 

men oavsett vad så får jag läsa avtalen både en, två och tre ggr innan jag signerar.

http://imageshack.us/photo/my-images/856/tyfon.jpg/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp 5/5 är ett bättre val.

 

De har slarvat lite i de där villkoren, uppgifterna till höger stämmer inte med det som står i texten. Notera att du binder dig för 18 månader med 3 månaders uppsägningstid. Dvs att du kan inte säga upp den förrän om 15 månader och då blir du av med den 3 månader senare. Kontrollera vilket som stämmer.

 

Söker man på hemsidan du länkade till hittar man flera likartade erbjudanden från samma operatör. Tar vi Tyfon 5/5 antar jag det är denna som du hittat:

http://www.framtidensbredband.se/tjanster/kampanj/private/217

148 kr per månad, tre gratis. (1 296 kr första 12 månaderna, 2 220 kr på 18 månader)

 

 

Hittar även bredband+telefoni, 10/10, för 144 kr (72 kr i tre månader). Då får du även en trådlös router.

http://www.framtidensbredband.se/tjanster/kampanj/private/195

(1 512 kr första 12 månaderna, 2 376 kr på 18 månader )

 

Lite av en djungel, många likartade erbjudande från samma leverantör. Anar att operatörerna har många erbjudanden för att synas så mycket som möjligt på söksidan.

 

Gå in på Tyfons hemsida och testa klicka runt där, lite enklare

http://www.tyfon.net/

fast kanske inte samma erbjudanden finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejmonica

om du bara vill ha surf. Mobilt bredband?

 

http://imageshack.us/photo/my-images/851/comviqsurf.jpg/

hade 1st comviq surf sen tidigare, gäller bara en dag, och jag testade idag hur det funkade och allt funkar bra.

 

det här hade varit ett alternativ till koppar/fiber om det inte vore så att en månadssurf, 30dgr, kostar 249kr.

hade det inte funnits en tidsbegränsning utan att man fick hushålla med det man betalt för oavsett om det sen går 30/60 eller 90dgr eller längre, då hade det funkat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag undrar om jag kan beställa bredband från en leverantör och TV från annan leverantör. Jag ser att ibland kan et vara billigare.Är det någon som har info om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om jag kan beställa bredband från en leverantör och TV från annan leverantör. Jag ser att ibland kan et vara billigare.Är det någon som har info om det?

Det beror nog på vad din hyresvärd/bostadsrättsförening har för avtal. Men om de inte har angett något och det du vill väja finns listat i någon sorts portal ska det väl gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...