Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fuktskadad laptop


gustavz

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag glömde igår min ca 1 år gamla Asus laptop ute i duggregn i ca 30 minuter. När jag tog in den var den den i princip helt torr(iaf på ytan). Datorn var tyvärr på när den låg ute, men jag stängde genast av den och tog ut batteriet efter att jag burit in den. Idag ca 12 timmar senare var jag dum nog att tro att den hade klarat sig och testade därför att starta den.. Efter någon minut blev skärmen svart och sedan dog den :(

 

Vad är mina utsikter nu tror ni? Ska jag vänta några dagar och sedan prova igen, eller ska jag lämna in den för professionell reparation så fort som möjligt?(har ingen garanti btw). Andra alternativ?

 

Väldigt tacksam för alla svar!

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ta flera dagar innan en dator torkat ut och för bästa torkning ska skärmen vara uppfälld och datorn stå som ett upp- och nedvänt V. Detta enligt något IDG-test.

http://www.idg.se/2.1085/1.108267

 

Om det inte är en extremt dyr bärbar dator så är det antagligen billigare att köpa en ny än att få den reparerad, t ex med utbyte av moderkort, min gissning i alla fall men du kan ju alltid ringa lämpligt ställe och fråga.

 

Vanlig garanti hade inte hjälpt i det här fallet, för den gäller inte om du skadar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du bör göra som Cecilia föreslår och genast ta ut batteriet. Att driva ut all fukt ur datorn tar som sagt flera dagar.

 

Du skall inte Spraya något som helst inne i datorn!

 

Huvudrådet när sådant inträffar: Stäng alltid av elektroniken och koppla från alla strömkällor omgående. Det handlar om att få ut fukten och det tar tid - ibland dagar beroende på hur mycket vatten som trängt in.

 

Inte omöjligt att du fått kortslutning och "bränt" någon krets.

Till att börja med - använd inte datorn innan den fått torka riktigt!

 

Risken är ändå att fukten trängt in mellan laminaten på kretskorten och orsakar så dessa sväller upp på vissa ställen, med följd att innerlagerna (kopparlager) släpper från ledarbanor och vior, med resultat att kretskortet blir förstört. Syns inte utanpå mer än en liten utbuktning på ytan isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fukt kan också i sällsynta fall orsaka kortslutning i komponenter.

 

Men jag håller med samtliga här förutom Datordanne, spruta absolut ingenting inuti, eftersom det tyvärr kan göra mer skada än nytta.

Ett av problemen kan då bli, hur får du bort den elektronikspray som sedan inte ska vara där, och vilken typ ska man använda, nej som sagt låt bli sådant.

 

Om möjligt, kan det hjälpa att ställa det upp och ner som Cecilia tipsar om, på ett element på svag värme, typ lätt ljummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...