Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 + Norton = Blåskärm


lassel5

Rekommendera Poster

Hej! Har problem med att datorn kraschar (blåskärm) när Norton sätter igång och utför arbete. Det är när jag spelar upp film i Windows Media Player som bilden först låser sig (ljudet är kvar), sen blir skärmen "streck-ig" och efter några minuter kommer blåskärmen upp. Har märkt att just före låsningen så sätter Norton igång med "Bakomliggande arbete" (Nortons informations ruta dyker upp). Vad kan detta bero på? Datorn är alldeles ny. Har installerat Windows 7 codec pack, http://www.windows7codecs.com/ för att kunna spela upp olika format.

Informationen på blåskärmen säger: ..to your computoer. dxgkrnl.sys PAGE_FAULT_IN_NONPAGEED_AREA

Technical information: ***STOP: 0x00000050 (.....osv)

 

Hej!

Kan tillägga att jag även provat med vlc men samma problem dyker upp då också. Och då var det atikmpag.sys som blåskärmen pekade på.

När jag startar filmen så kan jag spela den ända tills Norton dialogrutan dyker upp och talar om att den börjar utföra bakomliggande arbete. sen tar det några minuter så låser bilden osv. Jag kör datorn off-line då jag tittar på film så jag förstår inte riktigt vad Norton gör? Mvh. Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till windows7codecs.com så jag kan inte utala mig om dem specifikt. Men generellt brukar jag, och många med mig, avråda från "stora" allmänna codec-packs. T.ex:

Varning!

Var försiktig när du installerar codec-rutiner som du hittar på Internet, särskilt vissa av de gratispaket som finns på Internet och som påstås innehålla codec-rutiner från många olika företag eller organisationer. Det finns kända inkompatibilitetsproblem med vissa komponenter i dessa codec-paket, vilket kan leda till allvarliga uppspelningsfel i Windows Media Player och andra program. Felen kan även orsaka skador på systemet, vilket gör att det blir svårare för Microsoft Support att diagnostisera och felsöka problemen. Detta innebär att vi starkt avråder dig från att installera dessa codec-paket och vi rekommenderar att du tar bort dem från datorn om du har installerat dem och får problem med Media Player. Installera endast codec-rutiner, filter och plugin-program från betrodda, auktoriserade källor, till exempel den officiella leverantörens webbplats. Även då bör du vara försiktig: Vissa leverantörer av codec-rutiner erbjuder minimal kundsupport. Innan du installerar några digitala mediekomponenter ska du ställa in en återställningspunkt för systemet. Med hjälp av återställningspunkten kan du återställa den ursprungliga systemkonfigurationen om det skulle behövas.

http://windows.micro...asked-questions

Det är då bättre att ladda ned specifika codecs (från säker källa, helst direkt från den faktiska utgivaren/tillverkaren/utvecklaren) vartefter behoven uppstår.

VLC klarar f.ö. av de flesta format utan extra codecs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr uppstår problemet oavsett om jag kör Windows Media Player eller vlc. Suck! Hämtade även hem ett service pack med nya drivrutiner för grafikkrotet men samma sak händer ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tyvärr uppstår problemet oavsett om jag kör Windows Media Player eller vlc. Suck! Hämtade även hem ett service pack med nya drivrutiner för grafikkrotet men samma sak händer ändå.

 

Har du provat att avinstallera Codecpaketet?

 

Servicepack med nya drivrutiner för grafikkortet?

Varifrån och och vilka drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att avinstallera Codecpaketet?

 

Servicepack med nya drivrutiner för grafikkortet?

Varifrån och och vilka drivrutiner?

 

Två troliga orsaker till blåskärm:

Taskig codec. Avinstallera codec!

Norton! Norton har en problematisk historia bakom sig att orsaka systemkrascher. Avinstallera Norton, och skaffa ett annat antivirus. Finns flera bra gratisalternativ, som exempelvis avast, avg samt avira.

 

Testa dessa tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Norton! Norton har en problematisk historia bakom sig att orsaka systemkrascher. Avinstallera Norton, och skaffa ett annat antivirus. Finns flera bra gratisalternativ, som exempelvis avast, avg samt avira.

 

Jo jag hatar allt vad Norton heter! Och nu får jag spy galla igen! :)

 

Att ha Norton är till att riskera att få problem. Jag vet att de flesta aldrig har problem men de som får problem får dem av stora mått! Finns ingen anledning till att använda ett förinstallerat Norton på en nyinköpt dator heller (eller någon annan förinstallerad säkerhetsprogramvara heller för den delen för det börjar kosta efter prövotiden). Det är ju inte så att Norton på något sätt skulle vara bättre anpassat till datorn i fråga än något annan säkerhetsprogramvara.

 

Gå inte på tramset om att Norton skulle vara överlägset andra säkerhetsprogramvaror. Tester hit och tester dit, jag tar dem med en stor nypa salt. Det verkar mer vara nyhetstorka och ett sätt för säkerhetsprogramvarutillverkarna att försöka kapa åt sig andelar på marknaden.

 

Mitt tips är Microsofts säkerhetsprogramvara och windows inbyggda brandvägg . Fungerar klockrent och är gratis alltid. Virus/trojaner börjar dyka upp på sajter där de inte funnits innan märker jag men Microsoft Security hittar skiten och oskadliggör den.

 

http://www.microsoft...curity/mse.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenheten säger, att det inte finns något antivirusprogram/paket som är bäst.

Även om det finns flera som utmärker sig att vara bland dom bättre, men det handlar också om att det ska fungera bra ihop med den specifika datorn, och att man ska trivas med programmet.

 

Det handlar mer om att man måste pröva sig fram tills man hittar rätt version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Erfarenheten säger, att det inte finns något antivirusprogram/paket som är bäst.

Även om det finns flera som utmärker sig att vara bland dom bättre, men det handlar också om att det ska fungera bra ihop med den specifika datorn, och att man ska trivas med programmet.

 

Det handlar mer om att man måste pröva sig fram tills man hittar rätt version.

 

Ska man förstöra sin Windowsinstallation så ska man installera Nortons skräp.

 

Ett antivirus som jag använt i flera år är Nod32 man märker inte ens att den är igång, drar mycket lite resurser.

 

Kan köpas här: http://www.nod32.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man förstöra sin Windowsinstallation så ska man installera Nortons skräp.

 

Ett antivirus som jag använt i flera år är Nod32 man märker inte ens att den är igång, drar mycket lite resurser.

 

Kan köpas här: http://www.nod32.se

Vet inte vilka dåliga erfarenheter du haft med Norton, men jag kan i alla fall säga att jag aldrig haft några som helst problem med Norton Internet Security, som jag nu kört i några år.

 

Ofta är det andra saker som kan ställa till det.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilka dåliga erfarenheter du haft med Norton, men jag kan i alla fall säga att jag aldrig haft några som helst problem med Norton Internet Security, som jag nu kört i några år.

 

Ofta är det andra saker som kan ställa till det.

 

Mvh

Håller med. Jag har också kört Norton Internet Security på olika datorer i många olika miljöer och under en ganska lång tid. Det enda jag haft problem med är Sökning vid inaktivitet som man med fördel kan ställa till Av eftersom sökningen tenderar att starta i bakgrunden när man minst vill det. Bättre att köra en total genomsökning på natten t ex.

Jag tror också att de problem som kan uppstå i samspelet mellan antivirusprodukter/brandväggar och installerade programvaror

drabbar väldigt olika och kan inte generellt tillskrivas en viss produkt som t ex NIS. Att det kan finnas förhållandevis många rapporter om problem i samband med Norton beror nog i första hand på att det finns många installationer av just Symantecs produkter.

Att försöka komma överens om vilken antivirusprodukt som är "bäst" är nog som att försöka enas om vilket bilmärke som är "bäst". Det finns alltid för- och nackdelar, supporters och motståndare.

Är det en förinstallerad version av NIS kan man börja med att installera om den i samband med att man kanske ändå gör en ren installation för att få bort en del skräpprogram som brukar komma med nya datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...