Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med följande komponenter i billig HP-dator?


Gitruh7

Rekommendera Poster

Jag såg att Misco sålde en billig HP-kontorsdator med integrerat grafikkort (ej lämplig för spel) för 3500 :-, alltså en tusenlapp billigare än vad liknande datorer brukar kosta.

 

Tycker att det borde vara någon hake om ett känt märke rear ut vissa datorer en tusenlapp billigare. Jag vet att vissa processorer tidigare hade svårt att klara Windows 7 Preo i XP-läge. Kan det vara något sådant? Här är alltså huvudkomponenterna som fanns i datorn:

 

Processor 1 x AMD Athlon II X2 B24 / 3 GHz ( med dubbelkärna )

 

Moderkort

Kretstyp AMD 785G

 

Grafikprocessor/tillverkare ATI Radeon HD 4200 Shared Video Memory (UMA)

 

 

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2297112&SL_SectionID=10652#itab.2297112.2

 

 

Har någon hört något om problem med ovanstående komponenter som skulle kunna motivera varför man säljer datorn en tusenlapp billigare än andra kontorsdatorer med samma RAM-minne? Det brukar ju vara någon hake när man rear ut datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid rea nu, före och precis vid semesterstart. Orsaken är att till hösten kommer nya datorer med så mycket bättre prestanda så de äldre blir osäljbara. Om inte priset är rätt (lågt).

Och komponentpriserna sjunker.

Processorpriserna kan halveras på 6 månader. Såg för länge sedan hur en Pentium 4 1,7GHz sjönk från ca 7000kr i april till ca 4000kr i september hos Dustin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid rea nu, före och precis vid semesterstart. Orsaken är att till hösten kommer nya datorer med så mycket bättre prestanda så de äldre blir osäljbara. Om inte priset är rätt (lågt).

Och komponentpriserna sjunker.

Processorpriserna kan halveras på 6 månader. Såg för länge sedan hur en Pentium 4 1,7GHz sjönk från ca 7000kr i april till ca 4000kr i september hos Dustin.

 

 

 

Jo, men i det här fallet ser man ju att det är fråga om en dator som är klart billigare än jämförbara alternativ. Det jag tänker på är inte den påstådda storleken på rean utan jämförelsen med liknande konkurrenter nu, och då kommer man en tusenlapp billigare undan.

 

Man tycker att det borde vara någon hake. Är processorn AMD Athlon II X2 B24 OK? Är det integrerade grafikkortet helt odugligt även till enklare grafik? Någon hake borde det vara. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga MISCO?

Jag såg en gång ett sånt här erbjudande.

De sålde ett nätaggregat betydligt billigare än andra för samma fabrikat, modell.

Jag slog till.

De gick senare i konkurs. Räknat fel????

Och jag har varit med om när företag missat lägga på momsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga MISCO?

Jag såg en gång ett sånt här erbjudande.

De sålde ett nätaggregat betydligt billigare än andra för samma fabrikat, modell.

Jag slog till.

De gick senare i konkurs. Räknat fel????

Och jag har varit med om när företag missat lägga på momsen.

 

 

Problemet är nog inte att de glömt lägga på moms.

 

Här är förresten en dator med ungefär samma prestanda som kostar ytterligare en tusenlapp mindre, fast på Dustin:

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010550786.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5471

 

Processorn verkar vara ungefär samma som i Misco-datorn:

 

AMD Athlon II X2 250 3 GHz

 

Jag tycker att det borde finnas någon annan förklaring till de här realisationerna än att man bara känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hyllvärmare?

Det kostar pengar att ha produkter på lager, både i bundet kapital och räntor, värdeminskningar etc.

 

Är det nya modeller som är på väg in så måste man ju bli av med dom gamla, annars riskerar ju dessa att bli osålda - med stora kostnader som följd.

Marginalerna för återförsäljarna är inte så stora som man kanske skulle tro.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyllvärmare?

Det kostar pengar att ha produkter på lager, både i bundet kapital och räntor, värdeminskningar etc.

 

Är det nya modeller som är på väg in så måste man ju bli av med dom gamla, annars riskerar ju dessa att bli osålda - med stora kostnader som följd.

Marginalerna för återförsäljarna är inte så stora som man kanske skulle tro.

 

Mvh

 

 

Så skall man alltså anta att blliga datorer som reas med en tusenlapp eller två är hyllvärmare?

 

Vad kännetecknar en hyllvärmare? Är det att datorn inte har ett separat grafikkort och att den bara har 2 GB RAM?

 

Finns det inga dåliga processorer eller andra komponenter på marknaden idag som är kända för att vara dåliga? Vet att några Intel Pentium-processorer i början inte klarade köra Windows 7 i XP-läge så bra i början. Finns inga liknande problem? Underdimensionerade fläktar för moderkortet kanske? Underdimensionerade nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cpu-world...B24OCK23GQ.html

 

Processorn iditt första exempel har som synes stöd för hårdvaruvirtualisering.Det är ej längre helt nödvändigt för XPmode

 

Pentium 4 saknar väl i stort sett den finessen.

 

Misco har väl bedömt att de ej går att sälja datorn till det pris som man anger som ordinarie.Man kan också ha problem med likvideten.Se OnOffs konkurs.

 

Datorn i sej är väl för den som är ute efter Win 7 Prof. för kontorsarbete och XP mode ett hyggligt köp,men knappast en topprodukt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underdimensionerade nätaggregat?
De räcker till för vad som finns i datorn nu men om du vill stoppa i ett bättre grafikkort lär du nog behöva byta nätaggregatet också.

 

2 GB RAM anses nog som lite numera, men visst räcker det för Windows 7 med dagens program men program blir tyngre med åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cpu-world...B24OCK23GQ.html

 

Processorn iditt första exempel har som synes stöd för hårdvaruvirtualisering.Det är ej längre helt nödvändigt för XPmode

 

Pentium 4 saknar väl i stort sett den finessen.

 

Misco har väl bedömt att de ej går att sälja datorn till det pris som man anger som ordinarie.Man kan också ha problem med likvideten.Se OnOffs konkurs.

 

Datorn i sej är väl för den som är ute efter Win 7 Prof. för kontorsarbete och XP mode ett hyggligt köp,men knappast en topprodukt.

 

LARSAS

 

 

Tack för dina synpunkter.

 

Jag är väl inte ute efter en topp-produkt. Framför allt är jag inte ute efter att behöva köra avancerade spel. Just den här datorn hade jag tänkt ha på skrivbordet för att betala räkningar och sköta bokföringen med. Men jag vill inte att den skall gå sönder för snabbt. Det skall gå att byta fläkt till moderkortet utan att behöva byta nätaggregat.

 

Sedan har vi Dustins dator för 2500 :-. Varför inte spara en tusenlapp till? Datorn verkar ju ge ungefär samma prestanda. Vad är haken?

 

Jag saknar generellt bra infokanaler eller mallar som ger vägledning om hur man undviker att köpa fel dator. Tycker att utbudet är ett enda virrvarr och att det blir bara värre med åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De räcker till för vad som finns i datorn nu men om du vill stoppa i ett bättre grafikkort lär du nog behöva byta nätaggregatet också.

 

2 GB RAM anses nog som lite numera, men visst räcker det för Windows 7 med dagens program men program blir tyngre med åren.

 

 

Tack för dina synpunkter.

 

Hur är det, drar mer RAM-minne mer ström i samma utsträckning som grafikkort? Tycker att det borde gå att uppgradera med mer RAM-minne utan att byta nätaggregat om det står max 8 eller 16 GB. Eller kan det vara något sådant som är haken med rea-datorer? Tycker 300-320 W låter väldigt litet. Har 350 W nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorerna har ju inte alltid vara rea-datorer, man kan ju se prisutvecklingen på prisjakt. RAM-minnen drar så lite ström så det ska ju gå bra att lägga till lite mer eller byta ut de befintliga mot större. Men de angivna max-storlekarna gäller hur mycket som moderkorten klarar av att hantera vilket inte är detsamma som hur mycket nätaggregatet klarar av. På samma sätt som att det står att det finns en massa lediga platser för instickskort, hårddiskar mm, men om man proppar datorn full kommer inte nätaggregatet att klara av det.

 

Din nuvarande dator har kanske ett separat grafikkort medan dessa två har grafikenheterna integrerade på moderkortet vilket är strömsnålare. Sedan har både processor- och grafiktillverkare jobbat mycket med att hålla nere strömförbrukningen de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag saknar generellt bra infokanaler eller mallar som ger vägledning om hur man undviker att köpa fel dator. Tycker att utbudet är ett enda virrvarr och att det blir bara värre med åren.

Ja det kan jag hålla med om.

 

Ett sätt är ju att leta reda på tester om just den produkten man är intresserad av och gärna jämföra olika tester och olika produkter i samma segment.

 

Ett annat råd som jag i allafall kör efter, är att bara handla hos välrenommerade butiker som inte ligger på "randen av konkurs".

Aldrig av sk. små firmor för om firman upphör och datorn behöver lämnas in på service eller annat, så blir det krångel.

Men nu går ju On/Off i konkurs och kanske kommer att ha Konkurs-utförsäljning?

 

Sedan har ju PC För Alla en guide som kan vara bra att titta i: KÖPGUIDE: DATOR

 

Eller kan det vara något sådant som är haken med rea-datorer? Tycker 300-320 W låter väldigt litet. Har 350 W nu.

En dator med begränsad effekt på nätaggregatet brukar ju också ha begränsningar på det övriga. tex. så kanske inte den är lämpad för framtida uppgradering av ex. grafikkort etc. Datorlådan kan också vara väldigt liten och även den kan begränsa framtida hårdvaru-uppgraderingar.

 

Ang. REA-datorer så har jag i princip sagt vad jag tror i mitt tidigare inlägg.

Att en butik Rear en vara betyder ofta att dom vill sälja ut denna så fort som möjligt.

Att en butik har ett lägre Rea pris än en annan är inte ovanligt. Det har med olika strategier etc. att göra hos olika butiker/kedjor.

 

Hyllvärmare kännetecknas av att dessa står på lagerhylla och man inte blir av med dessa.

Tex. om man tagit hem ett för stort parti och inte lyckats sälja av alla.

Tar man då in i kalkylen med alla kapitalkostnader inkl. lagerkostnader, hyra, uppvärmning etc. så är det stora pengar det är frågan om. Klart att man vill bli av med dessa.

 

Kampanjpriser brukar ibland vara samma sak - men kan också betyda att man tagit in ett parti av en viss modell eller vara, för att då använda dessa som sk.lockpriser för att kunden då förhoppningsvis handla något mer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...