Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backupprogram


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Jag har precis skaffat en liten WD USB-hårddisk. Det kom ett backupprogram med disken, men det ser ut som om man inte kan kontrollera vilka mappar som det ska tas backup på.

 

Är det någon som kan tipsa om bra backupprogram för Windows XP?

 

Krav är att man ska kunna välja vilka mappar som ska kopieras/synkas. Jag vill också att man ska kunna välja att få en varning om filer ska tas bort (deletade filer) från backupen. Det ska helst inte spela någon roll vilken enhetsbokstav enheten får när man kopplar in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en nackdel med detta program, går inte att återställa en backup, det får man göra manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men grejen med en backup är just att backupen sker och då är Cobian enkelt och resurssnålt. Något egentligen behov av att återställa via programmet när det lika bra går att använda utforskaren finns det egentligen inte.

 

Men visst, ett GUI med enkla tydliga backup-datum och versioner av filer vore inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen konstig backup-fil som på något sätt ska återställas med ett visst program. Det är ju eg. bara en filkopiering som sker. Har man koll på filstrukturen på målet så ser man ju hur källan såg ut.

När man gör ett Backup-jobb så kan man passa på att skapa ett Backup-jobb fast åt andra hållet men då inte schemalägga det jobbet. Visst - då blir det ju lite manuellt jobb att återställa.

 

Sedan gäller det ju då också att det inte är disken som programmet ligger på som måste återställas. Då kan det vara bra att ha tagit en kopia på Main List.lst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag vet inte om kravet var att det skall vara gratis eller inte, på svenska eller ej?

 

Jag kan annars rekommendera Acronis True Imge Home 2011 som jag själv kör.

Använder det på stationära med Windows 7 samt också på laptopen med Windows XP där jag använder just en USB-disk.

 

Nu får den på laptopen iof. samma enhetsbokstav varje gång på den gamla maskinen, men det tror jag inte spelar så stor roll. Acronis känner av själv var backupen finns har jag för mig och kan då fortsätta med incremental diskbackup.

 

Använder den också för fil-backup.

 

Vid byte av hårddisk på både laptopen och stationära datorn var det hela mycket enkelt - bara att göra en restore av diskbackupen till den nya hårddisken i båda fallen. Givetvis bra att börja med att göra en startup recovery Acronis boot Cd-skiva direkt efter installationen då.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om kravet var att det skall vara gratis eller inte, på svenska eller ej?

 

Jag kan annars rekommendera Acronis True Imge Home 2011 som jag själv kör.

Använder det på stationära med Windows 7 samt också på laptopen med Windows XP där jag använder just en USB-disk.

 

Nu får den på laptopen iof. samma enhetsbokstav varje gång på den gamla maskinen, men det tror jag inte spelar så stor roll. Acronis känner av själv var backupen finns har jag för mig och kan då fortsätta med incremental diskbackup.

 

Använder den också för fil-backup.

 

Vid byte av hårddisk på både laptopen och stationära datorn var det hela mycket enkelt - bara att göra en restore av diskbackupen till den nya hårddisken i båda fallen. Givetvis bra att börja med att göra en startup recovery Acronis boot Cd-skiva direkt efter installationen då.

 

Mvh

 

Är det några begränsningar i trialen för Acronis, för annars kostar den ju pengar, Cobian är ju helt fri, och är faktiskt alldeles utmärkt att använda, även fullt ut i nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det några begränsningar i trialen för Acronis, för annars kostar den ju pengar, Cobian är ju helt fri, och är faktiskt alldeles utmärkt att använda, även fullt ut i nätverk.

Jo visst kostar den pengar, det var därför jag var osäker på vad som efterfrågades.

Dock är det väl inte några jättesummor för vad man faktiskt får.

319 Sek direkt från Acronis https://store.acroni...ymentCurrencyId

 

Ja trial versionen skall vara nästan fullt fungerande - dock endast under försöksperioden som jag är lite osäker på hur länge den är.

 

Sidan 14 i Acronis True Image Home 2011 manualen som hämtas här.

 

Mvh

 

[Edit] Hittade en tabell som visar skillnaderna på trial vs. fullversion i deras olika utgåvor.

30-dagar och Diskkloning är disabled samt det går endast att göra Recovery från boot CD - annars går det att göra backup, formatera hårddiskar etc från boot CD.

http://kb.acronis.com/content/2768

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
WinGuider.se

Tack för tipsen! Ska kolla upp dem i helgen kanske...

 

 

Annars kan du alltid prova att använda XP Pro´s inbyggda backupprogram...

 

Ntbackup.exe tror jag det hette...

 

Passar på att inflika ett gott råd till er som tänker uppgradera från XP till Vista, eller nu ännu troligare... Windows 7..

Var inte snåla och välj Home-varianterna för dessa har en begränsad backup..

 

Köp t.ex. Windows 7 Pro hellre.. Den kostar ynka 350kr mer än home premium men då får du bl.a. med praktiska saker som man gärna använder hemma.. T.ex. möjligheten att skapa säkerhetskopior bl.a. över nätverket till t.ex. ett NAS.. eller en annan dator.. Med home är du begränsad till lokal disk eller USB-disk..

 

Vill du med Home skapa säkerhetskopior som sparas till nätverket så måste du då köpa ett separat backup-program, som bara det kostar MER än merkostnaden mellan home och Pro!

 

Du får även möjligheten att kryptera ditt data med EFS i Windows 7 Pro..

 

Så alla med en bärbar dator bör faktiskt använda Windows 7 Pro och skydda sina privata filer med EFS-krypteringen ifall datorn kommer bort eller blir stulen!

 

Stödet för säkerhetskopiering till nätverket och kryptering av filer och data med ett högerklick finns bara i PRO (och uppåt) men inte alls i HOME...

I mina ögon är det viktiga saker man gärna bör använda hemma! Som privatperson.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du alltid prova att använda XP Pro´s inbyggda backupprogram...

 

Ntbackup.exe tror jag det hette...

 

Passar på att inflika ett gott råd till er som tänker uppgradera från XP till Vista, eller nu ännu troligare... Windows 7..

Var inte snåla och välj Home-varianterna för dessa har en begränsad backup..

 

Köp t.ex. Windows 7 Pro hellre.. Den kostar ynka 350kr mer än home premium men då får du bl.a. med praktiska saker som man gärna använder hemma.. T.ex. möjligheten att skapa säkerhetskopior bl.a. över nätverket till t.ex. ett NAS.. eller en annan dator.. Med home är du begränsad till lokal disk eller USB-disk..

 

Vill du med Home skapa säkerhetskopior som sparas till nätverket så måste du då köpa ett separat backup-program, som bara det kostar MER än merkostnaden mellan home och Pro!

 

Du får även möjligheten att kryptera ditt data med EFS i Windows 7 Pro..

 

Så alla med en bärbar dator bör faktiskt använda Windows 7 Pro och skydda sina privata filer med EFS-krypteringen ifall datorn kommer bort eller blir stulen!

 

Stödet för säkerhetskopiering till nätverket och kryptering av filer och data med ett högerklick finns bara i PRO (och uppåt) men inte alls i HOME...

I mina ögon är det viktiga saker man gärna bör använda hemma! Som privatperson.

:)

Då kan du informera Microsoft om detta, och säga till alla butiker som säljer datorerna med förinstallerade operativ att dom går över till Pro versionen, för inte skulle jag som privatperson, betala extra för att få en annan version, när det som följer med, fungerar utmärkt, det är ju så som folk för det mesta resonerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en nackdel med detta program, går inte att återställa en backup, det får man göra manuellt.

förstår inte riktigt, vad menas med manuellt här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt, vad menas med manuellt här?

 

Helt enkelt att det finns ingen funktion i programmet som hjälpe dig hålla koll på och återställa filer. Istället lagras backupen som redan kopior under exempelvis datumstämplade mappar.

 

Behöver du återställa en fil eller en mapp navigerar du alltså manuellt, vi utforskaren, till den enhet, den mapp, där backupen finns och letar reda på den fil, den mapp, du vill återställa.

 

Inte svårt och inte en begränsning för mig då jag ivartfall inte har behov av alltför avancerade återställningsfunktioner, jag är mest intresserad av att ha en automatisk backup så att jag vet att det finns en räddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du återställa en fil eller en mapp navigerar du alltså manuellt, vi utforskaren, till den enhet, den mapp, där backupen finns och letar reda på den fil, den mapp, du vill återställa.

 

1. så om jag skall återställa en mapp/fil som finns på enhet F: flyttar/kopierar jag över den till enhet C: helt enkelt?

 

2. skulle vilja uppgradera (9.5.1.212) till Cobian Bacup 10.1 men när jag klickade på 'Verktyg - Kolla efter nya versioner' fick jag följande meddelande:

 

2011-07-30 06:05:56 Söker efter nya versioner. Vänta...

ERR 2011-07-30 06:06:17 Fel vid sökning efter nya versioner (felet kan finnas på serversidan eller kan vara en brandväggskonflikt): Connect timed out.

 

vet inte vad jag skall göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. så om jag skall återställa en mapp/fil som finns på enhet F: flyttar/kopierar jag över den till enhet C: helt enkelt?

 

2. skulle vilja uppgradera (9.5.1.212) till Cobian Bacup 10.1 men när jag klickade på 'Verktyg - Kolla efter nya versioner' fick jag följande meddelande:

 

2011-07-30 06:05:56 Söker efter nya versioner. Vänta...

ERR 2011-07-30 06:06:17 Fel vid sökning efter nya versioner (felet kan finnas på serversidan eller kan vara en brandväggskonflikt): Connect timed out.

 

vet inte vad jag skall göra

 

1. Ja, om det är på enhet F: som du har lagt din backup, via Cobian.

 

2. Gå direkt till Cobian Soft och hämta senaste versionen och installera.

 

Glöm inte att spara din backupfil, så slipper du lägga in uppgifterna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja, om det är på enhet F: som du har lagt din backup, via Cobian.

 

2. Gå direkt till Cobian Soft och hämta senaste versionen och installera.

 

Glöm inte att spara din backupfil, så slipper du lägga in uppgifterna igen.

 

måste jag avinstallera den tidigare versionen först?

 

vilken backupfil? den som redan finns på enhet F:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Då kan du informera Microsoft om detta, och säga till alla butiker som säljer datorerna med förinstallerade operativ att dom går över till Pro versionen, för inte skulle jag som privatperson, betala extra för att få en annan version, när det som följer med, fungerar utmärkt, det är ju så som folk för det mesta resonerar.

 

Ursäkta det sena svaret (har inte tittat i tråden på länge!)

 

Vad datorn levereras med för windows 7 version är egentligen inte så viktigt.. eftersom Windows 7 har sin

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/windows-anytime-upgrade

 

Med den kan du lätt byta upp dej till den version du egenligen eftersträvade att ha..

 

Men sedan är det så att vill du som kund köpa t.ex. en bil av märket X, så inte går du till en bilhandlare som inte alls säljer detta märke!? Du går självklart till en som säljer det du vill köpa..

 

Vill man ha Windows 7 PRO förinstallerat på din blivande dator.. Dä köper du datorn på ett ställe som kan ge dej en dator med Windows 7 Pro förinstallerad.. Eller så använder du Anytime Upgrade funktionen..

 

Problemet är, som jag tidigare påpekat, inte att butiker säljer datorer med Windows 7 Home utan att konsumenterna TROR att de måste köpa just windows 7 Home för att de ska ha datorn hemma..

 

Därför informerar jag om de PRAKTISKA skillnaderna mellan Home och Pro versionerna.. Pro kostar drygt 350kr extra i jämförelse..

350Kr som kunden sedan slipper lägga ut för att köpa extra backup- eller krypteringsprogram.

 

Kort sagt:

Informerar man kunderna om att windows 7 PRO är den absolut mest kostnadseffektiva windows versionen även för hem-PC´s då kommer butikerna snart att endast erbjuda PRO förinstallerat i sina datorer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Oskar Hansson

Tänkte bara dela med mig av den lösning jag till slut valde.

Inte exakt vad jag var ute efter, men en enkel och snabb metod.

 

En skriptfil (som jag startar via en ikon) kopierar filerna inkrementellt till den externa disken (oavsett vilken enhetsbokstav den är på) till en backupmapp på årsbasis(eller mån/dag). Vid nytt år blir det en ny fullständig kopia igen. I en textfil kan man specificera filer som inte ska kopieras.

@ECHO OFF
REM ##GET DATE##
REM http://ss64.com/nt/syntax-getdate.html
REM This will return the date into environment variables
REM 2002-03-20 : Works on any NT/2K/XP machine independent of regional date settings
REM 2011-05-04 : Updated to also handle the German language under Windows 7

  FOR /f "tokens=1-4 delims=/-. " %%G IN ('date /t') DO (call :s_fixdate %%G %%H %%I %%J)
  goto :s_print_the_date

  :s_fixdate
  if "%1:~0,1%" GTR "9" shift
  FOR /f "skip=1 tokens=2-4 delims=(-)" %%G IN ('echo.^|date') DO (
      Set %%G=%1&set %%H=%2&Set %%I=%3)
  goto :eof

  :s_print_the_date
  Endlocal&(
  Echo.|date|find "JJ">nul
  If errorlevel 1 (
    REM English locale
    Echo  Year:[%yy%]  Month:[%mm%]  Day:[%dd%]
    SET yy=%yy%&SET mm=%mm%&SET dd=%dd%
  ) Else (
    REM German locale
    Echo  Jahr:[%JJ%]  Monat:[%MM%]  Tag:[%TT%]
    SET yy=%JJ%&Set mm=%MM%&SET dd=%TT%
  ))
REM ##SETTINGS##
REM Name of device name.
set Label=ExternDisk
REM Source folder.
set sourcefolder=My Documents\
REM Source path.
set source=I:\%sourcefolder%*.*
REM Destination folder drive:\[destination].
set destination=Backup-%YY%\%sourcefolder%
REM Path to text file with file extensions NOT to copy. One file extension per line.
set exclude=I:\EXCLUDE.TXT
REM Find drive letter for the named device.
set drive=

for /F %%a in ('fsutil fsinfo drives ^| find "\" ^| find /i /v "Drives"') do fsutil fsinfo VolumeInfo %%a | find /i "%Label%" > nul && set drive=%%a

if "%drive%"=="" (echo Device not found) else (echo The device "%Label%" is mounted on drive %drive%)

@ECHO Files in "%source%" will be copied to "%drive%%destination%" (if newer). Files with extensions listed in "%exclude%" will not be copied.
@pause
REM ##COPY##
XCOPY "%source%" "%drive%%destination%" /D/S/V/C/F/K/Y/EXCLUDE:%exclude%
REM Copy all files from source to destination.
REM /SWITCHES USED AS FOLLOWS:
REM /D - COPIES FILES OVER TOP OF OLD ONES IF NEWER DATE FOUND ON SOURCE
REM /S - COPIES DIRECTORIES AND SUB-DIRECTORIES EXCEPT EMPTY ONES
REM /E - COPIES EMPTY DIRECTORIES
REM /V - COPIES VERIFIES EACH NEW FILE
REM /C - COPIES EVEN IF ERRORS OCCUR
REM /F - COPIES DISPLAYS SOURCE AND DESINATION FILES WHILE COPYING
REM /H - COPIES HIDDEN AND SYSTEM FILES
REM /K - COPIES ATTRIBUTES
REM /Y - STOP PROMPTING FOR PERMISSION TO OVERWRITE
REM /EXCLUDE:FILE.TXT - STOPS COPYING OF FILES WITH FILEXTENSINS LISTED
@pause

 

Textfilen kan se ut så här:

.bak

.tmp

.SYS

 

Delar av skriptet har jag hittat på nätet och satt samman med lite eget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...