Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 95 kan inte starta på grund av för lite minne


Breehc Nicdoll

Rekommendera Poster

Breehc Nicdoll

Jag har installerat Windows 95 på en dator som annars kör Windows XP (jag har dubbla operativsystem alltså). Installationen gick bra, men när jag startar Windows 95 så får jag felmeddelandet: "Det finns inte tillräckligt med minne för att starta Windows. Avsluta ett eller flera minnesresidenta program, eller ta bort onödiga rader i filerna CONFIG.SYS och AUTOEXEC.BAT, och starta sedan om datorn."

 

Problemet är att jag förvisso har tillräckligt med minne för att starta Windows (i Windows XP står det att jag har två GB i RAM). Det har att göra med att Windows 95 inte klarar av för stora minnen, eftersom alla adresser i systemområdet då förbrukas.

 

Man skall kunna ställa in den maximala minnesmängden under [vcache], MaxFileCache i system.ini och på så sätt åtgärda detta problem, men de maximum (bland annat 524 288 kB) jag har använt har givit mig samma felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har installerat Windows 95 på en dator som annars kör Windows XP (jag har dubbla operativsystem alltså). Installationen gick bra, men när jag startar Windows 95 så får jag felmeddelandet: "Det finns inte tillräckligt med minne för att starta Windows. Avsluta ett eller flera minnesresidenta program, eller ta bort onödiga rader i filerna CONFIG.SYS och AUTOEXEC.BAT, och starta sedan om datorn."

 

Problemet är att jag förvisso har tillräckligt med minne för att starta Windows (i Windows XP står det att jag har två GB i RAM). Det har att göra med att Windows 95 inte klarar av för stora minnen, eftersom alla adresser i systemområdet då förbrukas.

 

Man skall kunna ställa in den maximala minnesmängden under [vcache], MaxFileCache i system.ini och på så sätt åtgärda detta problem, men de maximum (bland annat 524 288 kB) jag har använt har givit mig samma felmeddelande.

 

Har du startat om Windows 95 efter det att du gjort inställningarna?

 

http://www.pcguide.com/opt/opt/osLimitDiskCache-c.html

 

Google ger annars hyfsat med träffar angående vcache:

 

http://www.bit.ly/pVaS8i (förkortad länk)

 

Allt verkar hänga på minnesmängden. Ett sådant gammalt system har säkert svårt för att hantera dagens stora minnesmängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. hålla på med dessa gamla system, kan vara lite knivigt, men det är lite kul också, lite nostalgi.

Men testa gärna med kanske 30MB först och se om det fungerar, gör det det, kan du ju sakta öka tills du märker var gränsen går för just din installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Ja. hålla på med dessa gamla system, kan vara lite knivigt, men det är lite kul också, lite nostalgi.

Men testa gärna med kanske 30MB först och se om det fungerar, gör det det, kan du ju sakta öka tills du märker var gränsen går för just din installation.

 

Ja, det är fruktansvärt onödigt … men kul. Jag har testat med olika storlekar (40 MB, till och med 8 MB), men skall testa det som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Nej, nu har jag testat med 4 MB, 5 MB, 8 MB, 10 MB, 20 MB, &c. På Wikipedia står det att Windows 95 bör köras under 4 MB RAM, så vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W95 är den Windowsversion som gjorde att jag efter misslyckats installera NT4 och lyckats installera Redhat linux 5.0 fick resultatet att jag efter W95 kört olika linuxreleaser.

T.ex. klarar inte explorer i W95 att alltid kopiera en fil felfritt från en mapp till en annan mapp.

För att göra det 100% felfritt måste man använda winfile i W95 som bara klarar 8.3 tecken

Fdisk i w95 klara bara göra en partition. Använder man fdisk till att göra en primär partition samt en utökad med logiska parttioner så är det överhängande risk partitionerna överlappar.

Vilket innebär att skriver man i en partition kan man skriva över filer i en annan partition.

W95 undvikes. Tycker jag.

Och det gjorde Microsft också 1998.

Då lanserades Windows 98 med reklam på de vanliga gatureklampelarna. På dessa stod ungefär: "Har du huvudvärk eller mår illa, uppgradera till Windows 98"

 

Vill du ha en äldre Windowsversion på datorn rekommenderar jag W98. Vilket jag har.

Och använder vid t.ex BIOS uppgradering. Istället för att då rycka fram dosdisketter.

Installerat från diskett som finns på http://www.bootdisk.com

filer

 

# cat autoexec.bat

@echo off

PATH=C:\;C:\DOS

LH /L:2,28032 C:\DOS\MSCDEX.EXE /D:banana /L:R

MODE CON CODEPAGE PREPARE=((850) C:\DOS\EGA.CPI)

MODE CON CODEPAGE SELECT=850

LH /L:2,20592 KEYB SV,,C:\DOS\KEYBOARD.SYS

LH /L:2,16320 C:\DOS\DOSKEY.COM

C:\DOS\MOUSE.COM

 

# cat config.sys

DEVICE=C:\MEMMAKER\HIMEM.SYS /testmem:off

DEVICE=C:\MEMMAKER\EMM386.EXE NOEMS

BUFFERS=20,0

FILES=30

DOS=UMB

LASTDRIVE=Z

FCBS=4,0

DEVICEHIGH /L:2,18112 =C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)

COUNTRY=046,850,C:\DOS\COUNTRY.SYS

DEVICEHIGH /L:2,33760 =C:\DOS\CD1.SYS /D:BANANA

 

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1f0,14

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:170,15

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:170,10

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1e8,12

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1e8,11

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:168,10

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:168,9

 

En del av ovan filer finns inte hos bootdisk.com utan jag har tagit dem från en W98 installation

och placerat dem i mappen C:\DOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Så vitt jag kan se står det att Windows 98 kräver att det finns minst 4 MB RAM-minne i datorn. http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_95#Systemkrav

 

Jag har i beskrivningar av moderkort sett att det står att de inte stödjer Windows 98 och äldre Windows. Vet du att ditt moderkort ska fungera med Windows 95?

 

Det är mycket möjligt att mitt moderkort inte stödjer Windows 95, men jag vet inte om jag har någon beskrivning av det. Jag har en ny dator som jag har tänkt att formatera om helt och hållet och installera något annat opertivsystem på den. Den datorn är dock nyare. Är det så att alla dagens moderkort inte stödjer Windows 95?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

W95 är den Windowsversion som gjorde att jag efter misslyckats installera NT4 och lyckats installera Redhat linux 5.0 fick resultatet att jag efter W95 kört olika linuxreleaser.

T.ex. klarar inte explorer i W95 att alltid kopiera en fil felfritt från en mapp till en annan mapp.

För att göra det 100% felfritt måste man använda winfile i W95 som bara klarar 8.3 tecken

Fdisk i w95 klara bara göra en partition. Använder man fdisk till att göra en primär partition samt en utökad med logiska parttioner så är det överhängande risk partitionerna överlappar.

Vilket innebär att skriver man i en partition kan man skriva över filer i en annan partition.

W95 undvikes. Tycker jag.

Och det gjorde Microsft också 1998.

Då lanserades Windows 98 med reklam på de vanliga gatureklampelarna. På dessa stod ungefär: "Har du huvudvärk eller mår illa, uppgradera till Windows 98"

 

Vill du ha en äldre Windowsversion på datorn rekommenderar jag W98. Vilket jag har.

Och använder vid t.ex BIOS uppgradering. Istället för att då rycka fram dosdisketter.

Installerat från diskett som finns på http://www.bootdisk.com

filer

 

# cat autoexec.bat

@echo off

PATH=C:\;C:\DOS

LH /L:2,28032 C:\DOS\MSCDEX.EXE /D:banana /L:R

MODE CON CODEPAGE PREPARE=((850) C:\DOS\EGA.CPI)

MODE CON CODEPAGE SELECT=850

LH /L:2,20592 KEYB SV,,C:\DOS\KEYBOARD.SYS

LH /L:2,16320 C:\DOS\DOSKEY.COM

C:\DOS\MOUSE.COM

 

# cat config.sys

DEVICE=C:\MEMMAKER\HIMEM.SYS /testmem:off

DEVICE=C:\MEMMAKER\EMM386.EXE NOEMS

BUFFERS=20,0

FILES=30

DOS=UMB

LASTDRIVE=Z

FCBS=4,0

DEVICEHIGH /L:2,18112 =C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)

COUNTRY=046,850,C:\DOS\COUNTRY.SYS

DEVICEHIGH /L:2,33760 =C:\DOS\CD1.SYS /D:BANANA

 

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1f0,14

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:170,15

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:170,10

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1e8,12

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1e8,11

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:168,10

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:168,9

 

En del av ovan filer finns inte hos bootdisk.com utan jag har tagit dem från en W98 installation

och placerat dem i mappen C:\DOS

 

Jag har någon gammal "säkerhetskopia av hårddisken vid leverans"-bootdisk som verkar vara av Windows 98. Om Windows 95 inte fungerar kanske jag installerar Windows 98 istället, men Windows 95 är framför allt en nostalgigrej – jag har aldrig kört Windows 98, utan jag tror att jag har fått disken med en dator av Windows ME.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att mitt moderkort inte stödjer Windows 95, men jag vet inte om jag har någon beskrivning av det. Jag har en ny dator som jag har tänkt att formatera om helt och hållet och installera något annat opertivsystem på den. Den datorn är dock nyare. Är det så att alla dagens moderkort inte stödjer Windows 95?

Det står i alla fall inte i alla moderkortsbeskrivningar jag ser. Vad är det för moderkort resp. datormodell om det är en märkesdator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Hmm... Windows 95 körs ju i DOS, och felmeddelandet pratar om minnesresidenta program. Jag har för mig att dessa program bara kunde vara i de första 640 kilobyten av RAM, så antagligen syftar felmeddelandet på att du har för lite ledigt under 640 kB. Hur mycket mer minne du har än 640 kB spelar ingen roll i DOS om du inte har tillräckligt mycket ledigt under 640 kB.

 

Vad som hamnar i det minnesområdet när du startar datorn anges i config.sys och autoexec.bat, så hur ser de filerna ut hos dig? LH (loadhigh) respektive devicehigh tillkom i DOS 5.0 (har jag för mig) och innebar då att man kunde ladda en del drivrutiner i ett minnesområde högre än 640 kB för att få mer plats.

 

Jag minns på den gamla goda tiden att vissa spel inte gick att starta om man hade laddat både drivrutinen för cd-spelaren och för ljudkortet. Så man fick kopiera spelet till hårddisken först och sedan starta om utan cd-spelare för att kunna köra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Hmm... Windows 95 körs ju i DOS, och felmeddelandet pratar om minnesresidenta program. Jag har för mig att dessa program bara kunde vara i de första 640 kilobyten av RAM, så antagligen syftar felmeddelandet på att du har för lite ledigt under 640 kB. Hur mycket mer minne du har än 640 kB spelar ingen roll i DOS om du inte har tillräckligt mycket ledigt under 640 kB.

 

Vad som hamnar i det minnesområdet när du startar datorn anges i config.sys och autoexec.bat, så hur ser de filerna ut hos dig? LH (loadhigh) respektive devicehigh tillkom i DOS 5.0 (har jag för mig) och innebar då att man kunde ladda en del drivrutiner i ett minnesområde högre än 640 kB för att få mer plats.

 

Jag minns på den gamla goda tiden att vissa spel inte gick att starta om man hade laddat både drivrutinen för cd-spelaren och för ljudkortet. Så man fick kopiera spelet till hårddisken först och sedan starta om utan cd-spelare för att kunna köra...

 

Men Microsoft skriver ju själva att samma felmeddelande kan förorsakas av för stort RAM (vilket jag har). Jag har faktiskt inte alls tagit bort några rader i vare sig autoexec.bat eller config.sys, så det vore kanske ändå en god idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...