Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Media Player - dåligt ljud vissa CD


raaland

Rekommendera Poster

Problemet är alltså att vid uppspelning av vissa musik-CD låter ljudet som en dåligt inställd radiostation. Men bara vissa CD - samtliga nya, oberoende av skivbolag. Jag har Windows 7, ASUS-maskin, inköpt jan. 2010.

Tacksam för svar om orsak och ev. åtgärder samt tips för felsökning.

-Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vissa musikCD låter kass beror väl på att de har ett antikopieringsskydd som gör att de låter kass.

Första gången jag hörde om det här var i GP för kanske 10 år sedan. En musikrecensent hade blivit uppringd av köpare till Robins sista skiva och undrat hur in i h-e han kunde skriva så positivt om nått som lät så illa. Vilket han instämde i efter fått lyssna på CDn som var köpt i affär. RecensionsCDn han fått från SONY var utan kopieringsskydd.

För min del blev den här artikeln orsaken till att jag slutade köpa CD.

Glömde bort det vid ett tillfälle.

Och den nyinköpta CDn lät kass på min CDspelare. Orkade inte gå tillbaka med den.

 

Intressant är att recensenten konstaterade att tom på en SONY CD-spelare lät den i handeln sålda Sony CDn med Robins musik kass jämfört med recensionsCDn.

Robin tog senare och lämnade SONY.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hur det går till i världen - men faktum är att samma CD som låter skräp i datorn låter utmärkt i min vanliga CD-spelare. Jag får prova med några av mina äldre datorer - fast det borde inte göra nån skillnad. Kanske ett annat uppspelningsprogram än Windows Media Player? Ja, här finns tydligen en del att pyssla med - tur man är arbetslös...(Det hela handlar om att jag vill ha samtliga låtar komponerade helt eller delvis av och framförda av Danny Kirwen, otroligt bra gitarrist och sångare i "gamla" Fleetwood Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett annat uppspelningsprogram än Windows Media Player

 

Här är det nog många som skulle säga VLC men den spelaren är enligt min erfarenhet en av de sämsta.

KMPlayer och SMPlayer är, enligt mig, bättre spelare när det gäller video.

Vad gäller musik så är ju Winamp en klassiker och JetAudio en annan bra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för förslagen, men jag löste det genom att plocka fram min gamla 12 tum Dell Latitude D400 med XP Home och en extern cd-spelare: Kopierade först över till hårddisken på Dell-datorn, därifrån till ett USB-minne och sedan till den dator jag använder nu. Lite omständligt, men ljudkvalitén är god!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner Winamp men problemet kvarstod. Lösningen för att få ett bra ljud är alltså att använda en äldre version av Windows Media Player, kopiera över på USB-minne osv.

Raaland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte....Låter det dåligt vid uppspelning låter det dåligt efter kopiering ...Låter det bra vid uppspelning så låter det bra vid kopieringen... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...