Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird 5.0 tjatar om att komprimera och låser sig.


Dingrot

Rekommendera Poster

Senaste Thunderbird 5.0 vill komprimera när jag ska ta bort ett meddelande.

En ruta kommer upp direkt som frågar om jag vill komprimera. Men låser sig direkt därefter innan jag ens hinner trycka på OK eller avbryt.

HDD:n jobbar upptaget.

Allt annat fungerar i programmet som vanligt.

Tips ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktyg och Inställningar

Avancerat

Fliken Nätverk & diskutrymme

 

Under Diskutrymme, så klickar du ur rutan för "Komprimera mappar när det kan spara över...".

Detta är mest till för om man har lite utrymme på hårddisken och har mycket mail som man vill spara, men idag när man oftast har stora hårddiskar, så är detta inte nödvändigt att använda.

Jag har den aldrig ibockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktyg och Inställningar

Avancerat

Fliken Nätverk & diskutrymme

 

Under Diskutrymme, så klickar du ur rutan för "Komprimera mappar när det kan spara över...".

Detta är mest till för om man har lite utrymme på hårddisken och har mycket mail som man vill spara, men idag när man oftast har stora hårddiskar, så är detta inte nödvändigt att använda.

Jag har den aldrig ibockad.

 

Tack för det tipset.

Men jag tycker det är märkligt att de har den funktionen som default.

Jag minns inte att det varit så tidigare - därför att problemet uppstod efter 5.0 - och man har ju uppdaterat många gånger innan den versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funnits med i dom sista versionerna vad jag vet, brukar själv glömma bort det, men blir ju påmind första gången, och då får jag slå av funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla rekommenderar att man komprimerar regelbundet:

If you don't compact your mail folders periodically, they can grow very large and make Thunderbird slow to a crawl. If you wait too long before compacting, you can also lose the entire contents of one or more folders.
http://kb.mozillazine.org/Compacting_folders

och mer finns under rubriken "What happens if you do not compact folders?".

 

De har också ett antal åtgärdsförslag när det är problem med komprimeringen: http://kb.mozillazine.org/Compacting_folders#Compacting_does_not_seem_to_work

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...