Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med portar


sktx88

Rekommendera Poster

Jag har SIP-telefoner som jag registrerar på en extern PBX och har ett stort problem.

 

På en av mina datorer måste jag ange den fullständiga IP-adressen inklusive portnummertill servern på vilken PBX:n finns, t.ex. 94.237.178.42:5061, annars får jag bara felmeddelandet "Not found".

På övriga datorer hittar den porten själv utan att jag behöver ange det i IP-adressen.

 

Detta leder till en rad problem senare. Vad beror det på? Mycket tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu upptäckt att jag har problem med mer nätverkstrafik, min operatör säger att nätveket tappar några ACKs på vägen och att dom därför inte fått nån respons.

 

Jag har väldigt dålig koll på nätverk, har installerat Wireshark och kört det när problemen uppstår - vad är det för någon jag ska kolla efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu upptäckt att jag har problem med mer nätverkstrafik, min operatör säger att nätveket tappar några ACKs på vägen och att dom därför inte fått nån respons.

 

Jag har väldigt dålig koll på nätverk, har installerat Wireshark och kört det när problemen uppstår - vad är det för någon jag ska kolla efter?

 

Om du tappar paket visas det med att det är mycket omsändningar. Du bör även jämföra hur det ser ut på en annan PC där du inte har samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väldigt många omsändningar, exakt samma rad upprepas runt 40 gånger. Hur felsöker man orsaken, eller vad kan tänkas vara möjliga orsaker?

 

Vill inte behöva göra en total ominstallation av operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väldigt många omsändningar, exakt samma rad upprepas runt 40 gånger. Hur felsöker man orsaken, eller vad kan tänkas vara möjliga orsaker?

 

Vill inte behöva göra en total ominstallation av operativsystemet.

 

Om detta problem endast finns på en enstaka PC så kan du ju utesluta WAN-problem. Kan vara porten i switchen, kablage mellan switch o PC, nätverkskortet i PCn, duplex-fel, m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm har testat att byta kablar o switch, så slutar väl med att jag får testa installera om nätverkskortet och i värsta fall os för att få någon lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...