Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unknown CPU efter BIOS update


Mr_kenoBoy

Rekommendera Poster

Mr_kenoBoy

Uppdaterade BIOS och det stod "successfully" efteråt. Dock nu varje gång jag sätter på/startar om datorn så får jag upp i DOS-läge(svart skärm) där det står längst ned:

Unknown CPU detected. BIOS update is required to unleash its full power. Press F1 to continue or del to enter setup.

Dock i mitten av skärmen står det Main processor: IP4 HT technology, CPU detected.

Lite konstigt

 

Jag trycker på F1 och datorn startar normalt utan nån prestandasänkning eller liknande jämfört med innan uppdateringen av BIOS.

 

Jag vet att jag valt rätt BIOS utifrån min CPU samt att den finns på listan över vilka CPUn som är kompatibla med moderkortet. Jag har nollställt CMOS(tagit ut batteriet nån minut). Jag tog också ut minnena för en stund och rengjorde från damm. Inget av det har hjälpt. Alla BIOS-inställningar är enligt "default" och de har jag inte ändrat.

 

Vet ni vad det beror på och är det farligt att ha datorn igång såhär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ni vad det beror på
NEJ :(
och är det farligt att ha datorn igång såhär?

INTE FÖR MIG. HOPPAS JAG :)

 

Vad har du för dator?

Märkesdator: Fabrikat? Modell?

Svenskbyggd: Moderkort: Fabrikat? Modell?

Processor Fabrikat? Modell?

Vilken BIOS har du installerat? Gärna Länk.

Hur gjorde du installtionen av den nya BIOSen?

FRån Windows?

Från USBminne när datorn startade?

Från DOS-diskett?

Från med hjälp av??

Har du sparat gamla BIOSen?

Varför uppgraderade du BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag vet att jag valt rätt BIOS utifrån min CPU samt att den finns på listan över vilka CPUn som är kompatibla med moderkortet. J
Menar du att du har valt den senaste BIOS-versionen eller någon tidigare version?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...