Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd


wcanka

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte köpa en ny bärbar. Har tänkt att använda den till photoshop och en del caddande i catia och Alias studiotools. Inga jättestora assemblies men ska ändå funka hyfsat.

 

Märker man stor skillnad mellan i5 och i7?

Hur mycket skiljer det sig mellan tex GeForce GTX 460 och GeForce® GT 525M?

 

Har tänkt att lägga runt 10 till 14 tusen. Storlek på skärm cirka 15".

 

Står och väger mellan dessa typer av modeller:

 

http://www.inet.se/artikel/1969881/asus-g53sw

http://www.inet.se/artikel/1969972/samsung-rf511

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/pd?...del_id=xps-15z

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635814

 

Någon som kan komma med bra kommentarer?

Har ni förslag på andra bra datorer?

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Komplett: Datorn finns inte i lager. Jag har 3 ggr beställt nått som inte finns i lager utan skall komma in från Komplett. Första gången, enda gången och sista gången. Leveransdatum sköts fram var 14dag och efter 6 månader togs min order bort.

 

Dell: När får du den? (om du köper den från Dell och inte som lagervara från Dustin) Om du läser Dells leveransvillkor så står det att Dell levererar när de vill, vad de vill och till vilket pris de vill. Lisa Marklund beställde en Dell bärbar på våren, när sommaren kom fick hon en annan bärbar från Dell, Hon skickade tillbaka den, den bärbara hon beställt kom med hösten, den fungerade inte, hon kom inte fram på Dell support och Dell hade dragit pengar för två datorer från hennes konto. Beskrivet i en krönika i Expressen.

 

Asus sök på Google efter

asus g53sw review

 

Samsung sök på Google efter

Samsung RF511 review

 

En annan sak är att hemma är det kul med att ha en stor skärm kopplat till den bärbara. Har själv en 1920x1080 vilket är samma som ASUSen

För att koppla upp yttre skärm brukar det vara enklast om den yttre skärmen

har samma upplösning som datorn egen skärm....

Men Samsungen har 6GB RAM, svårt säga nej till....

SVÅRT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett: Datorn finns inte i lager. Jag har 3 ggr beställt nått som inte finns i lager utan skall komma in från Komplett. Första gången, enda gången och sista gången. Leveransdatum sköts fram var 14dag och efter 6 månader togs min order bort.

 

Har flera gånger handlat hos komplett, utan några problem, även beställt varor som inte ska ha funnits i lager, har alltid kommit samma dag eller dagen efter, som det datum leverans har kommit till deras lager.

Dom är också mycket snabba, levererar för det mesta inom 36 timmar vardagar.

 

Dell: När får du den? (om du köper den från Dell och inte som lagervara från Dustin) Om du läser Dells leveransvillkor så står det att Dell levererar när de vill, vad de vill och till vilket pris de vill. Lisa Marklund beställde en Dell bärbar på våren, när sommaren kom fick hon en annan bärbar från Dell, Hon skickade tillbaka den, den bärbara hon beställt kom med hösten, den fungerade inte, hon kom inte fram på Dell support och Dell hade dragit pengar för två datorer från hennes konto. Beskrivet i en krönika i Expressen.

 

Har handlat hos Dell flera gånger både privat och genom jobbet.

Jag har fått en skriven beställningsorder med leveransdatum alla gånger, visserligen har dom ofta längre leveranstid, men dom tillverkar/monterar ju allt direkt mot order, har alltså ingenting färdigt på en lagerhylla, därför tar det extra tid.

Alla mina ordrar har kommit i rätt tidpunkt enligt beställningsordern plus/minus några dagar, och dom har alltid ringt några dagar innan leverans har skett, har fått mina leveranser via dhl.

Vad som har hänt en kund, innebär ju inte att alla råkar illa ut.

 

Men håller med om att det är svårt att säga nej till Samsungen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den datorn jag har nu är en dell, den har funkat bra utan större anmärkningar. Men den är snart 5 år gammal så det har ju säkert hänt en hel del hos dells kvalitet och kundsupport sedan dess. Man kan ju alltid ha otur vid ett köp...som Marklund verkar ha haft. Men lång lev. tid är ju tråkigt. När man lagt beställningen vill man ju ha prylarna asap.

 

Frågan är ju då vilken av Asus eller Samsung som ger mest kräm för pengarna?

Asus har ju bättre grafikkort men samsung har bättre processor och mer minne. Svårt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra grafikkort behövs egentligen till det du vill göra?

Asus är ju tänkt som speldator och inte till Photoshop och CAD. Är det då inte bättre med en riktigt bra processor och mycket RAM-minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur bra grafikkort behövs egentligen till det du vill göra?

Asus är ju tänkt som speldator och inte till Photoshop och CAD. Är det då inte bättre med en riktigt bra processor och mycket RAM-minne?

Håller med.

Dessutom så kommer processorn att få arbeta hårt och datorn kommer att bli väldigt varm.

Kommer du ofta att arbeta med dessa tunga program på samma ställe så fundera även på en kylplatta till laptopen - köper du laptopen i butik kanske du kan pruta med en sådan?

 

Exempel på kylplattor:

http://www.prisvis.s...odukt_lista.htm

http://www.sweclocke...atta-med-usb-30

http://shopping.kelk...-kylplatta.html

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ja en kylplatta kan vara en bra idé. Som jag har det nu har jag limmat ihop ett gäng brickor (på engelska "washer" inte "tray") till en stapel och limmat fast de i hörnen på undersidan datorn. Stor skillnad i värme det också, men med en kylplatta blir det säkert 100 ggr bättre. :) Funderade på denna kylplattan, verkar vara ganska bra med rejäl luftspalt mellan underlaget och datorn så den kan ta in ny luft från sidorna:

http://www.inet.se/artikel/2901271/targus-lap-chill-mat

 

Sen en annan sak, jag hörde från en kompis att vissa bärbara datorer har batterier som mår dåligt av att sitta i så länge man har elnätskabeln inpluggad. Alltså att man ska plocka bort batteriet när man har tillgång till el, annars så skulle batteriet få försämrade egenskaper. Stämmer det? Hur vet man om det är sådana batterier i datorn man köper? Så vill man ju inte ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller om man har nätsladden i nästan jämt, när man laddar batterierna måste de förstås sitta i fast nätsladden är ansluten. I datormanualen brukar det finnas ett avsnitt om hur batterierna ska skötas och datormanualer kan man ladda ner i förväg från resp. tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylplatta är bra, använder denna sedan något år tillbaka som fungerar utmärkt, har steglös inställning för kylnivå, men kyler bra på lägsta nivå, låg ljudnivå på lägsta nivån, hörs i stort sett inte då.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450258

 

Gällande batteri, så är det normalt ingen fara med dagens laddbara till bärbara.

Har man den bärbara stående som en stationär, så gör det oftast inget att batteriet sitter i när nätsladden är ipluggad, men visst kan man ibland köra på batteriet ändå.

Men dagens laddbara batterier har inget minne i sig, så man måste inte tömma det ibland för att "lära" det hur det ska vara, man bör däremot inte tömma det helt i botten.

Men som Cecilia säger, det bör stå i manualen till datorn hur batteriet ska skötas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://batteryuniver...based_batteries

 

Intressant länk om vad som påverkar ett datorbatteris livslängd.Lägg märke till att det mister permanent kapacitet med tiden.Fortare ju varmare och ju mer det är laddat.Ständigt fulladat sittande i datorn är således inte optimalt ur den aspekten.

LARSAS

 

Mailade tillverkaren för min ena bärbara angående detta, för något halvår sedan, fick till svar, att jag skulle låta batteriet sitta i oavsett om jag ständigt hade nätkabeln i eller inte, det enda jag skulle tänka på var att ibland köra på batteriet, och att aldrig helt ladda ur det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

http://batteryuniver...based_batteries

 

Intressant länk om vad som påverkar ett datorbatteris livslängd.Lägg märke till att det mister permanent kapacitet med tiden.Fortare ju varmare och ju mer det är laddat.Ständigt fulladat sittande i datorn är således inte optimalt ur den aspekten.

LARSAS

 

Korrekt.

Det är väl ett Li-jon batteri vi pratar om och dess kemiska egenskaper förändras inte för att en "representant" för en datortillverkare säger en annan sak.

I normalfallet håller jag med Laso, men sitter du hela tiden på samma plats och speciellt med en "värsting" dator som tenderar att bli varm - ur med batteriet och kör endast på nätadaptern.

 

Däremot skall du med jämna mellanrum stoppa i batteriet igen kanske varannan månad eller så (eller när du behöver det) för att batteriet behöver viss motion och får detta av normal användning.

Förvaras svalt - dock Ej i kylskåp.

 

Viktigt: du skall köra in batteriet först dvs noga följa instruktionerna för förstagångs laddning - som inte får avbrytas - i minst 15 till 20 timmar med datorn avstängd. Sedan använder du batteriet så det laddas ned och sedan laddar du igen normalt till fullt ett antal ggr.

Detta lägger grunden till Li-jon batteriets livslängd och optimala prestanda.

 

Tar du sedan efter detta ur Li-jon batteriet för långtidsförvaring, så skall det inte vara laddat till mer än c:a 80%

 

Jag vet inte hur många inlägg om detta på Eforum tidigare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt.

Det är väl ett Li-jon batteri vi pratar om och dess kemiska egenskaper förändras inte för att en "representant" för en datortillverkare säger en annan sak.

I normalfallet håller jag med Laso, men sitter du hela tiden på samma plats och speciellt med en "värsting" dator som tenderar att bli varm - ur med batteriet och kör endast på nätadaptern.

 

Däremot skall du med jämna mellanrum stoppa i batteriet igen kanske varannan månad eller så (eller när du behöver det) för att batteriet behöver viss motion och får detta av normal användning.

Förvaras svalt - dock Ej i kylskåp.

 

Viktigt: du skall köra in batteriet först dvs noga följa instruktionerna för förstagångs laddning - som inte får avbrytas - i minst 15 till 20 timmar med datorn avstängd. Sedan använder du batteriet så det laddas ned och sedan laddar du igen normalt till fullt ett antal ggr.

Detta lägger grunden till Li-jon batteriets livslängd och optimala prestanda.

 

Tar du sedan efter detta ur Li-jon batteriet för långtidsförvaring, så skall det inte vara laddat till mer än c:a 80%

 

Jag vet inte hur många inlägg om detta på Eforum tidigare.

Mvh

Kan hålla med delvis, men jag håller inte med om att man behöver köra ingång det för första användning, och så vidare, ett sådant här Li-jon har inget minne, så det är inte nödvändigt att köra igång ett sådant batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan hålla med delvis, men jag håller inte med om att man behöver köra ingång det för första användning, och så vidare, ett sådant här Li-jon har inget minne, så det är inte nödvändigt att köra igång ett sådant batteri.

Litium-jon batterier som är nya skall förstagångsladdas, det har ingenting med minne att göra.

 

Litium-jon batterier har en livslängd på minst 500-800 laddningscykler över flera år.

Har du batteriet i datorn och samtidigt kör den över el-nätet, så laddas och laddas det ur hela tiden, beroende på temperaturerna.

Batteriet tappar laddning när det blir varmare och laddningsautomatiken kommer då att börja ladda det igen och därmed förbrukas ett antal laddcykler från den totala livslängden bara genom att batteriet sitter i samtidigt med nätanslutning.

 

Batteriet mår alltså bäst av att plockas ur, om man konstant eller under långa perioder använder nätspänning. (Om datorn stöder det.)

 

Jag skrev ju också att det gäller för optimal prestanda och livslängd för Li-Jon batterier, såklart att det fungerar tillfredsställande ändå.

 

Helt annat gäller för Li-Polymer, Ni-Mh och Ni-Cd.

 

Batterifakta om batterier för bärbara datorer

 

How to prolong lithium-based batteries

 

Lithium-based Batteries

 

Lithium-ion battery Wikipedia eng.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska nya batterier laddas första gången, men jag håller fortfarande inte med dig om att ett Li-Jon batteri måste plockas ur om datorn konstant kör via kabel.

 

Som sagt, på dom bärbara vi har här hemma, så kör vi här, som jag nämner, utan några problem, och har gjort så dom senaste åren, batterierna har inte tagit någon skada.

 

Men nu har vi kommit lite OT, så jag ska inte argumentera längre, du får ha din tro om detta, så håller jag på min tro.

Sen vem som teoretiskt kan ha rätt, överlåter jag till andra, detta är i alla fall min erfarenhet, genom användningen av dessa batterier i olika apparater under flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Visst ska nya batterier laddas första gången, men jag håller fortfarande inte med dig om att ett Li-Jon batteri måste plockas ur om datorn konstant kör via kabel.

 

Som sagt, på dom bärbara vi har här hemma, så kör vi här, som jag nämner, utan några problem, och har gjort så dom senaste åren, batterierna har inte tagit någon skada.

 

Men nu har vi kommit lite OT, så jag ska inte argumentera längre, du får ha din tro om detta, så håller jag på min tro.

Sen vem som teoretiskt kan ha rätt, överlåter jag till andra, detta är i alla fall min erfarenhet, genom användningen av dessa batterier i olika apparater under flera år.

Visst.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. :)

 

Nu hoppas jag bara på en snabb leverans och ett felfritt ägande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Har du batteriet i datorn och samtidigt kör den över el-nätet, så laddas och laddas det ur hela tiden, beroende på temperaturerna.

Batteriet tappar laddning när det blir varmare och laddningsautomatiken kommer då att börja ladda det igen och därmed förbrukas ett antal laddcykler från den totala livslängden bara genom att batteriet sitter i samtidigt med nätanslutning.

 

 

Nja, våra två HP datorer fungerar så att när laddningen uppnått 100% så avbryts den.Laddningen återupptas inte förrän man kopplat bort laddaren och förbrukat några procent.

Länken som påståendet kommer ifrån verkar kanske något förlegad.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja, våra två HP datorer fungerar så att när laddningen uppnått 100% så avbryts den.Laddningen återupptas inte förrän man kopplat bort laddaren och förbrukat några procent.

Länken som påståendet kommer ifrån verkar kanske något förlegad.

LARSAS

Ja modern laddelektronik brukar också ha minst 2 inställningar;

en för optimal prestanda med kortare livslängd då batteriet laddas i princip nästan fullt

och en inställning för optimal livslängd då batteriet endast laddas till 80% som bör användas då man oftast kör på nätanslutning.

 

Tex. på Samsung datorn i tråden finns denna typ av laddelekronik.

Samt att på den Samsungdatorn går det att även att kalibrera batteriet via BIOS efter ett längre tags användning om batteriets tillgängliga kapacitet skiljer mot den faktiska kapaciteten, men det tar flera timmar att göra detta.

 

Och jag vidhåller fortfarande för optimal livslängd att batteriet skall ur om nätsladd används under långa perioder.

Batteriet blir varmt av att sitta i en högpresterande laptop och det förkortar livslängden samt ökar självurladdningen.

 

Hur mycket? Ja kanske inte så det stör förstås, men det är kemiska reaktioner som pågår i batteriet.

Att batteriet mycket väl kommer att fungera bra även om man lämnar det i hela tiden är inte samma sak som optimal livslängd. Samtidigt skall man komma ihåg att ett batteri är en färskvara, så det kommer att försämras över tid även vid långtidsförvaring - dock inte lika mycket.

 

Från Samsung manualen om bla. Battery Life Extender (tillval):

 

post-73434-0-56229200-1310376464_thumb.png post-73434-0-84795900-1310376464_thumb.png

post-73434-0-06337200-1310376465_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har inte ifrågasatt att batteriets förmåga att lagra energi minskar snabbare om det hålls i högre laddningsnivå och i ökad temperatur.Samsungs alternativa val styrker ju det också.Däremot tror jag det idag är ovanligt att laddningen startar om på ett fulladdat batteri bara för att EMK sjunker.

 

En annan effekt av åldring är att batteriets inre motstånd ökar.Vid hög belastning kan man då inte utnyttja hela kapaciteten då batteriets utspänning blir så låg.att automatiken kopplar ned.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Precis.

 

Hehe blir alltid långa trådar om laddningsbara batterier av någon anledning...

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] En kylplatta till Laptopen är ett bra tillval - det hjälper ju även till att hålla ned batteritemperaturen och därmed bra för batteriet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Got it!

 

Snabb leverans från Inet. Gött det. Allting verkar funka fint. Kylplattan med, tangentbordet blir inte det minsta varmt. :)

 

Nu ska jag bara ta bort alla bloatware och installera allt annat man behöver.

 

 

Tack igen för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...