Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Fraggelberget

Kan inte surfa i Server 2008 R2

Rekommendera Poster

Fraggelberget

Har ett litet problem med en nyinstallerad Server 2008 R2. Det är så att det enda denna burk ska göra är att hantera vårt ekonomisystem som 2 personer ska kunna komma åt via RDP. Och när man jobbar på servern/ekonomisystemet så behöver vi ibland komma åt vissa web sidor hos våra leverantörer, ex. artiklar och priser.

Men det går inte att göra det. Det enda som händer är att det ibland öppnas ett nytt fönster men som är helt blankt eller så händer ingenting och det är ganska irriterande.

Jag misstänker att det är säkerheten som är åtskruvad till 100% men jag skulle behöva hjälp med att släppa lite på den skruven.

Har testat att tillåta popup fönster i säkerhets inställningarna men det hjälper inte.

Hoppas att någon läser detta fast det är sommar blush.gif

/Fraggelberget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Jag hade tidigare bekymmer med just 2008 server men då var det routern, eller dess inställningar som var boven.

Se //eforum.idg.se/topic/326525-server-2008-nar-ej-internet/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Det finns ju många sätt att köra en server, t.ex. att använda som en webbserver, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang om att inte surfa pga säkerhetsskäl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joe

Det finns ju många sätt att köra en server, t.ex. att använda som en webbserver, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang om att inte surfa pga säkerhetsskäl?

Nyckelordet är FRÅN.

Att köra en webserver där man publicerar ngn sida/domän på Internet är ngt helt annat än att sitta fysiskt på servern (eller via RDP) och surfa ut från den.

I det första fallet är den en server - i det andra en klient.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fraggelberget

Kul att se att inte alla har semester thumbsup.gif

Beroende, inga problem att köra på de andra burkarna i nätet. Och det går att surfa på severn men det funkar inte med ex. att öppna ett nytt fönster.

Joe, vet att man inte ska surfa på servern. Men i det här fallet är det en burk som egentligen inte rullar som server, har ex. ingen domän på den. Orsaken till att vi kör på det här sättet är att vårt ekonomisystem funkar "bäst" på en server istället för ex. en Win 7 burk, iaf enl. Visma.

Och det är egentligen bara när vi behöver uppgifter från vissa leverantörer som vi behäver surfa.

/Fraggelberget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joe

Om det inte fungerar med länken i mitt tidigare inlägg, så är nog en enkel workaround att installera o köra Firefox eller Chrome (eller valfri annan browser än IE).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...