Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NeLaToLe - Windows Update


NeLaToLe

Rekommendera Poster

I Windows Update fönster (kör Vista Home Premium)

 

1 viktig uppdatering är tillgänglig

3 valfria uppdateringar är tillgängliga ...

 

Efter att ha valt att installera 1 viktig uppdatering och startat om datorn dyker ikonen 'Det finns nya uppdateringar' upp i Aktivitetsfältet om och om igen och det handlar om samma uppdateringar hela tiden.

 

Hur åtgärda detta?

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är att antingen:

 

1. Bocka i valfria uppdateringar och installera dessa.

2. Högerklicka på valfria uppdateringar och välja - Dölj uppdatering, så visas inte denna mera och installeras Ej.

 

Servicepackar brukar kunna vara valfria, så vill du installera en sådan måste du bocka i.

 

Mvh

 

Ps. Vista? Då ligger denna tråd i fel Forum, mod kanske flyttar den.

Konstigt att Vista ligger på en helt ny dator som du köpt....;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt, skall jag starta en ny tråd 'Windows Update'?

 

annars tror jag att jag har förklarat mig dåligt eller blivit missförstådd

 

skall göra ett nytt försök - i Vista, om det finns nya uppdateringar att installera och om man klickar i startknappen så blir stäng av-knappen röd med ett utropstecken; klickar man där installeras uppdateringarna och datorn stängs; i vanliga fall när man startar datorn igen och allt fungerar försvinner utropstecknet tills det blir dags för nya uppdateringar och ikonen 'Det finns nya uppdateringar' försvinner också

 

nu är det inte så, efter ett par minuter kommer ikonen igen och klickar man där ser man att det är precis samma innehåll som tidigare och man får tillbaka utropstecknet i stäng av-knappen - alltså varje gång jag stänger av datorn slutförs samma uppdateringen jag har valt

 

har kollat i 'Visa uppdateringshistorik' och ser att det finns flera rader

 

Säkerhetsuppdatering för distribuerbart paket för Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 (KB2538242) Slutfördes, Viktig

 

tack ändå Flyfisherman men det jag vill skall försvinna är utropstecknet och ikonen 'Det finns nya uppdateringar'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående inlägg är flyttade från tråden //eforum.idg.se/topic/330231-problem-uppdatering/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad du säger om jag tolkar dig rätt, är att uppdateringarna finns installerade fast dessa återkommer ändå??

 

Exakt vilka uppdateringar är det frågan om (namn och KB-nr.)?

Finns dessa KB-nr. i listan över installerade uppdateringar?

 

Är det endast denna som återkommer?

Säkerhetsuppdatering för distribuerbart paket för Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 (KB2538242)

 

Viktigt att kolla Kb-nr och jämföra mellan "det finns uppdateringar att installera" samt "Installerade uppdateringar"

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har gjort som du sa; problemet löst(?)

 

(?) för att hittills efter att ha installerat uppdateringarna och startat om datorn har jag inte fått ikonen med samma uppdateringar och utropstecknet tillbaka; inte dolt någonting heller

varför blev det så den här gången?

 

t ex

 

Säkerhetsuppdatering för distribuerbart paket för Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 (KB2538242)

 

den är dold men finns kvar ändå att installera trots att den är redan installerad

 

 

de andra tre valfria är (OBS! har inte valt att installera dessa)

 

Atheros Communications Inc. - Network - Atheros AR928x Wireless Network Adapter

 

Motorola Inc - Network - Motorola SM56 Speakerphone Modem

 

nVidia - Display - NVIDIA GeForce 8200M G

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Säkerhetsuppdatering för distribuerbart paket för Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 (KB2538242)

 

den är dold men finns kvar ändå att installera trots att den är redan installerad

Vad menas med att den är dold?

Har du dolt den i Windows update listan över tillgängliga uppdateringar?

 

Stämmer KB-numret med installerad uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med att den är dold?

Har du dolt den i Windows update listan över tillgängliga uppdateringar?

- ja, som du tidigare föreslog

 

Stämmer KB-numret med installerad uppdatering?

-ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja att jag gav val nr. 2 var för att du själv bestämmer då vilka uppdateringar som skall visas.

Om den då inte var ibockad så skall den heller inte installeras.

 

Men eftersom den redan försökt med installation tidigare och tydligen lyckats (?)

så finns den ju då i listan över installerade uppdateringar.

 

Hmm... om du då tittar listan över dolda uppdateringar, vilka finns det då där?

Nu kör jag på Windows 7 men troligen samma procedur: Windows Update > återställ dolda uppdateringar.

 

Normalt sett så bör man installera säkerhetsuppdateringarna samt uppdaterade drivrutiner för den installerade hårdvaran i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla fyra är kvar

 

1 viktig som jag har bockat för och har slutförts exakt 28 ggr

och

tre valfria ej bockade ej installerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...