Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är telefonavlyssning, filmning, insamling OK för dig?


jannejanne

Rekommendera Poster

jannejanne

Jag har nyligen köpt en HTC Dezire Z. Eftersom jag ställt in den att bara köra datatrafik via min router så blir ju kostnaden noll (tror jag).

Så jag tänkte testa Youtube för att se hur en film ser ut på mobilen.

Då dyker det upp en villkorsruta som jag måste godkänna.

Jag tar och kollar villkoren (vilket jag inte behövde för att godkänna villkoren) men jag brukar kolla innan jag signar...

Vad sägs om följande:

 

3. Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation, enligt sekretesspolicyn för Google mobilt.

Platsinformationen tillhandahålles från olika källor och är inte pålitlig. Använd på egen risk.

 

Som jag förstår detta så betyder det att jag godkänner att var jag befinner mig, vad jag och andra säger och som mobilen kan höra och vad kameran kan filma och allt vad jag gör på mobilen blir tillgängligt för Google och alla andra som vill ha informationen (och betalar Google såklart, det är ju ingen gratistjänst) om jag väljer acceptera villkoren.

Vad tycker ni, är detta OK för dig?

 

Första gången jag hörde tals om den här typen av villkor var vid introduktionen av Microsoft Windows Vista, sedan användarvillkoren för Appar i iFån och nu här.

Så det är inget unikt.

Bara att det är första gången jag läser den här typen av villkor själv.

 

Eller på annat sätt: Jag godkänner frivilligt installation av en Google trojan, keyboardlogger, mikrofonlogger, kameralogger, platslogger

Vad tycker ni, är detta OK för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Jag godkänner frivilligt installation av en Google trojan, keyboardlogger, mikrofonlogger, kameralogger, platslogger

 

Nej, så funkar inte Android. iOS däremot funkar så.

 

Eller rättare sagt, i Android så kan man inte varje app göra vad som helst, utan den måste begära tillstånd av dig. Det sker när man installerar appen, men för förinstallerade program kan du gå till inställningarna och kolla (Program, Hantera program).

 

Youtube-appen har tillgång till:

 

* Internet

* Se om telefonen används.

* Se IEMI-nummer.

* Använda inloggningsuppgifter för Youtube.

* Se nätverksstatus.

* Se googlekonton.

 

Den kan alltså inte använda kameran eller mikrofonen och inte heller se din position.

 

Till skillnad då från Google Maps som har tillgång till:

 

* Läsa och skriva googlekonton.

* Slå telefonnummer.

* Använda GPS.

* Internet.

* Använda inloggningsuppgifter för Google.

* Läsa och skriva på SD-kortet.

* Se om telefonen används.

* Se IEMI-nummer.

* Använda mikrofonen.

* Inaktivera viloläge.

* Se program som körs.

* Se nätverksstatus.

* Vibrera.

* Skapa genvägar.

* Autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Samt

Så döljer du automatiskt insamlande av din information för Google

Det här om "Location concent" kom upp i samband med idrifttagning av telefonen.

Och jag klickade på Disagree när det gällde Location concent.

 

Kruxet är att när jag 2 veckor senare ville kolla på Youtube så kom

3. Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation, enligt sekretesspolicyn för Google mobilt.

Platsinformationen tillhandahålles från olika källor och är inte pålitlig. Använd på egen risk.

och det vanliga i samband med avtal är att sista avtalet gäller. Parterna kan ju ändrat sig.

Så jag har ingen större glädje som jag ser det av att jag valt

Disagree när det gällde Location concent.

 

Thomas TYdal skriver

Youtube-appen har tillgång till:

 

* Internet

* Se om telefonen används.

* Se IEMI-nummer.

* Använda inloggningsuppgifter för Youtube.

* Se nätverksstatus.

* Se googlekonton.

 

Nu vet jag inte vilken version du kollat men jag gissar jag har senaste för det kom omgående förfrågan om uppdatering av telefonen från HTC, totalt 17MB.

 

Och oavsett vad appen kan och inte kan idag så ger ju 3. delen av avtalet Google rätt till ALLT !

 

3. Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation,

 

som jag ser det. Och att jag tidigare valt Disagree som alternativ till Location concent upphör att gälla genom senare accepterat avtal.

 

Intressant med länken till avlyssning av Skype. Det lustiga är att MS gamla Windows program NT4, W2k, XP, Netmeeting funkar utmärkt till telefon över internet. Utan inblandning av andra. Men Netmeeting tippar jag är okänt för mer än 90% av svenska Windowsanvändare. Själv lärde jag mig använda Netmeeting i USA. Sparade ju mycket resor i det stora landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...