Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
rikardolino

Seg dator

Rekommendera Poster

Datorn är väldigt seg, oavsett om jag använder Internet eller Word eller så.

Totalt minne: 71,4 GB

Ledigt: 29,4 GB

RAM: 512 MB

IE 8

Service Pack 3.0

När jag startar datorn, så brukar det komma upp en skylt där det står att det blev flera fel vid starten av programmet.

När jag hämtar uppdateringar, så brukar det stå att "Säkerhetsuppdatering för Microsoft.NET Framework 1.1 SP1 på Windows XP" osv inte kunde installeras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du beskriver vad du har i din dator så tänker jag påstå att den är nog VÄLDIGT gammal och du bör alvaraligt överväga att skaffa en ny.

512mb räckte för Windows när det släpptes för 10 år sedan, men inte längre. IE8 kräver minst 512mb och då ska du helst ha minne över för andra program.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med .M där..

Överge Windows på den burken och kör ex. Puppy Linux så har du gjort en by-pass operation och kanske kan köra några år till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn är väldigt seg, oavsett om jag använder Internet eller Word eller så.

Totalt minne: 71,4 GB

Ledigt: 29,4 GB

RAM: 512 MB

IE 8

Service Pack 3.0

När jag startar datorn, så brukar det komma upp en skylt där det står att det blev flera fel vid starten av programmet.

När jag hämtar uppdateringar, så brukar det stå att "Säkerhetsuppdatering för Microsoft.NET Framework 1.1 SP1 på Windows XP" osv inte kunde installeras.

Du har dels alldeles för lite minne, du borde ha mist dubbelt, sedan har du också för liten hårddisk, även om du bara kör XP,

Sedan låter det som om du har ett antal systemfel också eftersom du får upp meddelanden om fel vid uppstarten.

Håller med övriga här, släpp datorn och försök skaffa en ny bättre som har minst 1 gärna 2 Gb minnne, och en större hårddisk, så kommer det fungera bättre.

Det lönar sig tyvärr inte att försöka uppgradera, bl.a. gamla typer av minnen är oftast dyrare än vad nya är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har dels alldeles för lite minne, du borde ha mist dubbelt, sedan har du också för liten hårddisk, även om du bara kör XP,

Sedan låter det som om du har ett antal systemfel också eftersom du får upp meddelanden om fel vid uppstarten.

Håller med övriga här, släpp datorn och försök skaffa en ny bättre som har minst 1 gärna 2 Gb minnne, och en större hårddisk, så kommer det fungera bättre.

Det lönar sig tyvärr inte att försöka uppgradera, bl.a. gamla typer av minnen är oftast dyrare än vad nya är.

Tack för svaren. Jag förstår inte hur den kan vara för liten. Jag ser aldrig film, spelar inga spel. Jag kollar mejl, surfar på olika hemsidor och använder ordbehandlaren.

Jag köpte datorn för 5-6 år sedan och då fungerade den perfekt. Och varför krånglar även Word? Det finns ju massa ledigt utrymme på hårddisken och 512 MB borde väl fortfarande räcka för Word 2003?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men även om du anser du har hyfsat gott om plats på hårddisken, så har du med dagens mått mätt, för lite minne.

Har du rensat upp på din hårddisk någon gång, tagit bort alla skräpfiler som troligen finns, defragmenterat den?

Du har ju ändå någon typ av systemfel, eftersom du tydligen får info om detta i startögonblicket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen plocka bort program du inte använder. .NET 1.1 är gammalt och det supportas väll inte om jag minns rätt. Så den borde du kunna plocka bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du återställer datorn till det skick den hade när du köpte den, kommer den att fungera, förutsatt att du inte har några hårdvarufel. Laddar du sen hem de uppdateringar som finns för XP, kommer den att gå trögt. Om du kommer över minst 512 MB minne gratis/billigt, kan du kanske köra ett tag till.

Håller f ö med de andra, köp ny dator. Disken kommer troligen att ge upp snart p g a att den är utsliten. Övriga komponenter börjar också bli slitna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag pengar skulle jag absolut köpa en ny dator, men nu behöver jag hantera den jag har.

Nu har jag kört ccleaner och superantispyware scan på datorn och diskrensat. Har gjort defragmenteringsanalys, men det behövdes inte defragmenteras. Efter detta verkar felmeddelandet vid uppstart ha försvunnit.

- Hur vet jag om jag behöver NET 1.1? Jag har inte någon senare version av NET. Jag vill ju inte att datorn ska krascha eller nåt...

- Någon föreslog att byta ut XP mot Puppy Linux. Har någon erfarenhet av det systemet? Kommer jag fortfarande att komma åt Word och så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn eller Windows kraschar inte för att .NET saknas utan det är i så fall något separat program som behöver .NET för att fungera. Om det behövs så är det bara att installera .NET igen.

Version 1.1: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang=en&id=26

Version 1.1 SP1: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=33

Version 2: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=19

Version 3: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=31

Vad har du för antivirusprogram? Har du några andra säkerhetsprogram installerade?

Vad är det för dator? Utifall att det skulle gå att uppgradera den mer minne utan att det kostar för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häromdagen körde jag ccleaner och superantispyware scan på datorn. Diskrensade gjorde jag oxå. Gjorde defragmenteringsanalys, men det behövdes inte defragmenteras.

Sedan trodde jag att felmeddelandet vid uppstarten hade försvunnit helt, men det har kommit tillbaka. Att det blev flera fel vid starten av programmet.

Ccleaner och superantispyware avinstallerade jag faktiskt efter att jag hade scannat, eftersom jag försöker ha lite program på datorn, så att den ska gå snabbare. Men jag har Telia säker surf.

Datorn jag har är en Celeron, vet jag. När jag tittar under Diskenheter, så står det

6Y080L0 om det kan vara till någon hjälp. (Är inte hundra på att nollorna i beteckningen är nollor, kanske kan vara stora O.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då föreslår jag att du avinstallerar Telia Säker Surf och byter till ett antivirusprogram som inte kräver lika mycket av datorn. Gratis Avast är ett program med mycket bra skydd, men det innehåller ingen brandvägg och kanske det saknas någon annan funktion i F-Secure (Telia Säker Surf) men din dator kommer troligen att gå betydligt bättre.

Kan du skriva av meddelandet som kommer under uppstarten eller kanske göra en skärmdump (PrintScreen) att bifoga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha installerat Avast istället, så har datorn speedat upp sej. Gôtt!

Jag ser att Java-uppdateringarna är väldigt stora filer. Är det viktigt att ha Java? Version 6 har jag.

Eftersom Avast inte har någon brandvägg, så har jag aktiverat Windows brandvägg. Den kanske till och med var på innan, jag vet inte.

Felmeddelandet vid uppstart har bara dykt upp vid ett tillfälle den senaste veckan. Annars verkar det vara borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för poäng! :)

Det är få webbsidor som använder Java. Pröva med att avinstallera det så märker du om det är någon webbsida där det behövs. Men om du har Java är det väldigt viktigt att hålla den uppdaterad för det hittas säkerhetshål i den rätt ofta. Java version 6 update 26 är väl den senaste. Secunias Software Inspector kan kolla upp datorn efter fler gamla program med säkerhetshål. I ditt fall rekommenderar jag OSI-programmet, så att inte ännu ett program installeras på datorn, men det använder sig av Java.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...