Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa en dator


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej,

Vilken av dessa ska jag köpa?

Jämförelse

 

Skillnaderna är: 200 kr i pris, den ena är emashine, har en 2,53 Ghz processor och 3 GB ram medan den andra är Acer, har 2,4 Ghz processor och 4 GB ram. Vilken ger snabbast dator? Är det någon skillnad mellan dessa två tillverkare? Acer är väl ett bättre märke, eller? Och så har jag lagt till en Packard Bell som är ganska lik eMachines egenskaper förutom att den har ett dedikerat minne och är något tunnare.

Datorn ska främst användas för surfing, officepaketet och att titta på film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag hade valt datorn från emashines. Mer minne, 33% mera.

Det är sällan 5% långsammare processor har nån märkbar betydelse.

 

Och vad det gäller Acer så minns jag dem mest för

-garantiservisar som tar mer än 3 månader enligt nån tråd på eforum

-att de vägrat betala licenskostnader till Håkan Lans för hans patent på färggrafik

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article2503032.ece

Acer är inget företag jag skulle handla en produkt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag hade valt datorn från emashines. Mer minne, 33% mera.

Det är sällan 5% långsammare processor har nån märkbar betydelse.

 

Och vad det gäller Acer så minns jag dem mest för

-garantiservisar som tar mer än 3 månader enligt nån tråd på eforum

-att de vägrat betala licenskostnader till Håkan Lans för hans patent på färggrafik

http://www.nyteknik....icle2503032.ece

Acer är inget företag jag skulle handla en produkt av.

Acer toppar väl nästan listan över tillverkare som levererar förinstallerade prova-på-program sk. Bloatware.

Det underlättar borttagningen av dessa om man inte startar dom så dom installeras fullt ut.

 

Direkt avinstallation av dessa och gratisprogrammet PC Decrapifier som tipsas om på PC För Alla hjälper till att rensa bort dessa: http://www.idg.se/2.1085/1.159421

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt datorn från emashines. Mer minne, 33% mera.

Det är sällan 5% långsammare processor har nån märkbar betydelse.

 

Och vad det gäller Acer så minns jag dem mest för

-garantiservisar som tar mer än 3 månader enligt nån tråd på eforum

-att de vägrat betala licenskostnader till Håkan Lans för hans patent på färggrafik

http://www.nyteknik....icle2503032.ece

Acer är inget företag jag skulle handla en produkt av.

 

Det är lite roligt det som står här.eMachines ägs sedan 2007 av ACER i och med att Acer köpte Gateway!

Gateway stämde dessutom också Håkan Lans på rättegångskostnader.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS: Jag har lagt till en ny dator i jämförelsen. Fick precis hem reklambladet och tyckte att den datorn också kan vara ett alternativ.

En Packard Bell med egenskaper ganska lik eMashines men med ett annat grefikkort, dedikerat tror jag, är dessutom 1 cm tunnare.

Är det kanske vinnaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite roligt det som står här.eMachines ägs sedan 2007 av ACER i och med att Acer köpte Gateway!

Gateway stämde dessutom också Håkan Lans på rättegångskostnader.

 

LARSAS

Även Packard Bell ägs av Acer sedan 2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS: Jag har lagt till en ny dator i jämförelsen. Fick precis hem reklambladet och tyckte att den datorn också kan vara ett alternativ.

En Packard Bell med egenskaper ganska lik eMashines men med ett annat grefikkort, dedikerat tror jag, är dessutom 1 cm tunnare.

Är det kanske vinnaren?

Med de tillämpningar du skriver om är det frågan om du har någon nytta av att det Mobility Radeon HD 5470 i stället för Intel GMA HD.

 

Acer Aspire 5742 har dålig batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de tillämpningar du skriver om är det frågan om du har någon nytta av att det Mobility Radeon HD 5470 i stället för Intel GMA HD.

 

Acer Aspire 5742 har dålig batteritid.

 

Menar du att det är bättre med delat grafikminne än dedikerat för mitt användningsområde? Finns det någon nackdel med dedikerat grafikminne? Rätta mig om jag har fel men är det inte så att med dedikerat används det egna grafikminnet istället för att låna från datorns minne och därmed har datorn alltid sina 4 gb tillgängliga vilket ger en snabbare dator oavsett tillämpningar, eller är jag ute o cyklar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är dedikerat grafikminne bättre, men jag är inte säker på att du har någon nytta av det. Med de användningsområden du har skrivit är jag också tveksam till om du märker någon skillnad på 3,5 eller 4 GB RAM-minne. Det går ju utmärkt att köra Windows 7 och t ex något Office-program med 2 GB RAM. I min Vista dator med 2 GB RAM är det ju sällan som mer än 1,2 GB används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är dedikerat grafikminne bättre, men jag är inte säker på att du har någon nytta av det. Med de användningsområden du har skrivit är jag också tveksam till om du märker någon skillnad på 3,5 eller 4 GB RAM-minne. Det går ju utmärkt att köra Windows 7 och t ex något Office-program med 2 GB RAM. I min Vista dator med 2 GB RAM är det ju sällan som mer än 1,2 GB används.

 

Ok, då spelar det ingen roll vilken av eMashines eller Packard Bell jag väljer. Jag kommer inte att märka någon skillnad prestationsmässigt? Här kan man gå efter vilken man tycker är snyggast istället.

Om jag någon gång skulle vilja använda Photoshop eller videoredigera då? Skulle jag märka någon skillnad där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop kräver mycket minne om man ska göra något avancerat och videoredigering kräver, förutom mycket minne, även en kraftfull processor om det inte ska ta väldigt lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...