Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur slippa Internet Explorer 9 ?

Jodie

Recommended Posts

Min äldre väninna lät Internet Explorer 9 installera sig på sin dator (kör Vista) men vantrivdes enormt med den varför jag hjälpte henne återgå till Internet Explorer 8. Dock försöker 9:an nästla sig in i datorn igen genom Windows Update.

Det måste väl ändå gå att slippa "tvångsuppdatering" till 9:an... men hur?

Kortsiktigt ja, på längre sikt kommer det nog att bli en hel del tjat från Windows Update.

Men du kan testa följande, när du inne i Windows Update, så ser det ungefär ut som på bilden.

Är osäker på exakt hur det ser ut hos Vista, eftersom jag inte har Vista, borde vara något liknande, men tror du hänger med ändå.

Du klickar upp så du får fram/ser länken för IExplorer 9, men högerklicka på länken och välj att dölja den, då borde den inte dyka upp igen.

Men på längre sikt så kommer troligen Microsoft att släppa uppdateringen för IE8, och då kommer man att bli tvingad att installera IE9 ändå.

post-13429-0-21897300-1309671421_thumb.png

jannejanne
då kommer man att bli tvingad att installera IE9 ändå

Gillar man inte IE9 så går det att prova andra webbläsare som Firefox, Chrome, Seamonkey.

Så även om IE9 installeras behöver man inte använda det.

• 3 weeks later...
WinGuider.se

Gillar man inte IE9 så går det att prova andra webbläsare som Firefox, Chrome, Seamonkey.

Så även om IE9 installeras behöver man inte använda det.

Korrekt..

Men ur vissa synvinklar kan det vara oklokt att inte använda IE9...

Använder man t.ex. sk. "Sociala medier" så bör man använda IE 9

se: t.ex.:

https://www.nsslabs.com/research/endpoint-security/browser-security/web-browser-group-test-socially-engineered-malware-europe-q2-2011.html?utm_source=2011-07-enewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=2011-07-enewsletter

IE9 har då inte lyckats nästla sig in hos mig, kan inte ens minnas att det har försökt trots att jag alltid uppdaterar datorn. Dock gör det inget för det jag sett av nian gör mig inte sugen på at ha det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...