Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Malvia

Service Pack 1

Rekommendera Poster

Jag upptäckte att jag direkt efter installationen av Service Pack 1 fick problem med att ladda ner sidor på internet. Så gott som alla sidor jag vill gå in på går jättetrögt att ladda ner. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. Vad kan ha uppstått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte att jag direkt efter installationen av Service Pack 1 fick problem med att ladda ner sidor på internet. Så gott som alla sidor jag vill gå in på går jättetrögt att ladda ner. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. Vad kan ha uppstått?

Svårt att svara på varför sidladdningarna går trögt, men man ska installera Servicepack på ett helt rent system då det inte finns något installerat. Datorn är då förhoppningsvis ren från virus och annan skadlig kod. Vilket är viktigt att försäkra sig om.

Det kan ha skett en konflikt med ditt antivirusprogram under installationen. Är datorn inte helt ren från virus och annan skadlig kod kan det bero på det också.

Jag skulle prova att installera om Servicepack när datorn är ominstallerad. Det ska också gå att ladda ned Servicepack från Microsoft. Då kan du vara säker på att få hela paketet, som du inte alltid får från WindowsUpdate. Där kompletteras systemet bara med uppdateringarna som inte finns för att systemet ska vara betraktat att ha Servicepack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur viktigt är det egentligen att ha Service Pack 1 installerat? Jag har just avinstallerat det och nu fungerar videoklipp utan att avbrytas igen som det gjorde tidigare. Allt känns smidigare. Borde jag installera det igen?

Jag antar att det är en säkerhetsfråga att ha Service Pack? Önskar jag kunde slippa att ha det men misstänker att jag måste ha det installerat? :mellow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur viktigt är det egentligen att ha Service Pack 1 installerat? Jag har just avinstallerat det och nu fungerar videoklipp utan att avbrytas igen som det gjorde tidigare. Allt känns smidigare. Borde jag installera det igen?

Jag antar att det är en säkerhetsfråga att ha Service Pack? Önskar jag kunde slippa att ha det men misstänker att jag måste ha det installerat? :mellow:

Ett Servicepack innehåller alla uppdateringar samlat från ett år tillbaka i tiden. Om jag minns rätt. Det är med andra ord lika viktigt som att hämta uppdateringar från WindowsUpdate andra tisdagen varje månad.

Installerar du Servicepack först innan du besöker WindowsUpdate märker du också att antalet uppdateringar att hämta hem minskar betydligt.

Du skrev tidigare att sidladdningarna gick trögt och frågade vad det berodde på. Mitt förslag var då att prova att installera om Servicepack 1, för att få klarhet i om det var något som gått snett under installationen.

Det är till sist du som bestämmer.

Redigerad av Stefan Eklinder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge som Microsoft stödjer Windows 7 utan service pack, dvs det kommer ut säkerhetsuppdateringar ändå, så går det säkerhetsmässigt att låta bli att installera service pack 1 till Windows 7. Utan att kolla upp det så har jag för mig att man har två år på sig att installera service pack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det här att datorn blir seg eller tom upphör att fungera efter installation av ett SP till Windows är ett välkänt problem. Lägg märke till ordet "traditionsenliga". Det är inget nytt just för Vista och det har inte upphört med W7 som du märker.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

Orsaken är som jag ser det att en modern dator har 3 huvudkomponenter som måste samarbeta för att datorns ska fungera så bra som möjligt

1) Windows fråm Microsoft

2) Drivrutiner till hårdvaran från hårdvarutillverkaren. Dessa svarar för kommunikationen mellan Windows och hårdvaran.

3) Hårdvaran

Och Microsoft ändrar hela tiden Windows. Vilket resulterar att drivrutinerna inte kan kommunicera med Windows. Och när kommunikationen försämras så går datorn segt eller det blir bara en svart skärm.

En vanlig användare av Windows befinner sig därför idag 2011 mellan Skylla och Karybdis.

Skylla) Installera man inte uppdateringar, servicepack riskerar man att drabbas av att skitprogram utnyttjar säkerhetshål och datorn kan bli oanvändbar.

Karybdis) Installera man uppdateringar, servicepack riskerar man att datorn försämras eller blir oanvändbar.

Pga "den nya versionen av Windows som man installerat" inte stöder drivrutiner, hårdvara. Microsoft uttrycker det annorlunda : Att hårdvaran/hårdvarutillverkarna inte stöder Windows.

Enda sättet slippa den här problematiken är att sluta använda Microsoft Windows.

En del väljer Apples datorer och OSX.

http://store.apple.com/se

Andra som jag kör någon linux eller BSD release. Därför att bra releaser precis som OSX inkluderar drivrutiner till hårdvaran.

http://distrowatch.com/

Alternativen till Windows är så ovanliga att det är sällsynt med attacker mot säkerhetshålen.

Det lönar sig inte göra skitprogram riktade mot OSX, linux eller BSD releaser.

Här på eforum finns avdelningen

//eforum.idg.se/forum/25-virus-skadliga-program-botemedel/

på motsvarande idg forum för mac finns ingen sådan avdelning, det är inget behov

http://forum.macworld.se/

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...