Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåst på blocket, hjälp!


NeverAgain

Rekommendera Poster

NeverAgain

nu kan jag krossa av ännu en grej som jag gjort - blivit blåst på blocket.

 

vi gjorde upp affären på internetgirot.se (som går till så att köparen betalar till sidan, då skickar säljaren paketet och sedan när paketet kommer fram och säljaren är nöjd så godkänner säljaren och beloppetförs vidare till säljarens bankonto) eftersom det skulle vara säkrare, jag får ett bekräftelsemejl och betalar sedan beloppet. Upptäcker strax därefter på hemsidan att det endast finns ett kontonr och att bankonr jag skickade till inte alls stämde.

Kontaktade personen angående det och berättade att jag skulle kontakta internetgirot.se dagen efter för de hade stängt, f*ttan svarade att "skulle jag blåst dig hade jag inte svarat på detta mejl"

 

Ringde upp dom imorse och de lyckas varken hitta min mejl eller hennes, även indentitetnr var fel och banknr stämde givetvis inte. vi la på och jag skulle mejla dem för att inga bokstäver hamnet fel, skickade min mejl adress på deras hemsida så att de skulle kontakta mig men då fanns inte min mejl hos dem och jag hade inget ärende, hennes mejladress fanns dock så jag kontakta dem igen och fick prata med samma person, då hade en kille precis ringt in och berättat att denna bedragare med exakt samma mejladress var en bedragare då hon hade ett annat banknr, nu pratar en av dom med deras chef och ska kontakta mig vid 12 tiden.

 

Är riktigt förbannad och vill ha mina pengar tillbaka och jag vet redan att det var fel av mig så ni som vill påminna mig om det behöver inte ens kommentera.

Hur ska jag göra nu? Funderar på att kontakta personens bank och meddela dem så att jag får rätt namn etc och sedan gå vidare med en polisanmälan (vilket troligtvis inte kommer hjläpa då de säkert inte har tid attt ta upp fallet men jag kommer fan gå all in med dethära!)

 

Någon som varit med om något liknande eller vet hur jag ska gå tillväga?

Hemskt tacksam för alla svar jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det låter lite rörigt. Menar du att det kontonummer som internetgirot gav dig, inte stämmer?

 

Att kontakta en bank för att få ut någons personuppgifter kan du tvärglömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Det låter lite rörigt. Menar du att det kontonummer som internetgirot gav dig, inte stämmer?

 

Att kontakta en bank för att få ut någons personuppgifter kan du tvärglömma.

Nej jag menar att säljaren förfalskade ett mejl som hon sedan skickade till mig och istället för att ge mig internetgirots banknr så gav hon mig istället hennes banknr (eller någon annans banknr som perosnen känner för att få ut pengarna som jag skickade)

Internetgirot.se har endast ett banknr och upptäckte direkt att det inte var deras banknr ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Aha, då är jag med.

 

Men skickar inte internetgirot bekräftelse till både säljare och köpare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Aha, då är jag med.

 

Men skickar inte internetgirot bekräftelse till både säljare och köpare?

 

Ja det är precis det dom gör, jag fick ett bekräftelemail och i det mailet stod det att jag skulle betala ett belopp vilket jag gjorde, när jag betalade beloppet så gick det direkt till bedragarnas händer och inte till internetgirot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Så det står fel uppgifter i det bekräftelsemail som internetgirot skickat till dig?

 

Då måste det ju vara någon på Internetgirot som är bedragaren, så vida han inte hackat sig in hos dem och ändrat kontouppgifter i deras system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Så det står fel uppgifter i det bekräftelsemail som internetgirot skickat till dig?

 

Då måste det ju vara någon på Internetgirot som är bedragaren, så vida han inte hackat sig in hos dem och ändrat kontouppgifter i deras system.

 

När jag gick in på internetgirots hemsida så fyllde jag i min mailadress men jag hade tydligen inga ärenden hos dem, sedan skrev jag in säljaren mailadress och den personen hade tydligen ärenden då det stod "en lista med ärenden skickas nu till din mailadress" vilket tyder på att denna person åtminstonde en gång haft ett ärende hos dem och därför lätt kunnat kopiera bekräftningsmailet och sedan vidarbefodrat det men bytt kontonr så att jag skulle skicka till personens konto och inte till intergirots konto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Helt underbart (ja inte för dig). Att man för bedrägerier använder "internetgirot.se" för att ge en trovärdig approach.

 

Jag har själv börjat fundera på om jag / en vän är lika blåsta du.

Vännen ligger på ett vårdhem för äldre.

Varje månad kommer en prydlig faktura med vad det kostar fördelat på vård och hyra från kommunen.

Innan kostnaderna ökar (inga orimliga eller anmärkningsvärda ökningar) kommer alltid information från kommunen. Inget och klaga på kommunens fakturor. Numera Autogiro. Fortfarande kommer fakturorna så det är lätt att se vad det kostar. Och föra in i kassaboken.

Och på inbetalningskortet från kommunen står numera Makuleras.

 

Motsatsen är fakturorna från något som kallas Apoteket (eller låtsas komma från Apoteket).

Här står enbart i princip "Medicin" på fakturan. Beloppet varierar från månad till månad. Vissa månader under sista året har det inte kommit några fakturor alls. Flera månader i rad. På sista tiden har fakturorna kommit varje månad. Beloppen har ökat. Betalningarna går till en betalningstjänst http://payex.se/ Ja det är vad som står på inbetalningskortet. Men var pengarna hamnar har jag ingen aning om. Vem som helst kan ju anlita PayEx för betalningar. Och skicka ut fakturor som det står Apoteket på.

 

Det jag reagerat mot är att jag / vännen inte har den minsta chans att avgöra om vännen utsätts för bedrägeri eller inte när vännen får en faktura från "Apoteket".

Eftersom det saknas specifikation. Av vad "Apoteket" levererat.

 

Och för en person utan samvete på PayEx IT eller på "Apoteket" eller med insyn i verksamheten måste det finnas lysande möjligheter till goda extraförtjänster.

 

Kan man begära få specificerad faktura från "Apoteket"?

Eller är det enligt "lagen" helt OK skicka faktura utan specifikation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

hur länge har detta pågått? tycker att du och din vän skall omedelbart gå till kommunen och fråga vad det är för faktura ni får varje månad. ni har ingenting att förlora på detta, eller hur? så det lär inte skada att gå till kommunen och visar det sig då att det handlar om bedrägeri, då bör ni omedelbart anmäla detta och polisen får då ta sig i kragen och spåra banknr vilket inte lär vara så svårt.

hur mycket har ni betalat idag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
hur länge har detta pågått? tycker att du och din vän skall omedelbart gå till kommunen och fråga vad det är för faktura ni får varje månad.

 

Jag har uttryckt mig otydligt. Det är inga som helst problem med kommunens fakturor. Helt OK.

Jag skrev om kommunens fakturor enbart som exempel på hur jag vill det ska se ut.

 

Problemet är fakturorna som kommer från något som kallar sig Apoteket.

Det är "Apotekets" fakturor som saknar specifikation. Där pengarna verkar gå till en betaltjänst som vem som helst kan anlita.

Där det hänt att det inte kommit fakturor flera månader i rad under sista 12 månaderna.

Där det kommit fakturor varje månad senaste tiden med hela tiden stigande belopp, typ 231,49kr 347,58kr 413,67kr

För en bedragare som kommit på att Apoteket inte fakturerar sina kunder varje månad och har insyn i verksamheten kan 1000 falska fakturor i månaden ge en årslön efter skatt per månad.

 

Så min fråga igen:

"Kan man begära få specificerad faktura från "Apoteket"?

För som jag ser det är dagens upplägg från Apoteket utan specifikation som gjort för bedragare.

Eller är det enligt "lagen" helt OK för företag att skicka faktura utan specifikation? "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Jag har uttryckt mig otydligt. Det är inga som helst problem med kommunens fakturor. Helt OK.

Jag skrev om kommunens fakturor enbart som exempel på hur jag vill det ska se ut.

 

Problemet är fakturorna som kommer från något som kallar sig Apoteket. Det är "Apotekets" fakturor som saknar specifikation. Där pengarna verkar gå till en betaltjänst som vem som helst kan anlita.

 

Så min fråga igen:

"Kan man begära få specificerad faktura från "Apoteket"?

Eller är det enligt "lagen" helt OK för företag att skicka faktura utan specifikation? "

 

Är ej säker då ja ginte är särskillt kunnig inom området fakturer men elräkningar, telefonräkningar, resräkningar (om man har färdtjänst och dylikt) så får man, iaf min familj, specifikation men ifall det är lag på det eller ej vet jag inte. Tycker som sagt att ni inte har mycket att förlora på att fråga dem, gå ner till detta "apotek". ni vet väl vart det ligger? Ifall inte ens adressen står så är det mycket väl en bedragare som stulit era pengar men vi bör inte dra för hastade slutsatser, har de ett telefonnr? Ring dig direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Ring direkt

Tack för tipset!

 

Jag ringde Apoteket (nummer står på hemsidan) och fick inom någon minut svar.

Förklaringen är att Apoteket pga sekretesslagarna runt sjukvården inte får skicka ut specifikation med fakturan.

Dels pga av att PayEx, den utomstående betaltjänst som Apoteket valt att använda ej uppfyller sekretesskraven på apoteksanställd personal.

Dels pga att brev med faktura kan hamna i fel brevlåda och öppnas av en granne.

Däremot kan man få reda på vad fakturan avser genom att kontakta det apoteket som lämnat ut medicinen!

Slut telefonsamtal.

 

Min egen slutsats är att jag tvivlar på att specifikationen enligt lagen får lämnas ut till någon annan än den som får medicinen.

Vilket i praktiken innebär att någon möjlighet kontrollera fakturorna inte finns.

Om den den som får medicinen inte "är i form" att göra det själv.

Och vill allmänheten kontrollera fakturorna från Apoteket kommer kostnaderna raka i höjden.

 

Det här systemet med sekretessen runt läkemedelsanvändning är som gjort för några smarta bedragare med insyn i verksamheten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kan jag krossa av ännu en grej som jag gjort - blivit blåst på blocket.

 

vi gjorde upp affären på internetgirot.se (som går till så att köparen betalar till sidan, då skickar säljaren paketet och sedan när paketet kommer fram och säljaren är nöjd så godkänner säljaren och beloppetförs vidare till säljarens bankonto) eftersom det skulle vara säkrare, jag får ett bekräftelsemejl och betalar sedan beloppet. Upptäcker strax därefter på hemsidan att det endast finns ett kontonr och att bankonr jag skickade till inte alls stämde.

Kontaktade personen angående det och berättade att jag skulle kontakta internetgirot.se dagen efter för de hade stängt, f*ttan svarade att "skulle jag blåst dig hade jag inte svarat på detta mejl"

 

Ringde upp dom imorse och de lyckas varken hitta min mejl eller hennes, även indentitetnr var fel och banknr stämde givetvis inte. vi la på och jag skulle mejla dem för att inga bokstäver hamnet fel, skickade min mejl adress på deras hemsida så att de skulle kontakta mig men då fanns inte min mejl hos dem och jag hade inget ärende, hennes mejladress fanns dock så jag kontakta dem igen och fick prata med samma person, då hade en kille precis ringt in och berättat att denna bedragare med exakt samma mejladress var en bedragare då hon hade ett annat banknr, nu pratar en av dom med deras chef och ska kontakta mig vid 12 tiden.

 

Är riktigt förbannad och vill ha mina pengar tillbaka och jag vet redan att det var fel av mig så ni som vill påminna mig om det behöver inte ens kommentera.

Hur ska jag göra nu? Funderar på att kontakta personens bank och meddela dem så att jag får rätt namn etc och sedan gå vidare med en polisanmälan (vilket troligtvis inte kommer hjläpa då de säkert inte har tid attt ta upp fallet men jag kommer fan gå all in med dethära!)

 

Någon som varit med om något liknande eller vet hur jag ska gå tillväga?

Hemskt tacksam för alla svar jag kan få!

Naturligtvis ska du polisanmäla. Det finns de som blivit fällda för bedrägerier på liknande sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Naturligtvis ska du polisanmäla. Det finns de som blivit fällda för bedrägerier på liknande sätt.

Jag pratade nyss med Nordea och de ska nu skicka hem uppgifter till mig om personen som är ägare till bankkotot jag skickade till, detta kommer dock ta ett antal dagar sade de. Jag har skickat ett mejl till bedragaren och berättat att jag tänker göra en polisanmälan om jag inte får tillbaka mina pengar inom 2 dagar, har ännu inte fått något svar. Tror inte att jag kommer få det heller utan att personen helt enkelt aldrig mer kommer logga in på den mailadressen.

Internetgirot bad mig skicka alla uppgifter och bevis till dem vilket jag givetvis gjorde så de ska spärra personens tillgång till hemisdan.

 

När jag får hem uppgifterna från Nordea så sa Nordea att jag skulle kontakta personen och begära tillbaka pengarna vilket jag självklart tänker göra men jag har lite svårt att bestämma mig. Ska jag polisanmäla personen nu eller ska jag vänta tills jag får uppgifterna från Nordea och därefter pratat med personen? Tror nog att det sistnämda alternativet är bättre för då har jag både gett personen tid men jag har även uppgifter om honom/henne så jag lättare kan gå vidare med situationen. Eller vad tycker du? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska polisanmäla på en gång och du kan alltid komplettera din anmälan med ytterligare uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

http://www.blocket.s...ryggt.htm?ca=11

 

Du bör anmäla händelsen till Blocket.Tycker i alla fall jag.

 

LARSAS

Det har jag gjort, har dock inte fått något svar från dem än. Har även anmält till internetgirot.se men denna bedrägare har funnits i evigheter, kollade lite på flashback och såg att han lurat ett flertal personer under 2008 som också anmält men inget skedde. Får man fråga vart skattepengarna egentligen tar vägen?! Hur många anmälningar behöver en person få innan fallet skall tas upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

Polisanmälan är steg ett.

Varna på sidor som denna är steg två.

 

Har läst om ett antal bedrägerier gällande kameror, som säljs till lockande bra pris av "förtroendeingivande" person som till och med mailar en kopia av "sitt" körkort samt redogör för sin adress och sitt telefonnummer.

Vid kontroll via Eniro och andra söksidor så ser allting ut att stämma. Vem som helst kan ju som bekant "komplettera sina uppgifter" på Eniro.

 

Det bedragaren gör är att välja någon (vem som helst) som finns på en avlägsen plats i Sverige (så att ingen får för sig att hämta och betala kontant). Denne utvalde får sedan ett nytt telefonnummer registrerat i Eniro. Bedragaren fixar sedan till en "kopia" på sitt körkort med den "utvaldes" namn och personnummer. En försiktig köpare gör de kontroller som är möjliga. Allt ser bra ut. Köparen betalar och väntar sedan på kameran, eller vad som "sålts" och plötsligt är säljaren upptagen, på resa eller bara borta.

 

Om en bank vägrar lämna ut uppgifter på betalningsmottagare så kan det ibland fungera att betala 100 till 200 kronor ytterligare och sedan kontakta banken dagen efter "då man upptäckt att man betalat till fel person". Då kan banken vara villig att hjälpa till med kontohavarens namn och adress "så att man kan kontakta denne och be om återbetalning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Handlar det om en större summa pengar samt att du har papper på er deal kan du alltid driva in pengarna via Kronofogden. Nu vet jag inte vad som krävs mera för det här, men du kan alltid höra dig för. Att fråga kostar inget. Posta gärna här vad du får för svar. Det kommer förstås att kosta att driva in pengarna, men handlar det om en större summa kan det vara värt det.

 

Annars tror jag att du är rökt på pengarna, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Hej!

 

Kan du länka till FB tråden där han GM omtalas?

 

LARSAS

 

https://www.flashback.org/t765164p5

http://playstation-3.se/forum/t2984-p45.html

http://www.gamereactor.se/forum/?forum=1&thread=104694&page=1

http://loading.se/forum.php?thread_id=16632&page=1

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/673962-e6600-1595-a/

http://forum.m3.idg.se/topic/189-har-du-rakat-ut-for-erikalexandersvenssongmailcom-sven-de-gosson-nu-pagar-polisutredning-var/

http://www.gtasajten.com/har-du-raakat-ut-foer-erikalexandersvenssongmailcom-sven-de-gosson-45544/

 

Ja, det finns tusentals länkar. Har hitttat människor som blev bedragna under 2006 och han är fortfarande på frifot, har läst lite om hans familj och så. Enligt någon som känner honom så var hans pappa likadan och sonens började sitt kriminellaliv precis efter han gått ut 8:an. Han är född 88 så ja, är inte förvånad över att han lyckats lura så många då han har flera års erfarenheter. Hoppas nu att polisen en gång för alla väljer att få tag i denna skurk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Polisanmälan är steg ett.

Varna på sidor som denna är steg två.

 

Har läst om ett antal bedrägerier gällande kameror, som säljs till lockande bra pris av "förtroendeingivande" person som till och med mailar en kopia av "sitt" körkort samt redogör för sin adress och sitt telefonnummer.

Vid kontroll via Eniro och andra söksidor så ser allting ut att stämma. Vem som helst kan ju som bekant "komplettera sina uppgifter" på Eniro.

 

Det bedragaren gör är att välja någon (vem som helst) som finns på en avlägsen plats i Sverige (så att ingen får för sig att hämta och betala kontant). Denne utvalde får sedan ett nytt telefonnummer registrerat i Eniro. Bedragaren fixar sedan till en "kopia" på sitt körkort med den "utvaldes" namn och personnummer. En försiktig köpare gör de kontroller som är möjliga. Allt ser bra ut. Köparen betalar och väntar sedan på kameran, eller vad som "sålts" och plötsligt är säljaren upptagen, på resa eller bara borta.

 

Om en bank vägrar lämna ut uppgifter på betalningsmottagare så kan det ibland fungera att betala 100 till 200 kronor ytterligare och sedan kontakta banken dagen efter "då man upptäckt att man betalat till fel person". Då kan banken vara villig att hjälpa till med kontohavarens namn och adress "så att man kan kontakta denne och be om återbetalning".

 

Tack för ditt svar, det är hemskt att det finns såndana människor. Jag har ringt och pratat med banken, jag skall få alla uppgifter om personen som pengarna gick till. Jag vet dock inte ännu ifall pengarna har gått till någon annan än bedragern men jag tror faktiskt det för annars är det löjligt lätt att spåra bedragaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeverAgain

Handlar det om en större summa pengar samt att du har papper på er deal kan du alltid driva in pengarna via Kronofogden. Nu vet jag inte vad som krävs mera för det här, men du kan alltid höra dig för. Att fråga kostar inget. Posta gärna här vad du får för svar. Det kommer förstås att kosta att driva in pengarna, men handlar det om en större summa kan det vara värt det.

 

Annars tror jag att du är rökt på pengarna, tyvärr.

 

Tack för tipset! Polisen berättade att jag kunde söka från brottsofferfonden så skall göra det efter att jag pratat med min handläggare som jag ska kontakta på måndag. Får jag inte pengar då så blir det nog Kronofogden som jag vänder mig till, berättar självklart hur det går. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...