Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

22-tumare med bra färger


medlem1981

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ute efter en dataskärm som inte är så jobbig för ögonen att titta på länge. Gärna med bra färger. En del jag har sett har så hårt bett i det vita och sen tvärsvart runt om.

 

Den ska vara för surfing och musikproduktion. Ej för spel.

Prisgrupp upp till 1600kr

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bildskärmarna brukar ofta ha snabbinställningar via knappmenyer för tex. film, foto, spel, kallare eller varmare färger etc.

Det står i manualen hur man ställer in dessa förinställda profiler direkt på skärmen.

 

Annars så rekommenderar jag att läsa olika tester på bildskärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns många tester på nätet. Här är en från Smartson där dom listat bästa köpen i olika storleksklasser. BenQ verkar vara valet i den storleks och prisklassen i deras testsammanställning.

http://www.smartson....%C3%A4rmar.html

 

Tänk på att en 22" (21,5") wide sceen i 1920 x 1080 kan kännas liten i jämförelse med en 22" som har 1680 x 1050 i upplösning som dessutom är lite större på höjden.

 

Bästa sättet är nästan att uppsöka olika butiker som säljer skärmar och be att få titta på bilden och jämföra känslan etc. Dom billigare skärmarna brukar heller inte vara justerbara på höjden.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa ja det finns nog en hel del inställningar man kan göra.

 

Ska kolla upp testerna med :) Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medlem1981

Jag var och testa idag och jämförde 16:9 och 16:10 för program.

Helt klart så får det bli en 16:10...

 

Det fanns dock lite färre att välja på av dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja dessa verkar ju bra. Personligen så skulle jag välja en som förutom har bra färgåtergivning och bra bild - en som är ställbar i höjdled.

 

Rent ergonomiskt när man sitter vid datorn och ställt in sin stol rätt så bör höjden på ens ögon vara ungefär i nivå med 2/3 på den övre delen av skärmen för att minska belastningar och trötthet i musklerna.

 

Det är sämre att ha skärmen för lågt eller för högt så man måste luta huvudet för mycket.

Det är klart att det beror på hur många timmar/dag man sitter vid datorn.

 

I varje fall vad vi fick lära oss på jobbet för några år sedan, när företagshälsovården hade utbildning hur man ställer in sin arbetsplats, skrivbord, stol, bildskärm, tangentbord etc.

 

Klar skillnad att sitta vid datorn sedan man anammat detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medlem1981

Ahh vilken bra länk, tack! Hemligheten är IPS-panel. En helt annan teknik för grafiker och fotografer. och det finns EN i prisklassen :)

 

nr 4

Länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...