Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tar lång tid att få internetåtkomst


lassel5

Rekommendera Poster

Hej!Har problem med att det tar otroligt lång tid att få internetåtkomst då jag ansluter min bärbara dator. Det kan ta upp till 1 timme. När jag ansluter datorn så kommer det upp en gul triangel på nätverks-iconen (och det står internetåtkomst saknas). Sen efter en lång stund så börjar det fungera. Blir tokig - vad sjutton beror det på? Använder ("varvar") tre olika bärbara HP-datorer där jag kör Windows XP, Vista respektive 7. Kör inte alla samtidigt utan en i taget. Jag ansluter med kabel direkt från bredbandsutaget i lägenheten (har ingen router). Mvh.Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Antagligen finns problemet hos din leverantör eller mellan dig och leverantören. Det ska i dagsläget bara vara att ansluta en dator till uttaget i ditt fall, så ska det funka. Möjligen kan du behöva göra någon slags inloggning första gången. Likaså om man kör via modem eller router med flera datorer, så är inkopplingen i Windows 7 automatisk. Kan vara något att skriva in när man kör XP, men annars så ska det funka per automatik och utan fördröjningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar du har 100Mbit/10Mbit/s?? Vad har du?.

Problemet gissar jag är är att din internetleverantör, vilken är det?

inte kollar upp ifall ny dator anslutit sig förrän efter kanske 1 timme.

 

Lösningen är alltså att ansluta en router till bredbandsuttaget.

 

Utgående från att du har 100Mbit/s i uttaget så tog jag ut routrar

som klara minst 80Mbit/s WAN till LAN och har minst 8 i omdöme på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s72065351&cols=947,2305,2342&o=recensioner_betyg#prodlista

 

Läs omdömena. I omdömena får man ofta reda på vad användarna inte gillar.

Du kanske inte bryr dig om färgen men en annan är kanske missnöjd med ljudnivån.

Och ljudet kanske är viktigt för dig också...

Vanligt router problem är överhettning.

Min router hänger därför i sladdarna på en vägg så luften fritt kan cirkulara förbi den.

 

Det talas i omdömena till ASUS routern om Tomato och DD-WRT firmware.

Detta kan jämföras med att många kör någon bra linusrelease istället för Windows på datorn.

Jag kör själv Tomato på min router.

 

Det är mycket lättare installera Tomato på en router än Windows på en dator.

Orsaken är att Tomato för den egna routern har alla nödvändiga drivrutiner inbyggda.

 

Medan Windows är ett operativsystem där man först ska installera Windows på datorn och sedan för att få chip, nätverkskort osv att fungera ska hitta drivrutiner till hårdvaran.

För nödvändiga drivrutiner saknas ofta på Windows CDn/DVDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vet vi det !

100Mbit upp/ner

leverantör: ownit

Vad säger ownit support?

Har du inte varit i kontakt med dem, ring / maila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Pratade med internet leverantören. Dom uppdaterar IP adressen en gång i timmen. Och kör man ej genom router så låser den på "första" datorns mac-adress. Tom tipasde om ipconfig /release tricket.....men jag köper nog en router snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...