Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mellanladningar och lämna flygplatsen?


.M

Rekommendera Poster

Jag ska ut och resa lite. Och råkat hamna i situationen att en mellanlandning är på cirka 8-timmar.

 

Fick idén att jag kanske skulle passa på och åka in till stan då. Men går flygbolaget/flygplatsen med på att man knatar utanför säkerhetsspärren vid mellanlandningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag absolut tro, när vi landade i Etiopien var vi tvungna att gå ut genom säkerhetsspärren för att komma åt toaletter. Nu hade vi inte så lång tid att vi testade lämna flygplatsen, men jag ser inga problem med det. Kan ju dock vara lite olika i olika länder, så kontakta flygplatsen och kolla med dem för att vara säker.

 

Se bara till att ha boarding card och annat för att komma in genom säkerhetskontrollen igen. Samt eventuella visum och sådant om det behövs för att komma in i landet du har landat i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ut och resa lite. Och råkat hamna i situationen att en mellanlandning är på cirka 8-timmar.

 

Fick idén att jag kanske skulle passa på och åka in till stan då. Men går flygbolaget/flygplatsen med på att man knatar utanför säkerhetsspärren vid mellanlandningar?

 

Tror mycket beror på vart du ska så vart bär resan av. Jag har själv gjort det på mellanlandningar i så väl Frankfurt, London som Bangkok. Och som sagt. Se till att du kan komma in igen med biljetter, boardingcard, visum etc.

 

Vill också tipsa om att vara extra noggrann med att kolla förbindelser till och från flygplatsen. Du vill ju inte bli kvar på mellanlandningen bara för att en taxi fastnade i bilkö :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Better safe than sorry - minst 2,5 timmar innan avgång på flygplatsen eftersom säkerhetskontroller etc. ibland kan ta evigheter.

 

Precis det hände mig en gång på Heathrow och missade SAS planet till STHLM trots att jag var på flygplaten c:a 2 timmar före.

På Frankfurt kan det ibland också ta evigheter att ta sig igenom säkerhetskontrollen, för att inte tala om den tid det tar att gå flera km. i terminalen till gaten.

 

Lyck till med din resa.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på väg till Tokyo via Köpenhamn. Dom har ju ett praktiskt tåg som går hela vägen till stan om jag förstår saken rätt. Så trafiken är nog inget problem... Språket däremot. Jag har skitsvårt att förstå danska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Språket däremot. Jag har skitsvårt att förstå danska.

Inga problem. Dom förstår nog dig bättre än tvärtom.

 

Ja i Köpenhamn borde det inte vara problem, men även den flygplatsen är stor och det tar tid att förflytta sig från ena änden av terminalen till den andra - om gaten ligger långt från utgången.

 

Gott om tid som sagt...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpenhamn inget problem.

När det gäller viktiga saker med danskar talar jag engelska för att undvika missförstånd.

Can you repeat in english please Sir/Mam, I have difficulties with Danish.

 

Dom har ju ett praktiskt tåg som går hela vägen till stan om jag förstår saken rätt. Så trafiken är nog inget problem..

 

Är det DSB First tågen som fortsätter över bron till Sverige så är grundtipset. Räkna med att det tåg du tänker åka med till flygplatsen inte kommer pga tekniska problem. Utan ta ett tidigare tåg.

Något jag lärde mig i Malmö där de har erfarenhet av Öresundstågen. Eller se till du har pengar till taxi om tåget skiter sig. När jag skulle åka hem på tillbakaresan från Kastrup till Malmö på natten vid ca 0130 var tåget från Köpenhamn till Kastrup 45 minuter försenat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...